Gameliner logo 20 jaar

Vol gas bij het Project Motor Racing launch-event

-

Op 25 november begaven we ons naar RaceSquare op Circuit Zandvoort, waar uitgever Plaion ons uitnodigde voor het launch-event van Project Motor Racing. Vrienden en familie zagen de bui al hangen, toen ik vertelde dat ik daarheen ging. Als ervaren ADHD'er en impulsaankoper was de kans groot dat ik opnieuw door de simracing-koorts zou worden geveld, wat uiteindelijk leidt tot een lading simrace-apparatuur voor thuis van Marktplaats. Ik moet toegeven dat ik het erg naar mijn zin heb gehad, dus het zal niemand verbazen dat een racestuurtje inmiddels alweer in de pijplijn zit. Hoelang ik deze hobby dit keer volhoud, weet ik niet, maar dat ik thuis mijn tijd op Spa-Francorchamps ga verbeteren staat in ieder geval vast.

PMR Launch event

Rondscheuren in een dikke sim

Zoals jullie misschien al weten, is RaceSquare dé plek om je even een echte coureur te voelen en de ultieme simrace-ervaring te beleven. Zoals te zien op ons Instagram-kanaal plofte ik neer in een sportieve Sparco-stoel en rustte ik mijn handen en voeten op een Fanatec-setup waar je U tegen zegt. Tijdens het evenement kregen we de kans om lekker los te gaan op Circuit de Spa-Francorchamps in Project Motor Racing. PMR is de nieuwe titel van ontwikkelaar Straight4 Studios en wordt in de Benelux uitgegeven door Plaion. De game richt zich op een realistische rijervaring met een breed aanbod aan auto's en circuits. Zoals je in de Project Motor Racing-review van Rudy kon lezen is dit niet zomaar een simpele racegame, aangezien realisme een van de belangrijkste selling-points is. Verwacht dus geen arcadegevoel zoals Forza Horizon. PMR weet zich te onderscheiden met de True2Track-technologie, die simuleert hoe het asfalt van het circuit verandert door de omstandigheden tijdens een race. Denk hierbij aan rondvliegend rubber, dynamische weersomstandigheden en kleine steentjes die op de baan terechtkomen.

Dit was mijn eerste launch-event van een game. Bij een launch event hoort een heuse introductie, dacht ik dan. Dat bleek echter niet het geval. We hielden het bij één track, de Spa-Francorchamps, en één auto, een Aston Martin GT3. Hoewel ik graag meer van de game had gezien, snap ik de keuze voor deze opzet wel. We hadden ten slotte maar een paar uurtjes de tijd, en alle aanwezigen gingen na een uur of anderhalf vrij oefenend de strijd aan met elkaar voor wat leuke prijzen. Door het strakke schema was er simpelweg te weinig tijd om ons aan het handje mee te nemen door de rest van de game, al hebben we wel even kunnen genieten van wat pure snelheid op een van de lastigste circuits ter wereld.

PMR 1
PMR 2
PMR 3

Tijd voor wat simrace-actie!

Ook aanwezig was Rudy van Buren, de officiële F1 Simulator Test & Development Driver van Red Bull. Rudy is een professionele simracer en dat zie je meteen. Het was geweldig om hem in actie te zien, hij gaat zo soepel door elke bocht waardoor het bijna eenvoudig lijkt. Het is een vaardigheid die je echt in je bloed moet hebben. Ondanks dat hij op een onbekende setup in een nieuwe game stapt, weet hij zonder moeite de snelste tijd neer te zetten. En dan praten we over een tijd in de 2:18:xx reeks. Zelf dacht ik ook best aardig te kunnen rijden, maar mijn snelste ronde bleef steken op 2:23:xx tijdens het vrij oefenen. Niet dramatisch, maar mijn competitieve ego kreeg toch een tikje.

Na even geoefend te hebben begon het echte werk. Alle aanwezigen namen het tegen elkaar op voor een aantal toffe prijzen. De derde en tweede plek kregen een fles champagne, de winnaar mocht naar huis met een Thrustmaster T248R en een gigantische beker. In eerste instantie kregen we echter te maken met wat technische problemen waardoor we de lobby niet bij elkaar kregen. De organisatie probeerde meerdere keren een nieuwe lobby aan te maken, maar dat verliep niet als gehoopt. Bij de laatste poging waren zelfs de servers van PMR overbelast. Het was tenslotte launch-day, dus geheel onverwachts was dit niet. Ik kwam er in eerste instantie wél in, dus had nog wat extra tijd om te oefenen. Uiteindelijk besloot de organisatie om iedereen een snelste rondetijd te laten neerzetten in singleplayer, waarbij je beste tijd bepaalde op welke plek je in de ranglijst zou eindigen.

Eenmaal van start begon de druk toch wat toe te nemen. Zoals je misschien al kon merken ben ik redelijk competitief ingesteld, al wist ik van tevoren al dat ik in dit genre never nooit de eerste plek zou pakken. Tijdens het vrij oefenen had ik nog de handige racelijn op de baan staan en werd er voor me geschakeld, maar met de wedstrijd werd het allemaal wat realistischer. Ik moest mijn rempunten ineens zelf inschatten, wat het een stuk lastiger maakte. In het begin vloog ik met regelmaat uit de bocht en raakte ik vaak in een slip bij het terugschakelen naar een lagere versnelling. Dit was mogelijk een technisch foutje in de game, maar pin me daar niet op vast. Toen ik er eenmaal lekker in zat ging het een stuk beter zonder de racelijn, maar het was duidelijk dat ik thuis nog flink moet oefenen. En nee, een podiumplek zat er helaas niet in.

PMR 2 1
PMR 2 2
PMR 2 3

Het launch-event van Project Motor Racing was al met al een goed georganiseerde middag. De opzet met vrije oefentijd en een competitieve race met alle aanwezigen was leuk, maar ik had toch graag wat meer aspecten van de game gezien, zeker omdat PMR veel verschillende auto's en circuits te bieden heeft. Gelukkig kregen we allemaal een exemplaar van Project Motor Racing mee naar huis, dus ik kan thuis nog uitgebreid oefenen. En dan toch even over de staat van de game bij release: onze review is redelijk positief, maar benoemt ook duidelijk wat verbeterpunten. Op de pc'tjes van RaceSquare draaide de game prima, maar toen ik hem eenmaal thuis op de PS5 opstartte, was ik wat minder enthousiast dan in Zandvoort. Met een controller was het nauwelijks speelbaar en visueel valt de game tegen op de console. Als je de berichtgeving leest, merk je voornamelijk een kritische noot over de staat waarin de game is uitgekomen. Straight4 Studios heeft dus nog wat werk te verrichten om zichzelf te bewijzen met Project Motor Racing, maar ik heb vertrouwen dat het met de nodige updates goedkomt.

Joey Visser Redacteur

Wil je iets weten over de laatste nieuwtjes op het gebied van games? Dan kun je er donder op zeggen dat Joey je bij kan praten. In de wandelgangen gonst het gerucht dat Joey zijn PlayStation 5 ten huwelijk heeft gevraagd, omdat hij het een apparaat vindt om door een ringetje te halen. Je hoeft niet vreemd op te kijken als je Joey in een lobby van een of andere shooter tegenkomt. Nee, in plaats daarvan kun je beter dekking zoeken.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Project Motor Racing

Ontwikkelaar:

Straight4 Studios

Uitgever:

GIANTS Software

Release:

25 november 2025

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord