Review: Boogie PlayStation 2

Geplaatst: 14 december 2007 19:59

Stel, je bent jarig en hebt geen idee wat je nog kunt doen om die voorgaande jaren, waarin je als vervangend verjaardagsfeest onder andere naar Disneyland ging met je vrienden, te overtreffen. Je kunt echt helemaal niets meer bedenken en staat op het punt je verjaardagsfeest te cancellen. Met een pesthumeur blader je wat door een reclamefolder en plots zie je daar jouw mogelijke oplossing: Boogie.

Gouwe ouwe

Je besluit een feest te geven, dat een mix is van een karaoke-avond en een danswedstrijd. Daarbij lijkt Boogie je d' oplossing om jouw saaie feestje om te toveren in een swingend walhalla. De game zit bijvoorbeeld vol eeuwige hits. Je komt nummers van M.C. Hammer, Blondie, Rihanna en Britney Spears tegen, maar ontkomt ook zeker niet aan het Y.M.C.A. van The Village People. De songs komen uit verschillende muziekperioden, dus voor ieder wat wils op jouw party.

Natuurlijk is de muziek belangrijk, maar het zou natuurlijk nog veel leuker zijn (vooral voor de buren) als al je vrienden vrolijk meeblèren. Daarom kun je ook nog twee microfoons inpluggen, om vervolgens net als bij Singstar de sterren van de hemel te zingen. Boogie beoordeelt je dan op je timing en toonhoogte. Mochten je buren niet zulke vrolijke lui zijn, dan kun je er ook voor kiezen om alleen de timing te laten meetellen. Je hoeft dan niet op de juiste toon te zingen en je stem dreunt niet uit de speakers van je tv, wat voor omwonenden en je moeders porseleinen servies wel zo prettig is.

Swingende timing

Qua muziek en zang zit je dus wel gebakken op je feest. Nu moet je het hele volk natuurlijk nog aan het dansen krijgen. Daarvoor heeft Boogie ook oplossingen. In Boogie moet je namelijk niet alleen zingen, je moet ook kunnen dansen. Dit doe je door op de beat van het nummer knoppencombinaties in te drukken. Elke combinatie staat voor een move op de dansvloer. Je kunt ook speciale moves. Hiervoor moet je de L1- en R1-button indrukken en vervolgens beide sticks op de maat in de juiste richting bewegen. Dit klinkt even moeilijk als het is, en omdat het regelmatig niet helemaal soepeltjes werkt, kan het een domper voor je swingende feest zijn. Helaas zijn er ook maar weinig dansbewegingen en is dansen met een controller nou niet direct het leukste wat je kunt bedenken. Zorg dus voor voldoende hapjes en drankjes voor de afwisseling.

De afterparty

De ochtend na je feest wil je natuurlijk nog even nagenieten van jouw feest. Daarom pak je Boogie er weer bij en begin je de verhaallijn van de vijf personages te volgen. De vijf personages worden alle misleid door een stel aliens. Per personage dans je op of zing je mee met een aantal liedjes om een bepaald aantal punten te verdienen. Het verhaal van elk personage loopt vroeg of laat samen met die van andere personages, zodat je elke keer het idee hebt dat je weer iets meer te weten bent gekomen over de persoon, hoewel je zijn verhaal misschien allang hebt uitgespeeld. De verhalen zijn echter niet zo heel boeiend en ook niet al te lang; in een paar uur ben je namelijk wel klaar met deze modus. Toch is er wel drang om door te spelen. Dit komt echter niet door de gameplay, maar door de nummers, outfits en podia die je met je verdiende punten kunt kopen.

Het uiterlijk van de game valt niet tegen. De game is geen grafisch wonder, maar er zijn wel voldoende effectjes en kleurrijke omgevingen toegevoegd om het geheel voldoende sfeer mee te geven. Om de herhalende gameplay af te wisselen, kun je jezelf in deze omgevingen filmen. Nadat je de heupen flink hebt geschud op de dansvloer heb je namelijk de mogelijkheid om een eigen videoclip te maken van jouw voetenwerk. Hierbij kun je de camerahoek veranderen en een ander filmstijltje toevoegen. Vooral op die afterparty, waar je eenzaam en alleen op de bank nog steeds herinnerd wordt aan de alcohol die nog licht in je hoofd aanwezig is en je al snel uitgekeken bent op de eentonige gameplay, is dit een welkome toevoeging.

Het eindoordeel van Bart Ruijter

Op het eerste gezicht leek Boogie dus een geweldig spel: er is muziek, zang en dans, wat wel een gouden combinatie moet zijn. Deels is dit waar, want op een feestje zou dit inderdaad sfeermakend kunnen zijn. Er zit echter een 'maar' aan Boogie. De game is geport van de Wii-versie, en laat dat nou net een console zijn, die het vooral van zijn bewegingstechniek moet hebben. Aangezien de PlayStation 2 niet bestuurd wordt met een motion controller, blijft deze Boogie-versie dus vooral zinloos knopjesdrukken op de maat van een nummer. Door deze, na een tijdje saaie, gameplay zal de game al snel stof gaan vangen. Dat wil echter niet zeggen dat het voor een feestje geen leuke game is: het karaoke-gedeelte is voor een saaie familiesamenkomst zeker een opkikker. Helaas moet de game in dat opzicht toch zijn meerdere erkennen in Singstar, zelfs al heeft die reeks geen dansmoves in huis.

• Straalt sfeer uit
  • Muziek, zang 'n dans
  • Wat het doet, doet het niet goed genoeg