Review: Bound PlayStation 4

Geplaatst: 1 september 2016 14:00

Dansend door het kubistische universum huppel en flikflak je je een weg door een constant verschuivend kunstzinnig landschap, op zoek naar verlossing. Verlossing van kwaad en verlossing van alles, lijkt het wel. Het leven werpt mensen door een zee van gebeurtenissen waarbij je geregeld machteloos wordt meegesleept in een stroming, maar toch kun je zelf sturen waar je heen gaat. Dit is iets wat je met de dansende prinses ervaart in Bound. En nee, ik heb geen drugs gebruikt bij het spelen van deze game.

God Of Waar zitten die gevoelens

Santa Monica Studios is een studio die enkel voor Sony games maakt. Het is een studio die vrij divers is in zijn type games, want ze hebben onder andere God Of War gemaakt, alsook Journey. De kleinere games die ze maken hebben vrijwel altijd echter dezelfde soort kern waar het om draait: een meeslepende sfeer. Journey is alleen te pruimen wanneer je jezelf kunt laten opslokken in de omgeving en de atmosfeer, anders is er maar weinig aan. Bound valt een beetje in dezelfde categorie, al speelt het ook wel iets meer als een traditionele platform/speedrun stijl game. Maar nog steeds is veruit het belangrijkste element van deze game de sfeer. De mooie toonzettende muziek en het landschap slepen je voortdurend voort. De game is overigens mede-ontwikkeld voor VR, maar zo'n apparaat heb ik (nog) niet in huis. Zonder VR is de game overigens zonder enig probleem te spelen.

So You Think You Can Game?

Het verhaal is moeilijk uit te leggen, en is wederom meer iets wat je moet ervaren dan dat ik hier deftig in een spannende synopsis kan vertellen. De game begint met een zwangere vrouw die op het strand een boekje met tekeningen opent. Iedere pagina brengt je naar een prachtige dromerige wereld waar alles kubistisch, beweeglijk en kunstzinnig oogt. In die wereld speel je platform segmenten met een dansende prinses die het kwaad probeert te zoeken wat het koninkrijk kapot maakt. Je danst ook vijanden en negatieve elementen "weg" uit de wereld. Dat is echt prachtig verzonnen en uitgevoerd. Waarom danst men, en waarom maakt men muziek? Omdat je je er beter door voelt, het brengt gelukzalige gevoelens naar boven. Alles is symbolisch en bijna alles fungeert als een soort van metafoor. Wederom kunstzinnig dus. Dit kan zowel voor mij als menig ander persoon snel een negatief vooroordeel geven, maar men heeft Bound mooi uitgewerkt en doordacht in elkaar gezet. Menig kunstenaar kan hier lering uit trekken.

Sferische Ritjes

Bound doet mij voortdurend denken aan 'n van mijn mooiste ervaringen in het jaar dat ik in Oud-Beijerland op een muziekschool les gaf. Ik had toen heen- en terugritten over de tolweg die ik koos, omdat ik dan voor de kosten van 2 euro een rustige, kortere en prachtige route reed door het glooiende natuurlandschap tussen Noord-Brabant en Zeeland. Ik zette altijd meeslepende sferische muziek op (zoals ze dat zo slim bij menig autocommercial ook doen), zoals A Silver Mount Zion of Opeth. Vooral in de lange sneeuwrijke winterperiode van dat jaar heb ik ontzettend genoten van mijn rustige terugritjes door het donkere witte landschap. Snap je deze anekdote van mij, dan is Bound ook een game voor jou. Ben je liever de persoon die met Qmusic op de snelweg door het drukke verkeer heen duwt en toetert om zo snel mogelijk thuis weer dik veel rapid kills als 1337 op N00Bs te unleashen in Call Of Duty, stop dan met verder lezen. Wil je actie, spektakel en vet moeilijke uitdagingen, dan is Bound echt een snorefest.

Bound gaat, zoals ik al aangaf, niet voor iedereen een topper zijn, maar voor mij is Bound 'n van de mooiste en meest memorabele spellen van dit jaar. Een mooi en tragisch sprookjesachtig verhaal waarbij je door een kubistisch dromerige omgeving heen danst, is niet iets wat iedereen gaat appreciëren. Bound gaat om gevoelens, emotie en sfeer, en de executie hiervan is meesterlijk. Het is echter niet een grote game, en het einde komt helaas onverwacht en sneller dan ik zou willen.

• Prachtig
  • Ontroerend
  • Kunstzinnig