Review: Dark Fall: Lost Souls Pc

Aangepast: 5 augustus 2018 19:12

Het eens zo mooie plaatsje Dowertown, op het Engelse platteland, is niet meer wat het geweest is. Het ooit zo mooie en immens populaire station is vervallen tot een plek waar alleen de dappersten onder ons nog naar binnen durven. En wat te denken van het Victorian Station Hotel, dat tot voor kort zeer in trek was bij reizigers, maar vandaag is getransformeerd tot een ruïne waarin het volgens de geruchten zou spoken. Welkom in een nieuw point-and-click Dark Fall avontuur.

Inspectie

Dark Fall: Lost Souls (DFLS) is een vervolg op eerder uitgekomen Dark Fall games en dan met name het hotel waar het in deeltje 'n, The Journal, allemaal om draaide. Je speelt als 'The Inspector', een man die vijf jaar eerder op de zaak van het verdwenen meisje Amy werd gezet, maar die door gesjoemel met het bewijsmateriaal geen goed einde aan de zaak kon brengen. Het zit de beste man toch niet helemaal lekker en hij besluit terug te gaan naar het hotel, aangezien hij ervan overtuigd is dat Amy nog in leven is.

Onvindbaar

Dat een point-and-click adventure een mooie ervaring op kan leveren is bekend, maar dan moet dit wel op de goede manier gebeuren. Een punt waar veel games in dit genre over struikelen is wanneer je een bepaald voorwerp nodig hebt om bijvoorbeeld een deur te openen en dat niet kunt vinden, overal moet gaan kijken en elk inhammetje moet onderzoeken om de benodigde spullen bij elkaar te rapen. Als dit 'n of twee keer gebeurd moet je het maar accepteren, maar als het vaker voorkomt evolueert het tot een vast punt van irritatie en dat is precies waar DFLS mee te maken heeft. Je kunt niet zeggen dat het de vaart uit de game haalt, aangezien de vaart bij point-and-click sowieso niet zo'n grote rol speelt, maar iets minder van deze ergernis-momentjes kan natuurlijk absoluut geen kwaad. Een oplossing voor dit euvel is bijvoorbeeld een hintsysteem dat, als je eventjes vast zit, je de goede kant op stuurt.

Beangstigend

Gelukkig is DFLS verder vooral een enorm spannende ervaring. Vanwege de beangstigende muziek en beklemmende sfeer zit je vaak op het puntje van je stoel als je weer eens een hoek om loopt, want achter elke hoek kan gevaar schuilen. De muziek is dus een sfeerbepalende factor in de game en dat pakt in dit geval goed uit. De gesproken dialogen zijn misschien wat matig maar ze kunnen er over het algemeen wel mee door, al moet je hier geen meester acteerwerk verwachten.

Doorsnee met vernieuwing

Al met al is DFLS een vrij doorsnee point-and-click adventure geworden met het nodige onderzoekswerk, maar gelukkig hebben de makers toch nog wat 'vernieuwingen' achter de hand. Zo moet je af en toe een slepende beweging maken met je muis om bijvoorbeeld een kast open te doen of een bepaald voorwerp opzij te schuiven om zo te vinden wat je zoekt. Een ander leuk element zijn de geesten die je op je pad tegenkomt. Het is hierbij mogelijk om in de geschiedenis van deze geesten te duiken om zo te proberen enkele gebeurtenissen in hun leven te veranderen om ze zo weer uit de dood op te laten staan. Het is in ieder geval een welkome afwisseling op het hoofdverhaal.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Dark Fall: Lost Souls is toch wel een vrij aardig point-and-click avontuur geworden dat de eer van de serie hoog houdt. Vooral de sfeer die met de muziek en de donkere en onheilspellende omgeving wordt neergezet draagt bij aan de spanning die je voelt tijdens het spelen. Ondanks het soms matige acteerwerk en de irritante momentjes waarop je vast komt te zitten omdat je een bepaald voorwerp niet kunt vinden, kun je vooral als fan van het genre veel plezier beleven met de game.

• Knap neergezette sfeer
  • Zijmissies met geesten
  • Vernieuwend