Review: Diabolical Pitch Xbox 360

Geplaatst: 15 mei 2012 15:30

Bij ons op de redactie zijn er maar weinig mensen met een Kinect. Mocht er dus een Kinect-titel binnenkomen, dan is de kans vrij groot dat die naar jou toe gaat. Zo kreeg ik vorige week de Xbox LIVE Arcade-titel Diabolical Pitch. Zonder verwachtingen ben ik met de game aan de slag gegaan.

Het verhaal over een schouder

Het verhaal wordt in stripboekachtige stijl verteld. Je speelt met een honkbalpitcher, genaamd McAllister. Hij krijgt last van een schouderblessure, waardoor hij niet meer kan pitchen. Op een dag gaat hij naar de kermis, maar wordt hij geschept door een auto. Als hij weer wakker wordt, staat er een pratende koe voor zijn neus. Deze koe geeft McAllister een nieuwe arm, waardoor hij weer kan pitchen. Hierna vertelt de koe dat je naar een kasteel moet gaan. Onderweg naar het kasteel zal je het met je nieuwe arm moeten opnemen tegen allerlei vijanden.

Mijn arm!

De game bestaat uit een vijftal verschillende werelden, waaronder een kermis en een begraafplaats. Het doel is om de hordes vijanden die op je af komen dood te maken. Dit doe je door met je sterke hand een werpbeweging te maken, waarna je character op het scherm een honkbal zal werpen. De Kinect registreert goed of je een harde of een langzame zwaaibeweging maakt, maar niet precies welke kant je opgooit. Het lijkt wel alsof de game zelf bepaald welke vijand de meeste prioriteit heeft en daar naartoe gooit. Het is mogelijk om met je zwakke hand op het scherm te mikken, maar dit voelt heel onnatuurlijk aan. Je zou toch verwachten dat de Kinect in ieder geval doorheeft of je een zwaai naar links of naar rechts maakt.

Het volgende probleem is dat de game behoorlijk eentonig is. Je maakt voortdurend dezelfde zwaaibeweging, wat ook nog eens last aan mijn arm gaf. Toch wel ironisch: je speelt met iemand die een armblessure heeft, maar door het spelen van de game krijg je zelf ook een blessure. Helaas kan je in het echte leven je arm (nog) niet vervangen.

Nu moet ik zeggen dat je af en toe ook nog wel eens wat anders moet doen. Zo zijn er vijanden die ballen werpen die je moet opvangen of werpen ze messen waarvoor je moet bukken of overheen springen. Ook kan je speciale aanvallen doen, genaamd Diabolical Pitches, waarmee je een groot aantal vijanden op het scherm kan uitschakelen.

Kaartjes verzamelen

Diabolical Pitch kent ook nog een upgradesysteem. Dit werkt door middel van kaartjes. Door het spelen van de game, zal je in de in-game store nieuwe kaarten kunnen kopen. Zo kan je bijvoorbeeld nieuwe Diabolical Pitches kopen, je stamina upgraden en een score multiplier krijgen. Ik vind dit een leuke toevoeging, want dan speel je ook nog ergens voor.

Samen lijden

Je kan de game samen met een maat offline co-op spelen. Hier loop je precies dezelfde missies door als de singleplayer. Er zijn wel een aantal nieuwe toevoegingen. Zo kan je elkaar reviven door te doen alsof je de ander van de grond oppakt en kan je coöperatieve Diabolical Pitches uitvoeren. Op zich is het wel geinig dat ze een multiplayer in de game hebben gestopt, dan ben je niet de enige die blessures oploopt.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Het idee van Diabolical Pitch was heel erg origineel. Hoe vaak kom je nou een game tegen waarin je honkballen op allerlei mascottes gooit? De Kinect pakt je bewegingen goed op, maar ziet helaas niet in welke richting je gooit. Door met je zwakke hand op het scherm te wijzen kan je wel een richting kiezen, maar dit voelt heel erg onnatuurlijk aan. Het grootste probleem van de game is dat het enorm snel eentonig wordt: je maakt constant dezelfde zwaaibeweging met af en toe wat bukken en een bal opvangen. Daarnaast krijg ik ontzettende last van mijn arm door het spelen van deze game. Het upgradesysteem zorgde er nog wel voor dat ik door ging spelen. Diabolical Pitch is dus leuk voor een kwartiertje, want langer dan dat houd je het mentaal en fysiek niet vol.

• Bewegingen worden goed opgepakt
  • Origineel idee
  • Upgrades