Review: 3D Classics: Kid Icarus Nintendo 3DS

Het verhaal van Daedalus en Ikaros is vrij bekend in de Griekse Mythologie. In dit verhaal probeert uitvinder Daedalus met zijn zoon te ontsnappen van Kreta, waar ze gevangen worden gehouden door koning Minos. Tijdens de ontsnapping met zelfgemaakte vleugels van Deadalus, begon zoontje Ikaros hoger en hoger te vliegen. Op een gegeven moment kwam hij te dicht bij de zon, waardoor de wax van zijn vleugels smolt en hij in zee stortte. Dat was de mythe in een korte versie. Wat dat met de game te maken heeft? Niet bijster veel!

Pit(tig)

In de game speel je namelijk niet als Ikaros, maar als de engel Pit. Jij moet de wereld zien te redden van Medusa, die met haar leger uit de onderwereld het hemelrijk is binnengedrongen. Met je pijl en boog moet je jezelf eerst uit de onderwereld zien te springen en schieten. Alhoewel, velen zullen niet eens bij het fort van de onderwereld aankomen, want dit spel is, vooral in de eerste paar levels, erg moeilijk. Je zal dus een enorm doorzettingsvermogen nodig hebben om voorbij die eerste paar levels te komen. Soms worden in de levels ook dezelfde stukken gebruikt, waardoor je af en toe met een goedkoop gevoel zit. Kunstmatig levels verlengen op die manier is dan ook vrij irritant. Gelukkig is het fort er na verloop van tijd om je even op een ander spoor te zetten. In de fort-levels moet je namelijk een weg zien te vinden naar de eindbaas. Dat fort is net een groot doolhof! Dit is erg leuk om te doen en zorgt ook voor wat afwisseling.

Klein puntje van kritiek: die border zie je er ook op de 3DS eromheen. Ouch!

3D Remakes

E'n van de aanpassingen die Nintendo aan deze 'remake' heeft meegegeven, is dat ze nog wel de originele sprites gebruiken, maar er een erg toffe achtergrond bij hebben geplakt. Deze achtergronden zorgen voor erg veel sfeer in de game, die anders vrij 'kaal' was geweest. Ook kunnen we hier in Europa voor het eerst opslaan bij deze game. Op de NES (en de Virtual Console op de Wii) ging dit nog met passwords. De beste verbetering blijft toch wel de toevoeging van een aparte besturingsmethode, waardoor de game ietsjes makkelijker wordt. Hierdoor is het spel opeens een stuk beter te spelen, omdat je niet steeds op je schietknop hoeft te rammen om een pijltje te schieten. Bij de aangepaste besturing is dat namelijk een rapid-fire knop geworden! Mocht je hem toch liever als vanouds spelen, de NES-besturing zit er gewoon in.

Het eindoordeel van Rick Drijvers

3D Classics: Kid Icarus is leuk, maar heeft wel een erg moeilijk begin. Niet iedereen zal hiervan houden, want dood betekend dat je het level helemaal opnieuw moet spelen. De nieuwe dingen die Nintendo heeft toegevoegd aan de game zijn erg handig, en met name de nieuwe achtergronden zorgen voor heel wat meer sfeer in het spel. Als je aan de actie van Nintendo hebt meegedaan, heb je de game misschien al in huis, maar anders is deze game voor €5,- ook zeker geen slechte koop (mits je van wat pittigere spellen houdt en de herhalende stukken voor lief neemt).

• Sfeer verhogende achtergronden
  • Opslagmogelijkheid
  • Leuke forten