Review: Armored Core: For Answer PlayStation 3

Zou jij in een stuk schroot stappen of in een Ferrari als jij de keuze had? Uit eten gaan bij een McDonald's waar de patat zacht is en de bediening lelijk en dik terwijl je ook een exclusief restaurant makkelijk kan betalen? Het antwoord zal voor de meesten 'nee' zijn. Voor games geldt hetzelfde principe misschien zelfs meer, aangezien nieuwe games vaak hetzelfde kosten en de voorgaande voorbeelden niet. Armored Core: For Answer kost negenenvijftig euro; hetzelfde als de meeste toppers. Is het laatste deel uit de Armored Core serie een goede keuze voor jou, of ten strengste af te raden? Lees verder"

Oorlog verandert nooit

Het is tien jaar na de gebeurtenissen in Armored Core 4 en de zogenaamde ontmantelingoorlog. De meeste mensen leven niet meer op de grond als gevolg van vervuiling, maar in 'cradles'; luchtschepen, die op grote hoogten vliegen waar de lucht nog relatief schoon is. Bedrijven hebben niet alleen meer economische macht, maar hebben daarnaast de politieke macht op zich genomen. Op de grond is dan ook een eindloze oorlog gaande voor grondstoffen waarbij NEXTs en andere robots een soortgelijke rol spelen als tanks vandaag de dag. Jij, een Lynx, ofwel piloot, bestuurt een NEXT en vecht mee in de oorlog. Voor welke coöperatie je vecht zul je zelf moeten kiezen in het begin van het spel.

De keuze ligt tussen drie bedrijven, maar je kan ook een onafhankelijke NEXT kiezen, die minder sterk is. Ik ga de bedrijven niet toelichten in deze review, omdat het de meeste spelers toch niet zou interesseren. Dit is ook een punt van de game waarin ik erg teleurgesteld ben, omdat het gewoon erg 'ondiep' aanvoelt. De hele keuzeprocedure komt er op het eerste gezicht gewoon op neer dat je tussen een sterke en robuste mecha, een energie efficiënte robot met laserzwaard of een iets beter manoeuvreerbare NEXT kiest.

Mechs veranderen nooit

Helaas hebben games gecentreerd rond enorme mechanische voertuigen, genaamd mechs of in dit spel NEXTs, nooit een grote fanbase gehad. Dit spel gaat geen verschil maken en zeker geen nieuwe mensen geïnteresseerd krijgen in het (sub)genre. De grootste fout van dit spel is dan ook deze mensen totaal te negeren. Als je nog nooit een game zoals MechWarrior, Heavy Gear of een andere Armored Core gespeeld hebt kan je het beter ook nooit doen. Het genre wordt gekenmerkt door de ontoegankelijkheid van de games. De besturing werkt bijvoorbeeld wel goed, maar met haken en ogen. Het duurt vrij lang voordat een beginner een beetje normaal de NEXT kan besturen. Dingen als de irritante third-person camera en het gemis van manoeuvreerbaarheid helpen totaal niet. Een deel van het spel speelt zich in nauwe gangen af, waarin vijanden snel heen en weer bewegen. Wanneer je probeert om te draaien beweegt het beeld niet snel genoeg mee, waardoor je niet kan mikken op de doelwitten. Armored Core: For Answer is ongeveer even toegankelijk voor onbekenden van mechs als een zetel bij de SGP voor een vrouw of bij de Partij voor de Vrijheid voor een allochtoon.

De keerzijde van de munt

Als je toevallig net als ik vroeger mech-games letterlijk dood hebt gespeeld kan je best wel wat plezier beleven aan Armored Core: For Answer. Mocht je Armored Core 4 geweldig hebben gevonden, dan is dit spel een must. Je kan de configuratie van een mech uit Armored Core 4 importeren, inclusief de verfschema's. Alles is aan te passen; van de wapens tot de kleur, van de soort mecha tot de kleinste instellingen. Het spel gaat best diep, maar op een manier die het als het ware verhult. Er is bijvoorbeeld geen goed doorlopend geheel van missies. Je kiest in een apart scherm voor welke coöperatie je een opdracht uitvoert. Meer missies voor de ene partij kan betekenen dat er geen of weinig missies van een ander bedrijf meer overblijven. Voorbeelden van opdrachten zijn het laten zinken van een boot, of het vernietigen van een basis.

Het eindoordeel van Daniël Speldekamp

Alhoewel Armored Core: For Answer alleen trouwe fans van de serie of mecha-freaks aan zal spreken, is het toch best een goede game geworden. Op sommige punten voelt het spel aan alsof het jaren gepolijst is, terwijl de toegankelijkheid en besturing achterblijft, net zoals bij de andere Armored Core games. De graphics zijn acceptabel, maar de explosies zijn in de PlayStation 3-versie echt van Nintendo 64 kwaliteit. Misschien is het belangrijkste wel dat er geprobeerd is een genre aan te vullen dat in het Westen al lang op sterven na dood is. De naam verhult echter niet dat het een Japanse game betreft en net als bij de meeste Japanse games is deze ook eigenaardig. Het meest noemenswaardig zijn de vernietigbare omgevingen, de multiplayer en de coöperatieve modus waardoor fans deze game toch aan zullen schaffen.

• Vernietigbare omgevingen
  • Multiplayer en coöperatieve modi
  • Goed voor de fans