Netflix haakt af in overnamestrijd Warner Bros.

-

Na een verhoogd overnamebod van Paramount Skydance op Warner Bros. heeft Netflix ervoor gekozen om de strijd te staken. De streamgigant trekt zich terug.

Paramount Skydance lijkt de nieuwe eigenaar van Warner Bros. te worden

Een aantal dagen geleden had Paramount Skydance een verbeterd bod uitgebracht op Warner Bros. Het bedrijf achter onder andere het DC-universum, Harry Potter en meer noemde het voorstel 'superieur' en had een 'verplichting naar investeerders om het aanbod serieus te nemen'. Netflix daarentegen gaat niet dieper in de buidel tasten voor de catalogus van Warner Bros. en geeft aan dat de deal voor hen financieel niet meer aantrekkelijk is. Verder stemt Paramount ermee in om de verbrekingsvergoeding van 2,8 miljard dollar te betalen die WBD aan Netflix verschuldigd zou zijn in het geval dat de deal niet doorging.

Zijn ze nu een beetje sip bij huize Netflix? Nou, dat lijkt er voorlopig niet op. De beursaandelen van het bedrijf zijn namelijk omhoog geschoten sinds het nieuws wereldkundig werd gemaakt. Veel aandeelhouders zijn blij dat de deal is ingestort. De aandelen van Warner Bros. daarentegen zijn fors gedaald.

Warner Bros Netflix Paramount

We houden de ontwikkelingen in de gaten.

Bron: CNBC
Bram Noteboom Mede-eigenaar & Content Manager

Waar Bram ooit begon als groentje, staat hij inmiddels aan de frontlinie en stuurt hij het redactieteam aan als Content Manager. Hij is overal op, en in, de site terug te vinden: van spraakmakende nieuwsberichten en eigenzinnige reviews tot cataloguswerk en PR. Mocht hij een keer niet met Gameliner bezig zijn, wat zelden voorkomt, dan verliest hij zich in de wereld van horrorgames, actie-RPG’s en sci-fi first-person shooters.

Reacties
Avatar Coola
Coola
lvl9 NPC 2.0
27 februari 2026 om 01:44

(bijgewerkt) 27 februari 2026 om 01:44

Zoals ik ook al op de discord zei, ik was geen fan van de potentiële overname van WB door Netflix. Want geen enkele molecuul in mijn lichaam gelooft dat Netflix hart heeft voor de bioscopen. Nu zeg ik niet dat een potentiële overname van WB door Paramount beter is, maar in mijn ogen die overname wel slightly beter dan de overname door Netflix (en de invloed van wortel trump op Paramount is echt niet groot), want Paramount heeft wel hart voor de bioscopen.

2
Avatar Twinsen_Blaze
Twinsen_Blaze
lvl5 Thread Hunter
27 februari 2026 om 08:33

Het is inderdaad zeker beter voor de bioscopen en daarnaast voor een gezonde concurrentie op de VOD-markt, maar de goede band van Paramount met de regering Trump baat me wel zorgen. Het was kiezen tussen twee kwaden imo.

0
Avatar Vanduul42
Vanduul42
lvl4 Reply Goblin
27 februari 2026 om 10:15

Voor de bioscopen is het misschien mooi. Echter heeft deze toko teveel banden met Trump en ben ik bang dat CNN ook opeens een Pro trump network zal worden.

0
Avatar Coola
Coola
lvl9 NPC 2.0
27 februari 2026 om 10:19

Trump's invloed op paramount wordt imho te overschat.

0
Avatar RogueSquad
RogueSquad
Gameliner
27 februari 2026 om 10:25

Denk je? Na wat er met Jimmy Kimmel en Stephen Colbert is gebeurd?

2
Avatar Coola
Coola
lvl9 NPC 2.0
27 februari 2026 om 10:33

Ja, aangezien dat van Kimmel nog sneller werd terug gedraaid dan dat Goku instant transmission kan gebruiken.

0
Avatar RogueSquad
RogueSquad
Gameliner
27 februari 2026 om 10:58

Met de familie Ellison aan het roer van Paramount-Skydance... Tsja, het is mijn inziens vrij duidelijk welke kant dit op gaat. Paar machtige, rijke vrienden van de president nemen het media landschap onder zich. Iets wat we wereldwijd in diverse landen eerder hebben zien gebeuren en allemaal met dezelfde uitkomst: een dictatuur. Ik ben er bang voor.

1
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino
lvl7 Checkpoint Jeugd
27 februari 2026 om 15:15

@Coola een overname door Paramount is absoluut slechter. David Ellison, de huidige ceo van Paramount, is een Trump-aanhanger/bootlicker. Die gaan dus een keiharde agenda doordrukken in de films en series.
Dus al die mensen die het hele woke-gebeuren als "door de strot geduwd krijgen" zouden nu ook heel boos moeten worden, want dat is precies wat er gaat gebeuren. Maar ik vermoed dat die nu ineens heel stil zullen blijven aangezien nu juist datgene wat "door hun strot geduwd" wordt precies past bij hoe ze zelf tegen de wereld aankijken.

1
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino
lvl7 Checkpoint Jeugd
27 februari 2026 om 15:16

@Coola Ik weet vrij zeker dat jij het heel erg onderschat. David Ellison, de ceo, is een groot Trump aanhanger

1
Avatar Coola
Coola
lvl9 NPC 2.0
27 februari 2026 om 15:22

Star Trek: Starfleet Academy is van paramount en vrij links en "woke"

0
Avatar Mister_Frowdo
Mister_Frowdo
lvl11 Commander
27 februari 2026 om 17:08

(bijgewerkt) 27 februari 2026 om 17:08

@Coola

Kimmel wordt niet over het hele land of in elke staat uitgezonden na het incident, het is nog steeds een grote boycot. Trump heeft Stephen Colbert eveneens de bons gegeven, zijn korte oranje stompjes peuteren dieper in de media en bedrijven dan je denkt, hoor. Hij is niet langer financieel bankroet, en daar waar geld en macht is, dansen deze bedrijven naar zijn pijpen.

Hopelijk kunnen we deze pedo-president na de midterms eindelijk zien wegkwijnen in de krochten van Guantanamo Baai, voor jou en maai!

Bron:
https://youtu.be/YFxhfp5hoCI?t=14

0
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino
lvl7 Checkpoint Jeugd
27 februari 2026 om 20:26

@Coola sorry maar je weet er echt te weinig vanaf. De enige reden dat ze WB willen hebben is voor CNN, een van de weinige noch enigszins kritische nieuwszenders. Trump kan zo slecht tegen kritiek dat ie zijn miljardair vriendjes heeft opgetrommeld een belachelijk overnamebedrag neer te leggen.
Als je daar serieus geen probleem in ziet ben je niet goed snik

0
Avatar Coola
Coola
lvl9 NPC 2.0
27 februari 2026 om 21:11

Dus wat je nu basically zegt is dat Paramount geen heil ziet in series als game of Thrones, The Pitt, Harry Potter en in film franchises als Mortal Kombat, Godzillla, Evil Dead en het DCU etc. Wat gaan ze doen dan al die franchises cancelen? Nee ik weet voor 100% zeker dat ze die franchises in leven gaan houden.

Als film fanaat is het voor mij veel beter dat Paramount WB overneemt, dan weet ik tenminste zeker dat ik Godzilla, Evil Dead en het DCU op het witte doek kan gaan zien. Netflix daarentegen zou die franchises butcheren er streaming slop van gaan maken.

Politiek in Nederland kan mij al weinig schelen, laat staan in Amerika. Ik geef enkel om de films (en series) en dan is Paramount gewoon de beste keuze voor mij als film fanaat.

0
Avatar Mister_Frowdo
Mister_Frowdo
lvl11 Commander
27 februari 2026 om 23:42

Dat hangt er eigenlijk echt vanaf, Coola. Als mijnheer Trump dit ziet als woke, of als antipropaganda voor de USA, dan kan in principe alles. Hij heeft al meerdere malen bewezen dat hij een expert is in het kelderen van bedrijven, terwijl hij zichzelf schouderklopjes geeft. Dan komt hij op de State of the Union toch opdraven met valse cijfers die zijn succes moeten bewijzen.

Dit is de man die een casino heeft failliet laten gaan... Een casino, je leest 't goed. Als er iets is dat onmogelijk failliet kan gaan, dan is het toch wel een casino, haha.

Nee, hij zal altijd zijn eigen voorkeur in andermans strot rammen, en zijn politieke achterban zal hem daar in blijven steunen, zolang ze een graantje kunnen meepikken. Maar heel eerlijk, de nieuwe producties van veel films tegenwoordig trekken toch op vrij weinig, zo'n verschil zal het niet maken. De Gouden tijd van de Cinema is al twintig jaar met pensioen.

0
Avatar TheRock
TheRock
lvl9 NPC 2.0
27 februari 2026 om 05:44

Blijft toch bijzonder die mail die Netflix aan haar abonnees stuurde over die overname destijds 😅

0
Avatar Flappy
Flappy
lvl7 Checkpoint Jeugd
27 februari 2026 om 07:40

Vertel, want heb geen mail gehad

0
Avatar Dilectus
Dilectus
lvl3 XP Farmer
27 februari 2026 om 07:55

Zie hier:

We hebben onlangs de overname van Warner Bros. door Netflix aangekondigd, inclusief de film- en tv-studio's ervan, en HBO Max en HBO. Hierdoor wordt onze toonaangevende entertainmentdienst verbonden met de iconische verhalen van Warner Bros., waardoor sommige van de populairste franchises ter wereld, zoals Harry Potter, Friends, The Big Bang Theory, Casablanca, Game of Thrones en het DC Universum, worden samengebracht met Stranger Things, Wednesday, Squid Game, Bridgerton en KPop Demon Hunters.

Wat verandert er?
Momenteel verandert er niets. Beide streamingdiensten blijven zelfstandige bedrijven. We moeten nog meer stappen afronden voordat de transactie is afgesloten, waaronder wettelijke goedkeuring en goedkeuring van aandeelhouders verkrijgen. Je hoort van ons wanneer we meer informatie kunnen delen. We hopen dat je in de tussentijd zoveel blijft kijken als je wilt, wanneer je wilt, allemaal met je huidige abonnement.

We begrijpen het als je hierover vragen hebt. Ga naar ons Helpcentrum voor meer informatie. Je kunt ook altijd contact met ons opnemen.

Bedankt dat je voor Netflix hebt gekozen. We kijken ernaar uit om je nog meer geweldige series, films, games en live-programma's te bieden.

Het Netflix-team

Heel overtuigend dus.

1
Avatar TheRock
TheRock
lvl9 NPC 2.0
27 februari 2026 om 11:53

Die idd ja 😛

0
Avatar Watashi-wa-Maurice-desu
Watashi-wa-Maurice-desu
lvl10 Deel van het meubilair
27 februari 2026 om 15:27

Maar die is verzonden vóór Paramount ineens vijandige overname ging doen.


Dus toen was de deal mondeling al zo goed als rond maar paramount ging via het boekje om rechtstreeks richten op de aandeelhouders en niet gewoon om normale overname.

Dus ik vind het niet gek dat Netflix nu denkt stik er maar in met die onzin.
Als Paramount alleen maar nieuwe biedingen doet ondanks dat er al een soort van deal hadden en het via die vuile weg wil spelen dan veel plezier.

Dus ja die mail werd rondgestuurd maar was wel voor dat paramount ineens gek ging doen.
Niet erna.

En voor dat Trump had gezegd er persoonlijk mee te gaan bemoeien,


Paramount had een lager bod en gingen niet hoger, tot ineens die malloot er bijgetrokken was en ineens is dat een miljard meer ofzo. Snap wel dat Netflix denkt laat maar.

0
Avatar Maestro
Maestro
lvl7 Checkpoint Jeugd
27 februari 2026 om 22:24

Ja vrij bizar zo voorbarig al zon mail eruit gooien. Terwijl nog helemaal niks rond was.

1
Avatar Flappy
Flappy
lvl7 Checkpoint Jeugd
27 februari 2026 om 07:39

Maar waarom wordt WB overgenomen? Is dat echt iets wat nodig is?

0
Avatar stefan52a
stefan52a
lvl8 Achievement Hunter
27 februari 2026 om 09:42

Ergens denk ik dat ze in zwaar weer zitten, maar dat kan ik mis hebben. Gewoon n gevoel en als ik t zo n beetje bekijk hebben ze wel flink wat missers gehad, dus geld wel misgelopen. (Mede wegens woke flops)

0
Avatar Twinsen_Blaze
Twinsen_Blaze
lvl5 Thread Hunter
27 februari 2026 om 09:59

(bijgewerkt) 27 februari 2026 om 09:59

Erg benieuwd welke ‘woke-flops’ je op doelt. Barbie en Sinners waren in ieder geval grote successen.

Ze zijn inderdaad verlieslijdend, maar dat komt voornamelijk door teruglopende inkomsten van traditionele tv.

1
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino
lvl7 Checkpoint Jeugd
27 februari 2026 om 15:11

Woke-flops... Oh je bent zo'n figuur.

0
Avatar stefan52a
stefan52a
lvl8 Achievement Hunter
27 februari 2026 om 09:43

Blij dat Netflix toch afziet ervan, had denk ik niet bepaald beter geweest voor ons.

1
Avatar Xenon
Xenon
lvl7 Checkpoint Jeugd
27 februari 2026 om 11:26

Ontzettend blij mee! Niet alles hoeft in handen van Silicon Valley te vallen. Films moeten gemaakt worden voor het grote witte doek, en niet gereduceerd worden tot vluchtige Netflix-content.

2
Avatar SonnyS
SonnyS
lvl6 Combo Juggler
27 februari 2026 om 13:16

Nee, maar in handen van het Trumpiaanse Paramount is niet veel beter...

3
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino
lvl7 Checkpoint Jeugd
27 februari 2026 om 15:10

Inderdaad, al die partijen die allemaal om Trump heen hangen hebben bijna alle nieuwszenders in Amerika in handen en nu dus ook Warner Bros. Heel gevaarlijke/enge ontwikkelingen dit.

2
Avatar Mister_Frowdo
Mister_Frowdo
lvl11 Commander
27 februari 2026 om 17:03

Voor je het weet hebben we een Charlie Kirk biografie aan onze "sjokkedeizen" op Netflix! Kunnen we het net zoals de Melania Trump film review bomben tot in de bodemloze put, waar dit soort extreemrechtse propaganda toebehoort.

Laat ons hopen dat het zo ver niet komt, maar als dat ooit effectief gebeurt, dan zeg ik m'n Netflix abonnement op. We hebben allemaal gezien hoe men zelfs bij Disney + het mes op de keel kan zetten als de consument walgt van de praktijken die deze bedrijven ondersteunen.

2
Avatar Maestro
Maestro
lvl7 Checkpoint Jeugd
27 februari 2026 om 22:23

Toch wel blij mee. Liever dat het niet moest maar voor een bioscoop liefhebber is dit wel echt de veel betere van de 2.

1
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord