Waarom adverteerders steeds meer gaan investeren in games

Geplaatst:
Aangepast: 16 april 2024 22:45

De snel ontwikkelende technologie heeft een immens grote impact op ons persoonlijk leven. Of het nu gaat om het bestellen van eten via apps zoals Deliveroo, films en televisieseries bekijken via Netflix, of het spelen van videogames zoals Red Dead Redemption II en Fortnite - onze vrijetijdsbesteding is onlosmakelijk verbonden met de veranderende technologie. Deze trend wordt niet alleen van dichtbij gevolgd door producers van series en films, uitbaters van restaurants, maar ook door adverteerders. Zij krijgen namelijk ontelbaar veel nieuwe gelegenheden om te adverteren. De meest recente advertentiemogelijkheden zijn ongetwijfeld games. De verschillende hoogstaande technologische ontwikkelingen, de nieuwe innovatieve games zoals eSports, live gaming en virtual reality games en de stijgende populariteit van games - dit alles maakt van games de perfecte manier van adverteren. Dat hebben adverteerders begrepen zoals geen ander, en daarom gaan ze steeds meer investeren in games. Maar waarom gaan adverteerders zich nu echt meer toeleggen tot de gaming industrie? Laat het ons eens van dichterbij bekijken.

Een internationaal bereik

Tijdens de eerste videogames kon je het alleen opnemen tegen iemand uit je nabije omgeving, denk maar bijvoorbeeld aan ‘Tennis for Two'. Daar kwam enorm veel verandering in door de opkomst en de snelle ontwikkelingen van het internet. Sinds het begin van de jaren ’90 werd het namelijk mogelijk voor spelers om het tegen eender welke speler overal ter wereld op te nemen. Door deze nieuwe ontwikkelingen steeg de populariteit van games enorm, en daar werd gretig op ingespeeld door internationale bedrijven zoals Nintendo en Sony die hun consoles zoals bijvoorbeeld de PlayStation uitbrachten. Niet veel later waren ook de eerste multiplayer games een feit. Sindsdien is de populariteit van games alleen maar de lucht ingegaan en dankzij het online gamen en mobiele games is er nu sprake van een echte gaming cultuur. Een cultuur die nog steeds in volle ontwikkeling is, en dat is ook waarom bedrijven zoals Facebook, Google en Telegraaf Media Groep meer gaan investeren in games. De conglomeraten maken niet alleen meer gebruik van games omdat de populariteit van traditionele games nog steeds toeneemt, maar ook vanwege het brede scala aan verschillende games en game-accessoires die online beschikbaar zijn. Van gedetailleerde uitleg over de verschillende strategieën van online kansspelen, tot het gebruik van de 3D brillen voor virtual en augmented reality en het ontstaan van een globale eSports gemeenschap. Door een nieuwe golf van technologische ontwikkelingen gaat het in de wereld van gaming steeds meer en meer om de game-ervaring.

Een hogere tolerantie voor reclame

Ja, we weten allemaal hoe het voelt wanneer onze favoriete televisieserie of film weer onderbroken wordt door reclame voor Bol.com, Ikea of Kruidvat. Toch hebben we dat frustrerende gevoel niet als we reclame zien tijdens het spelen van een spel. De reden daarvoor is dat er gebruik gemaakt wordt van In-Game reclame dat je kan vergelijken met product placement in films of series. Denk maar aan bijvoorbeeld de Nike of Adidas schoenen in FIFA, de in het oog springende billboards in Grand Theft Auto of het kunnen aankopen van IKEA meubelstukken in The Sims. Deze vormen van reclame maken onderdeel uit van het spel waardoor ze onze game-ervaring nauwelijks verstoren en tegelijkertijd ook nog steeds relatief subtiel zijn.

onbekend

Je aandacht erbij houden is van cruciaal belang

Als we naar een serie of film kijken, dan kan het wel meer dan eens voorvallen dat we op hetzelfde moment ook bezig zijn met het checken van Twitter, Facebook of Instagram op onze mobiele telefoon. Daardoor zullen we niet alleen een deel van het programma missen maar ook een groot deel van de reclame. Dat laatste is misschien een positief gevolg voor ons, maar het is een problematisch gegeven voor adverteerders. Als we gamen dan moeten we altijd onze aandacht bij het spel houden. Je moet namelijk enorm veel belangrijke beslissingen maken zoals het aankopen van nieuwe gadgets, het bereiken van een nieuw level of een gesprek voeren met een nieuwe bondgenoot. Daardoor vereist het spelen van games een veel grotere aandachtsspanne dan het televisiekijken. We zullen sowieso meer aandacht schenken aan het spel, maar onbewust ook meer aan de advertenties.

Game advertisement: de toekomst van adverteren?

Een nog steeds toenemende populariteit, snelle technologische ontwikkelingen, een veel hogere reclametolerantie en een grotere aandachtsspanne. Wat heb je als adverteerder nog meer nodig om op een perfecte manier te kunnen adverteren? Een goede marketingstrategie dat volledig gericht is op games!

Lees meer