Cat Quest III review - Stijlvol, snoezig, maar ook simpel

-

Dieren brengen ons regelmatig dichterbij elkaar. Iedereen die een harige rakker heeft rondlopen weet dat een huisdier niet zomaar een accessoire is voor je woning, maar een volwaardig familielid. Elke dag mag ik in mijn handjes klappen dat er een vrolijke viervoeter op mij staat te wachten aan de onderkant van de trap. Ja, ik durf mezelf wel een dierenvriend te noemen. Je kan je daarom ook mijn enthousiasme voorstellen, toen ik lucht kreeg van een nieuwe kameraad in het huishouden van mijn vriendin. Daar werd de boel wakker geschud door de komst van een nieuwe kitten. Ze werd eerst natuurlijk gezien als de incarnatie van schattigheid, maar het duurde niet heel lang, voordat het beestje even liet merken dat ze behoort tot de toproofdieren van deze planeet. Een kwartiertje spelen resulteerde al vaak tot handen vol met snijwonden, terwijl de afdruk van piepkleine hoektanden ook in je benen werden achtergelaten - allemaal vanwege de zoomies die urenlang konden duren. De ervaring met de kitten kwam op een geschikt moment, want Cat Quest III staat voor de deur. Een actievolle RPG van de ontwikkelaar The Gentlebros die volledig in het teken staat van katten, piraterij en de snoezige avonturen die ze samen beleven. Licht het anker, we varen zo deze review in!

Als de kat van huis is, dan dansen de ratten op het schip

De Cat Quest-games zijn altijd al het strijdtoneel geweest voor fantasierijke avonturen en dat is in het derde deel niet anders. In plaats van een middeleeuwse setting verkassen we naar de tropische Purribean - of Cataïben, het is maar net wat je voorkeur heeft. We spelen als een geboren en getogen piraatpoes. Ja, vanaf moment één is deze kitten een piraat te noemen, want tijdens een aanvaring met de boeven van de zee - de Pi-Rat King en zijn piratten - wordt dit weesje opgenomen door de blauwe spirit, genaamd Captain Cappey. Hij leidt ons op tot eersteklas piraatpoes en we gaan op zoek naar de felbegeerdste booty van allemaal: de North Star Treasure. Wij zijn echter niet de enige met deze ambities. Op de zeven zeeën zijn er diverse facties die maar al te graag met deze schat ervandoor gaan. De North Star Treasure zorgt er namelijk voor dat jouw wildste wensen werkelijkheid worden.

Het verhaal zorgt er eigenlijk voor dat er vanaf moment uno een MacGuffin aanwezig is. De North Star Treasure drijft het plot voort en zorgt ervoor dat we een excuus hebben om naar verschillende locaties te reizen en in aanraking komen met een aantal spraakmakende personages. Verwacht niet te veel van het plot, want het blijft redelijk eenvoudig van begin tot eind. Een schatjachtverhaal is altijd iets wat mij wel kan bekoren, maar Cat Quest III weet maar weinig te doen met het idee. Het heeft weinig verrassingen in petto en rekent op de aandoenlijkheid en de humor (een barrage aan woordgrappen voornamelijk) om het zware werk te verrichten. Verwacht dus geen diepgaande verhaalvertelling, al weet het wel op een schattige manier wat Disney-achtige lessen over te brengen. Je weet wel, over wat belangrijk is in onze negen levens en dat het niet alleen goud is dat blinkt.

Daarnaast mag wel gezegd worden dat qua presentatie Cat Quest III er keurig uitziet. Zoals katten wel vaker doen, is de boel enorm gelikt en er zijn gelukkig geen haarballen te bekennen. Je reist in principe rond op een grote, interactieve landkaart. Het is een exotisch paradijs en The Gentlebros heeft veel moeite gestoken in de opmaak van de omgevingen en diens inwoners. De personages hebben opmerkelijke designs en zien er vooral heel snoezig uit. Dit maakt het beter wanneer je ziet dat elk stukje gear dat je verzamelt ook te zien is op jouw panter, zodat je echt het idee hebt dat je je personage verrijkt. Wanneer je dit combineert met de pakkende animaties en de dynamische soundtrack, dan heb je toch een presentatie waarvan je gaat spinnen.

Cat Quest III review Xbox Series

Een kat in het nauw maakt rare sprongen

De gameplay in Cat Quest III kan worden onderverdeeld in drie topics: quests, loot en combat. Laten we beginnen met datgene waar de game het sterkste in is: questdesign. Dankzij de prachtige presentatie van de game is het al geen straf om rond te zeilen, maar het weet ook verrassend uit de hoek te komen met een aantal memorabele quests die je onderweg treft. Vaak zijn deze niet verbonden met de main story, maar ze zorgen wel voor leven in de brouwerij. Denk hierbij aan postbode spelen, een romantische novelle pennen of een legendarisch zeewezen confronteren. Je kan rekenen op wat unieke scenario's en je wordt eigenlijk altijd beloond met bijbehorende loot. Er is niet heel veel loot aanwezig in Cat Quest III, maar ze dienen wel als de primaire reden om de game op verschillende manieren te spelen. Je kan outfits, melee-wapens, ranged wapens, spreuken en amuletten vinden, die allemaal diverse stats hebben en zorgen voor build-variatie. Zo had mijn vriendin een duchtige poezenbaas die enorm veel health had, maar ook geneesspreuken. En als klap op de vuurpijl kon ze vijanden beschadigen met diezelfde geneesspreuk. Een kat die je simpelweg niet neer kon krijgen. Daarentegen had ik een hele andere soort build. Ik focuste mij vooral op elektrische aanvallen en de snelle klauwen die ik had, zorgden ervoor dat het binnen no-time onweerde. Ja, de Wolverine in mij was in z'n nopjes.

De loot zorgt voor de variatie en de quests geven je genoeg reden om op verkenning te gaan. Helaas is de combat niet van hetzelfde kaliber en dit komt door diverse redenen. Op het droge land vecht je tegen de piratten en andere facties. Soms zijn het de simpele dekschrobbers, maar af en toe moet je het ook opnemen tegen de kapiteins. Uiteindelijk maakt het niet uit tegen wie je het opneemt, want de combat draait om één ding: damage output. Het is een spamfest van heb ik jou daar. Trots meldt The Gentlebros dat je kieskeurig te werk moet gaan. Ontwijk en verdedig, wissel tussen je aanvallen en sla je slag! In de tijd dat ze dit hebben uitgelegd, is de boss al verslagen. Hoe? Door simpelweg je aanvalknop te verslijten en al je spreuken erop los te gooien. Er zijn diverse tools aanwezig in de combat-loop, maar ze zijn helaas overbodig. Het is spammen tot je een ons weegt en het is de meest efficiënte manier om de game door te komen. Hierdoor zijn de gevechten ook niet heel spannend te noemen. Je ziet vanwege de vele praktische effecten amper wat er op je scherm gebeurt en door het gebrek aan uitdaging heb je zelfs de neiging om je nagels in te trekken - zodat je kan zien waar deze designers zo hard aan gesleuteld hebben. Op de zee mag je met je piratenschip - die je zelf ook kan aanpassen met wat upgrades - de oppositie te lijf gaan. De combat hier ervaart dezelfde kwaaltjes, al dan wel in mindere mate. Het kon echter niet voorkomen dat ik rond level 50 een end-game eindbaas van level 80 omlegde.

Cat Quest 3 review Xbox Series

Samen kattenkwaad uithalen

Weet je, dat Cat Quest III regelmatig basaal (en een tikje chaotisch) aanvoelt, dat is makkelijk te vergeven. Je ziet aan veel onderdelen dat deze game namelijk gemaakt is voor de kittens die voor het eerst een controller oppakken. Ja, je zou denken dat de piraterij misschien net wat té grof is voor de onschuldige kinderbreintjes, maar The Gentlebros hebben hier te allen tijde rekening mee gehouden. Wanneer je de lokale kroeg betreedt, krijg je geen flessen rum voorgeschoteld, maar lekkere bekertjes melk. De piraten zijn wellicht boeven eerste klas, maar je kan ze niet betrappen op de grove woorden uit ons vocabulaire. En ondanks dat de combat een centrale rol speelt en je met menig zeemonster te maken krijgt, is het nooit iets wat de dappere katjes onder ons niet aankunnen. Cat Quest III is voor de jonge kittens en de oudere katers.

De co-op multiplayer is dan ook iets wat ik je zeker aanraad om mee te pakken tijdens je playthrough van Cat Quest III. Via lokale multiplayer kun je samen met iemand anders de gehele game doorlopen. De loot moet je samen delen, maar dat geeft je juist meer reden om diverse builds uit te proberen. De vermakelijk exploratie van deze schitterende wereld zorgt ervoor dat je ook de meerwaarde voelt van de coöperatieve deling. Er zijn natuurlijk momenten dat je het idee hebt dat het niet per se handiger wordt gemaakt, terwijl je met je pawtner in crime de gebieden van Cat Quest III doorspit. Zo kan de camera natuurlijk maar beperkt gerekt worden en als je met je piratenschip aan het rond dobberen bent, kom je er snel genoeg achter dat er maar ruimte is voor één kapitein op dit schip. Maar de momenten die je samen deelt, die blijven wel bij je - zeker als je met je jongste voor het eerst samen een game oppikt.

Cat Quest 3 review Xbox Series 1
Cat Quest 3 review Xbox Series 2
Cat Quest 3 review Xbox Series 3
Cat Quest 3 review Xbox Series 4

Het eindoordeel van Bram Noteboom

Cat Quest III is een succesvolle continuatie van de laagdrempelige RPG-reeks die veel spelers liefhebben. Het is niet moeilijk om in te zien waarom men zo kan genieten van Cat Quest III. Het narratief - ondanks de kinderlijke eenvoudigheid ervan - weet een aandoenlijk verhaal voor te schotelen met snoezige personages. Het is een waar feestje om naar te kijken, wegens de stijlvolle graphics, pakkende animaties en exotische piratenwereld. In de Purribean kom je diverse soorten avonturen tegen, waardoor het een genot blijft om de boel te verkennen in je piratenschip. Wees er wel van bewust dat de combat vrijwel altijd in het teken staat van ondoordachte spam en dat je door het gebrek aan uitdaging soms wel een slaperig gevoel ervaart tijdens het spelen van deze kinderlijke RPG. Mocht je dat geen probleem vinden, dan is Cat Quest III een titel die je Spaans zilver zeker waard is.

• Aandoenlijk en snoezig - alle leuke huisdieren zijn present
  • Prachtig vormgegeven middels sublieme 2.5D graphics, animaties en een catchy soundtrack
  • Creatief questdesign zorgt voor diverse avontuurtjes
  • Er is vrijheid aanwezig voor specifieke builds
  • Geschikt voor de jongste kittens
  • Purrfect voor lokale co-op
  • Verhaal is en blijft vrij laagdrempelig
  • Combat is in principe een spamfest van jewelste
  • Overzicht in gevechten raakt vrijwel direct verloren
  • Is eigenlijk altijd iets té makkelijk
  • Co-op is puur lokaal - geen online multiplayer
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

In dit artikel

Packshot Cat Quest III

Ontwikkelaar: