Gameliner logo 20 jaar

King of Meat review - Wordt al gauw taai

-

King of Meat probeert iets bijzonders te doen. Het combineert competitieve dungeon-crawling met een knotsgekke televisieshow vol explosies, valstrikken, vijanden en teamwork. De opzet klinkt als een bizarre kruising tussen American Gladiators en Fall Guys. Toch blijkt al snel dat achter de kleurrijke façade een game schuilt die zijn potentie niet volledig waarmaakt. Toen ik vorig jaar op gamescom samen met ons Bram een demo van King of Meat speelde, was het een half uur lang lachen, gieren, brullen. Of de volledige game dat gevoel voor langer dan een half uur vast kan houden, lees je in deze review!

Bloed en glitter

King of Meat speelt zich af in een wereld waar riddertoernooien en televisie-entertainment elkaar ontmoeten. Jij en drie andere spelers nemen het op tegen vijanden, vallen en elkaar in dungeons vol gekke obstakels. Deze dungeons zijn gevuld met vijanden, puzzels, geheime deuren en genoeg explosies om een Enschede op haar grondvesten te doen trillen. Alles wordt gepresenteerd als een uitzinnige tv-show, compleet met juichend publiek, droge humor en een presentator die net iets te overdreven enthousiast doet. Het heeft iets onweerstaanbaar absurds: een wereld waarin hellebaarden en glitterrook hand in hand gaan.

De gameplay voelt als een soort hack & slash-light, met eenvoudige maar vlotte combat. Je kunt kiezen uit verschillende wapens, zoals zwaarden, knotsen en kruisbogen, en elk wapen heeft zijn eigen moveset en combo chains die je kunt maken. Daarnaast zijn er speciale aanvallen, de zogenaamde Glory Moves, die je kunt aanpassen aan je speelstijl. Deze aanvallen leveren niet alleen schade op, maar ook applaus van het publiek. Naarmate je beter presteert en het publiek dus meer van je gaat houden, stijgt je populariteit, wat meer punten oplevert aan het einde van een dungeon. Het systeem werkt goed, maar mist toch wel wat finesse. Wapens voelen een beetje clunky aan, de besturing is soms wat wonky en vijanden reageren niet altijd zoals je verwacht.

King of Meat review2

Samen knokken, lachen en vloeken

King of Meat komt pas echt tot leven wanneer je met vrienden speelt. Tot vier spelers kunnen samen de arena in, waarbij coördinatie en timing essentieel zijn om het einde te halen. Sommige puzzels vereisen teamwork, zoals het tegelijk indrukken van meerdere schakelaars of het afleiden van vijanden zodat een ander kan ontsnappen. In deze momenten toont de game zijn ware potentie: chaos, gelach en de constante dreiging van verraad van je kameraden. Het is de typische multiplayer-dynamiek waarin samenwerking en sabotage hand in hand gaan en die chaos zorgt ervoor dat het dungeon crawlen ineens een heel stuk leuker wordt.

Toch merk je snel dat de pret niet heel lang aanhoudt. De gevechten worden voorspelbaar, platformstukken voelen wat onnauwkeurig en de variatie in vijanden is beperkt. Wat in het begin nog fris en verrassend lijkt, verandert na een paar uur in herhaling. Zelfs de humor, aanvankelijk een luchtige toevoeging, begint steeds meer geforceerd aan te voelen. King of Meat doet veel goed op papier. De stijl is kleurrijk en over-the-top, met een cartooneske charme die past bij de showbizz-sfeer. Explosies, confetti en vonken vliegen je om de oren, en de presentatie is energiek. De tv-showsetting blijft charmant, maar kan het gebrek aan diepgang niet maskeren.

King of Meat review1

Build-a-Dungeon

Een van de grootste troeven van King of Meat is de ingebouwde level editor. Deze stelt spelers in staat om hun eigen dungeons te bouwen, compleet met vallen, puzzels en vijanden. De editor is verrassend gebruiksvriendelijk en intuïtief. Je kunt de hoogte van platformen aanpassen, de belichting veranderen of een regen van bijlen laten neerkomen op je vrienden. Elk level moet eerst getest worden voordat het gedeeld kan worden, wat voorkomt dat onmogelijke creaties de community overspoelen. Bij dit soort games ben ik altijd heel benieuwd naar wat de community weet te verzinnen. Er zitten altijd van die knappe koppen tussen die het hele systeem zo weten te breken dat ze gekke dingen weten te verzinnen waarbij zelfs de allerbeste levels die de ontwikkelaars hebben gemaakt nog verbleken. We zullen even af moeten wachten om te zien of de community deze level editor omarmt en over een paar maanden met knotsgekke dungeons weet te komen.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

King of Meat is een vrolijke, chaotische en soms hilarische ervaring, vooral met vrienden. De kleurrijke stijl, het originele tv-showconcept en de intuïtieve level editor zorgen voor een paar leuke avonden. Maar zodra de nieuwigheid verdwijnt, blijven er te weinig redenen over om steeds weer terug te keren. De gameplay is iets te oppervlakkig, de gevechten te licht en de dungeons te eentonig. King of Meat had alle ingrediënten om een cultfavoriet te worden, maar is uiteindelijk niet meer dan een lauwwarme maaltijd.

  • Voldoende
  • Originele mix van tv-show en dungeon crawler
  • Kleurrijke, energieke presentatie
  • Makkelijk te leren level editor
  • Leuk met vrienden
  • Herhalende gameplay
  • Weinig variatie in vijanden en levels
  • Snel saai in singleplayer
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot King of Meat

Ontwikkelaar:

Glowmade

Uitgever:

Amazon Games

Release:

7 oktober 2025

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord