Trailer
Henry Halfhead arriveert in september
12 augustus 2025Het is misschien geen (of een half) gezicht, maar Henry Halfhead heeft een releasedatum te pakken. De charmante indiegame gaat in september verschijnen.
Soms komt er een game voorbij die zo vreemd klinkt dat je hem simpelweg zelf moet spelen om te begrijpen. Henry Halfhead is er zo eentje. Een sandbox-game waarin je als klein figuurtje alles om je heen kunt worden, van een bed tot een appel en zelfs een schaar. Klinkt misschien een beetje suf, en om heel eerlijk te zijn, dacht ik ook dat het een simpele game zou zijn die vooral de jongere spelers zou moeten bekoren. Ik speelde de game op mijn Nintendo Switch en werd toch verrast door Henry’s opmerkelijke, korte, maar bijzondere levensreis.

Henry Halfhead begint met een simpel maar grappig uitgangspunt: je kunt letterlijk meer dan tweehonderdvijftig verschillende objecten worden en hiermee volg je het leven van Henry Halfhead. Als peuter word je nieuwsgierig naar de wereld om je heen en verander je in onder andere speelgoed en leer je torentjes te stapelen. Het idee is dat je de verteller volgt die jou door Henry’s dagelijkse leven leidt. De gameplay is eenvoudig, je kunt bewegen, springen en een jezelf in een object veranderen. Soms krijg je een extra actie die past bij het object dat je overneemt, zoals brood snijden met een mes of water gieten met een gieter. Het is erg eenvoudig allemaal.
De basis werkt prima, maar is wel erg beperkt. Als je enkel de aanwijzingen van de verteller volgt, voelt de game vaak wat simpel en saai aan. Je zet koffie, opent een deur of verplaatst een stoel. Omdat het een sandbox is, kun je wel experimenteren met verschillende objecten en wat chaos veroorzaken, maar ook dat houdt niet heel erg lang de aandacht vast. Toch zit er in die eenvoud ook een soort charme. De game is rechttoe rechtaan, zonder poespas, en nodigt uit om voor even je eigen fantasie los te laten en een beetje rond te klooien. Je kunt Henry Halfhead ook samen met een vriend spelen, wat natuurlijk een stuk leuker is. Het voegt feitelijk niets toe aan de gameplay-ervaring, maar samen met een vriend rondklooien is natuurlijk leuker dan in je eentje rondklooien.

Wat Henry Halfhead sterker maakt, is het verhaal dat schuilgaat achter de simpele gameplay. Je doorloopt de hele levenscyclus van Henry: van peuter tot scholier, van volwassen werknemer tot oudere die terugkijkt op zijn bestaan. Als peuter draait het om nieuwsgierigheid en speelsheid, maar zodra Henry naar school gaat, leert hij dat creativiteit niet altijd gewaardeerd wordt. Zo wordt hij bijvoorbeeld letterlijk gestraft voor zijn creativiteit en speelsheid. Later als volwassene belandt hij in een monotone werkroutine die hem bijna een burn-out bezorgt.
Die boodschap komt onverwacht hard binnen. Als dertiger die allesbehalve een onbewogen leven heeft geleid, kon ik best relateren aan de gebeurtenissen en de boodschap in deze game. Ondanks de cartooneske stijl en luchtige toon schemert er een cynische maar ook hoopvolle ondertoon door. Uiteindelijk hervindt Henry zijn innerlijke kind, waardoor zelfs het saaie leven als werkende volwassene weer draaglijk wordt. Deze thematische laag tilt de game wel boven zijn simpele mechanics uit. Het is bijna meditatief om Henry’s leven te volgen, hoe kort dat ook is. De game is binnen zo’n twee uur uit te spelen, maar blijft door zijn thematiek toch hangen.

Henry Halfhead is geen game die je koopt voor de diepgaande gameplay, het uitgebreide verhaal of lange speelduur. Daarvoor is het te kort en te eenvoudig. Maar wie zich openstelt voor de cynische knipoog en de bijna poëtische kijk op het leven, krijgt er een bijzondere ervaring voor terug, ook al is deze erg kort. De charme zit niet in het snijden van brood of het openen van deuren, maar in de manier waarop de game laat zien dat spelen, nieuwsgierigheid en het gebruiken van je fantasie onmisbaar zijn, zelfs als je volwassen bent. Of dat genoeg is om de game de moeite waard te maken, hangt af van je eigen verwachtingen. Als je zin hebt in een korte, luchtige maar betekenisvolle ervaring, dan is Henry Halfhead een aanrader die je snel even tussendoor op kunt pakken. Verwacht je een uitgebreide sandbox vol uitdaging, dan zul je je waarschijnlijk snel vervelen.
Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Lululu Entertainment
Uitgever:
Panic
Release:
16 september 2025
Reviewscore:
Platforms: