Preview: Tom Clancy's H.A.W.X. 2

In Tom Clancy's H.A.W.X. konden we al het luchtruim doorklieven in supersonische straaljagers, wat menig speler uitermate goed beviel. Ook ik mocht graag achter de stuurknuppel plaatsnemen om het luchtruim (on)veiliger te maken. Nu komt er dit najaar een vervolg op al dat luchtgeweld. Vol vreugde ging ik eens kijken wat ons allemaal te verwachten staat in deze nieuwe telg uit de Tom Clancy schuur.

Tom Clancy's H.A.W.X. 2
In deze nieuwe game gaan een hoop zaken een belangrijkere rol spelen. Zo is er de grond. Waar je in het eerste deel alleen met de grond te maken kreeg als je te laat uit een looping of een stall kwam, begint en eindigt je avontuur hier nu. Jawel, opstijgen en landen zijn toegevoegd aan de game! Dit is naar mijn inzien een goede ontwikkeling, daar je nu niet meer een missie in mid-flight begint en eindigt. Het is net dat extraatje dat echt het begin van een missie markeert en een geslaagde missie afmaakt. Dit zal lang niet altijd even makkelijk zijn, omdat je bij het opstijgen en landen met snelle jets al snel zonder baan zult raken.

We maken het nog interessanter!
Om het bij opstijgen en landen vanaf een vliegveld te laten was niet voldoende voor de ontwikkelaar van de game. Weet je, we voegen er ook vliegdekschepen aan toe!
Nou is opstijgen vanaf een vliegdekschip niet erg moeilijk. Het landen is daarentegen weer andere koek. Dit zal mij waarschijnlijk enkele pogingen gaan kosten om onder de knie te krijgen.
Maar om het nóg interessanter te maken: er is nu de mogelijkheid om in de lucht bij te tanken. Je moet met zeer gevoelig vliegwerk je kist achter het naar verhouding langzaam vliegende tankvliegtuig hangen en stabiel houden terwijl je tanks weer tot de nok gevuld worden.

Afwisselende missies
Hoezo afwisselende missies? Die zaten toch ook al zat in H.A.W.X.? Nou, dat kon dus blijkbaar beter. Dit is gedaan door de kunstmatige intelligentie van de tegenstanders te verbeteren en de hoeveelheid vliegtuigen in de lucht te vergroten. Hiervoor moest de engine van de game wel flink onderhanden worden genomen. Het voordeel hiervan is echter wel dat de game er ook gelijk een stuk beter uit zal zien. Lucht, zon en lichteffecten zullen intenser zijn en de grond, die er in deel 1 al zeer goed uitzag, krijgt ook een flinke make-over.

Voorlopige conclusie
Ik moet toegeven dat ik al een grote fan van H.A.W.X. ben. Maar de toevoegingen en verbeteringen die volgens de ontwikkelaar toegevoegd gaan worden doen mij toch wel op het puntje van mijn stoel zitten. De mogelijkheid om op te stijgen en te landen vanaf een vliegveld, dan wel vliegdekschip, is een optie die een gaatje in H.A.W.X. opvult. Ook het mid-flight tanken en de grafische pimpbeurt zijn zaken die mijn interesse in de game doen toenemen. Alhoewel ik de game nog niet persoonlijk heb gespeeld nemen mijn verwachtingen sterk toe. Nu nog wachten of Tom Clancy's H.A.W.X. 2 deze waar kan gaan maken!

Tom Clancy's H.A.W.X. 2 komt begin september uit op de pc, de Xbox360, de PS3 en de Wii.