Review: 1954 Alcatraz Pc

Geplaatst: 23 maart 2014 10:00

San Francisco, 1954. Je zit achter de tralies voor een misdaad die je niet begaan hebt. Ok', je hebt geen leven geleid dat 100% netjes is, maar dan de bak in voor de misdaad van een ander? Je hebt een plan om te ontsnappen, maar je moet wel hulp hebben. Je weet dat je vrouw op je wacht, maar hoe krijg je de boodschap aan haar doorgegeven? Hoe meer je erover nadenkt, hoe meer problemen je ziet. En die tralies zien er steeds steviger uit "

1954 Alcatraz

In deze nieuwe point & click adventure-game, ontwikkeld door Irresponsible Games en uitgegeven door het Duitse Daedalic Entertainment, neem je twee rollen aan. Aan de ene kant is daar Joe, een zwarte crimineel die vastzit voor een misdaad die hij niet heeft begaan. Aan de andere kant is daar zijn vrouw Christine, een blanke beatnick die zich bezighoudt met jazz en gedichten. Twee compleet verschillende kanten van dezelfde munt, welke elk hun eigen verhaallijn hebben. Deze twee moeten het opnemen tegen de maffia, medegevangenen, corruptie en hun concurrenten. Dit belooft een avontuur te worden dat geen steen onberoerd laat!

Gameplay

1954 Alcatraz heeft alle elementen die een point & click-game moet hebben. De puzzels zijn logisch en uitdagend, met de extra dat de je via een druk op de spatiebalk alle klikbare objecten in een scene kunt zien. Dat scheelt onnodig pixelhunten (zoeken naar klikbare objecten), waardoor je je volledig op het verhaal kunt concentreren. Wat de game extra interessant maakt is dat je kunt wisselen tussen Joe en Christine, waardoor je het verhaal op verschillende wijze kunt beïnvloeden. Deze dynamiek laat de game nog verder ademen en trekt je steeds verder het verhaal in. Soms lijken oplossingen niet altijd even logisch, maar als je verder komt zie je al snel waarom het zo ging. En dan denk je: natuurlijk! De game zit goed in elkaar en loopt lekker door. Het verhaal is er een vol intrige en complotten, maar blijft niet echt te voorspellen. Hierdoor vraag je je telkens af wat er gaat gebeuren en word je steeds verder in de wereld gezogen.

SFEER

Dit moest ik in hoofdletters schrijven, want de game ademt een heerlijke sfeer uit. De soundtrack doet sterk denken aan L.A. Noire, vol orkesten en jazz, aangevuld door volledig gesproken dialogen. De dialogen zijn gewiekst en net grappig genoeg, waardoor gesprekken al snel vol immersion plaatsvinden. Ook feedback (is iets te gebruiken of te combineren) is allemaal full voice. De voice-acting is erg goed en voegt alleen maar toe aan de sfeer. De achtergronden zijn erg noemenswaardig, daar deze allemaal handgeschilderd zijn. De game lijkt cartoony, maar heeft eigenlijk een zeer realistische ondertoon. Hierdoor vallen de soms klungelige animaties van de characters die rondlopen niet echt op.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

1954 Alcatraz is een van de betere point & click adventure-games die ik de laatste jaren heb gespeeld. Mede door de uitstekende soundtrack en voice-acting sleept de game je het verhaal in. De lekkere sfeer wordt nog eens versterkt door de prachtige achtergronden en de uitstekende verhaallijn die is opgezet. Het wisselen tussen Joe en Christine zorgt ook voor minder frustratie, daar je als je vast zit je door acties van de ander weer verder kunt. De sfeer in de game is erg goed en weerspiegelt de beetje noire setting. Al met al een leuke game, zeker voor iemand als ik die deze combinatie tussen film noir en point & click kan waarderen. Een aanradertje!

• SFEER
  • Uitstekende soundtrack
  • Mooie achtergronden