Preview: The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D

Geplaatst: 26 januari 2015 10:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Bijna vier jaar geleden verscheen de remake van de Nintendo 64-titel The Legend of Zelda: Ocarina of Time voor de Nintendo 3DS. Veel mensen vroegen zich af of we dan ook een remake van die andere Zelda-titel van de Nintendo 64 op de 3DS zullen krijgen, namelijk Majora's Mask. Het bleef heel lang stil bij Nintendo en ik zag het al niet meer gebeuren. Afgelopen november was ik dan ook verrast dat Nintendo deze remake onthulde tijdens de Nintendo Direct. De game ligt over enkele weken al in de winkel, dus hoog tijd om even vooruit te blikken.

Vallende maan

De game speelt zich af in Termina, waar Link direct na aankomst wordt overvallen door Skull Kid en de feeën Tatl en Tael. Zij stelen Epona, het paard van Link, en zijn Ocarina of Time. Daarnaast transformeren ze hem ook nog eens in een Deku Scrub. Een handelaar kan Link weer terug transformeren, maar daarvoor moet Link hem eerst helpen door de Majora's Mask te pakken te krijgen die Skull Kid van hem heeft gestolen. Hiervoor krijgt hij 72 uur de tijd, omdat anders de maan op Termina stort en het hele dorp vernietigt.

Drie dagen, 72 uur

Je bent met deze game dus heel veel bezig met de tijd, en dat is eigenlijk iets wat ik vroeger niet zo kon waarderen. Ik wil namelijk altijd alles verkennen in een game, en met die tijdsdruk gaat dat een stuk lastiger. Nu kan je in de game nog altijd terugkeren naar de eerste dag, maar hierdoor moet je soms grote stukken van de game opnieuw doen. Uiteraard krijg je wel de middelen om dit steeds sneller te doen, maar ik bleef het irritant vinden dat ik meerdere keren hetzelfde moest doen. Misschien was ik er vroeger wel niet zo goed in, omdat mijn Engels wat minder was, dus wil ik Majora's Mask op de 3DS nu best nog een keer proberen.

Vijftien jaar later

The Legend of Zelda: Majora's Mask verscheen voor het eerst in het jaar 2000 voor de Nintendo 64. Bij deze 3DS-versie heeft Nintendo weer hard zijn best gedaan om de graphics op te poetsen. Zoals je onlangs kon zien in een vergelijkingsvideo, is dat erg goed gelukt. Alle textures zijn van hogere kwaliteit, waardoor er veel meer details te zien zijn. Uiteraard kan je ook de 3D-modus aanzetten, behalve op de Nintendo 2DS natuurlijk.

Qua gameplay zijn er ook enkele wijzigingen doorgevoerd. Zo kan je nu de Circle Pad Pro of de C-stick van de New 3DS gebruiken om om je heen te kijken. Daarnaast kan je nu net als in Ocarina of Time 3D het touchscreen gebruiken om je map te zien, snel van items wisselen en zie je bijvoorbeeld je hartjes en je hoeveelheid magie.

Het Bomber's Notebook heeft ook enkele veranderingen ondergaan. Voorheen kon je hier je progressie in de side-quests zien, maar nu zijn alle quests opgenomen. Ook zie je waar je moet zijn (mits je de kaart tot je beschikking hebt) en kan je ook een alarm instellen, zodat je niet vergeet ernaar toe te gaan. Als laatste zijn de Sheikah Stones die we ook uit Ocarina of Time 3D kennen weer aanwezig. Mocht je er even niet meer uit komen, dan kunnen deze stenen je een visioen geven, zodat je ziet wat je moet doen.

Verwachting

Ik vond The Legend of Zelda: Majora's Mask vroeger één van de mindere Zelda's vanwege de 72-uursklok, maar ik denk dat dat vooral aan mijn gebrekkige Engels lag waardoor ik niet zo goed wist wat ik moet doen. Nu, bijna vijftien jaar later, wil ik de game opnieuw gaan proberen op de Nintendo 3DS. De beelden die ik tot nu toe heb gezien zien er stukken beter uit dan voorheen en dankzij de vernieuwde Bomber's Notebook snap ik hopelijk beter wat ik moet doen en hoef ik minder vaak dezelfde dingen te doen. Ik ben benieuwd of ik de game nu wel leuk kan vinden, want ik hoor toch veel goede verhalen van anderen.

The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D zal op 13 februari exclusief voor de Nintendo 3DS verschijnen.

Lees meer