Preview: Yoshi's New Island

Geplaatst: 7 maart 2014 10:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Vroeger was alles beter. Vroeger waren games nog origineel. Vroeger waren games moeilijk. Vroeger was je of voor Nintendo of voor SEGA. Vroeger had je de parel uit mijn jeugd, de Super Nintendo, of in de volksmond de SNES. In 1995 kwam op deze console de game Yoshi's Island uit. Deze game was een zeer origineel vervolg op het geniale Super Mario World. Nu komt er na al die jaren eindelijk een direct vervolg op Yoshi's Island uit, met de titel Yoshi's New Island. Zal deze game je weer mee kunnen nemen naar een betoverende wereld?

Er was eens
Een Italiaanse loodgieter met zijn broer Luigi die continu een prinses probeerden te redden in verschillende kastelen, terwijl ze daarbij ook nog de strijd aan moesten gaan met Bowser. Iedereen kent het verhaal van de volwassen iconen, maar ieder verhaal heeft ook een begin. Yoshi's Island wilde dit begin laten zien en Yoshi's New Island gaat precies verder waar het origineel gebleven is.

Nadat de ooievaar Baby Mario en Baby Luigi aan, naar wat hij dacht de juiste ouders, een paar ouders heeft gegeven, gaat het al mis. De ouders geven aan dat het niet hun baby's zijn. De ooievaar, en de twee kleintjes, gaan wederom op een zoektocht naar de echte ouders van Baby Mario en Baby Luigi. En je verwacht het niet, maar wederom grijpt Kamek alleen Baby Luigi en Baby Mario valt op Egg Island. Gelukkig is daar een groep Yoshi's die besluiten Baby Mario te herenigen met zijn broer en ondertussen de strijd aan te gaan met Kamek en Baby Bowser.

Klinkt bekend, is het niet?
Dat is het ook en ergens is dat meer dan logisch. Juist omdat Yoshi's New Island een direct vervolg is, zal de game aanvoelen en spelen als haar voorganger met veel omgevingen en bewegingen die je al kent.

Wel is de grafische stijl op de schop gegaan. Waar je in het origineel waande in één grote kindertekening is het met Yoshi's New Island een stijl die zich aanpast naar mate je vordert in de game. Zo heb je levels die aanvoelen als een schilderij en levels die aanvoelen als een tekening gemaakt van wasco.

Yoshi's
In Yoshi's New Island is er wederom niet één maar een hele groep Yoshi's tot je beschikking. Voor mensen die ervaring hebben met het origineel zal de gameplay aanvoelen als een warm bad. De Yoshi's kunnen wederom vijanden vangen met hun tong en die omtoveren tot eieren om weg te schieten. Ook kunnen ze even zweven, hoewel het niet echt zweven is, het is eerder trappelen in de lucht om zo bij platformen te komen waar je normaal niet bij kan komen. De Yoshi's kunnen in dit deel ook weer veranderen in voertuigen om zo wederom puzzels op te lossen of om gewoon juist verder te komen in het level.

Je zal wederom je best moeten doen om Baby Mario te beschermen tegen de vele vijanden. Als je ook maar even een vijand raakt, dan zal Baby Mario van Yoshi's rug gelanceerd worden en krijsend door het speelveld zweven. Geloof me, dat is irritant en zal het ook alleen maar blijven. Je zal alles op alles zetten om Baby Mario snel weer op je rug te hebben. Ik vind dit nog steeds een geniaal concept. Geen levens of wat dan ook, maar tijd en een krijsende baby. Briljant.

Wat wel compleet anders is in vergelijking met origineel is de toevoeging dat de Yoshi's nu extreem grote vijanden kunnen inslikken en deze vervolgens kunnen veranderen in extreem grote eieren. Geen Giant Eggs, maar Mega Eggs. Als je één van deze Mega Eggs afschiet, zal het ding fungeren als een bulldozer en werkelijk alles vernietigen op zijn pad. Terwijl deze volledige vernietiging bezig is, krijg je punten voor de gedane schade. Deze punten kunnen er zelfs weer voor zorgen dat je maximaal drie extra levens kan krijgen.

Ook nieuw zijn de Flutter Wings. Deze vleugels laten Yoshi zweven door de lucht. Een leuke toevoeging voor gamers die moeite hebben om een bepaald level te halen. Persoonlijk had ik het niet nodig gevonden, maar dat is ook omdat ik van een goede uitdaging hou.

Verwachting
De originele producer, Takashi Tezuka, is ook weer aan boord geklommen voor Yoshi's New Island, dus ik geloof er heilig in dat dit een goede game zal gaan worden voor de Nintendo 3DS. Of de game het unieke gevoel kan bezorgen wat Yoshi's Island mij gaf, weet ik dan weer niet. De lat ligt in ieder geval ontzettend hoog voor Yoshi's New Island. De 'New' in de titel laat mij ook denken dat we veel meer locaties en dergelijke gaan zien. Ik ben benieuwd waar het verhaal naar toe zal gaan, misschien zal er zelfs een link worden gemaakt naar Mario en Luigi in hun vervolggames.

Yoshi's New Island zal op 14 maart exclusief voor de Nintendo 3DS verschijnen.

Lees meer