Review: Dolmen - Sterven en opstaan in de ruimte Pc

Geplaatst: 19 mei 2022 17:00

Voor sciencefiction en souls-like liefhebbers is nu de game Dolmen verschenen. Het biedt een unieke variatie op het souls-like subgenre door het in een meer technologisch jasje te gieten. De game zag er leuk uit dus ik besloot dat het tijd werd om voor het eerst te proeven van dit moeilijke subgenre. Ik heb veel gezien van games die op Dark Souls lijken, maar zelf heb ik die nooit gespeeld. Mijn review zal dus een oordeel vellen vanuit een frisse blik.

Dolmen Review2

Een verhaal uit een andere realiteit

Wanneer je de game begint, word je naar Revion Prime geteleporteerd. Daar werd geëxperimenteerd met kristallen genaamd Dolmen. Met deze kristallen is het mogelijk om interacties te hebben met andere realiteiten. Het lijkt erop dat dit is fout gegaan, want wezens uit andere realiteiten zijn je eigen realiteit binnengedrongen. Zij maken nu Revion Prime onveilig. Je personage wordt ingezet, omdat je gebruik kunt maken van nanites. Nanites laten je in de toekomst kijken om het beste pad voorwaarts te zien. Dit wordt in de game vertaald met de souls-like game mechanics die je gewend bent.

Zodra je personage wakker wordt na een turbulente teleportatie, kun je gigantische insectachtige wezens horen rondspringen. Ze hebben het gebied om je heen veranderd in een claustrofobisch nest van rommel en vlezige oppervlakken. Je staat er alleen voor en loopt zeker gevaar. Je zult de gangen waarin je wakker wordt nog wel vaker zien, omdat je sowieso een paar keer zal sterven. Gelukkig kom je terug door je nanites en kun je het opnieuw proberen.

Dolmen Review1

Je ziel verliezen in de ruimte

Dit wordt allemaal in de souls-like vorm gegoten die inmiddels goed bekend is. Je kunt alleen je vooruitgang opslaan bij beacons. Dat zijn zwevende apparaten die je kunt gebruiken om te teleporteren naar andere beacons of om terug naar je ruimteschip te gaan. Daar kun je de nanites gebruiken om je personage beter te maken. Daarnaast kun je met alle materialen die je hebt verzameld dingen zoals wapens en harnassen maken. Als je doodgaat, kom je terug bij een beacon, maar dan verlies je wel je nanites. Het is dus gevaarlijk om te sparen. Je hebt net zoals in andere souls-like games een kans om ze terug te verdienen. Als je doodgaat, krijg je een waarschuwing dat die tijdlijn mogelijk verdwijnt. Je kunt dan teruggaan naar de plek waar je bent gestorven en daar ligt dan een hologram met al je nanites. Als je opnieuw sterft, voordat je daar komt dan laadt een boodschap zien dat die tijdlijn gewist is en daarmee zijn dan ook de nanites gewist. In de game wordt dit beschreven als een soort visioenen van andere mogelijke tijdlijnen. Je kunt er dus wel interacties mee hebben wanneer je de verloren nanites weer ophaalt. Dat heeft veel interessante implicaties. Hoewel dit hetzelfde werkt zoals in iedere souls-like game, hebben ze dit wel in een interessant jasje gestoken.

Een aspect dat Dolmen uniek maakt, is dat je naast je slagwapens en schild, bent uitgerust met een pistool. Je kunt daar twee verschillende soorten schoten mee lossen, één met een kleine en één met een grote impact. Geweren zijn de belangrijkste manier om effecten te geven aan vijanden. Er zijn drie elementen in de game: lichtgolf of vuur, ijs en zuur. Bepaalde vijanden zullen zwak zijn tegen bepaalde elementen, maar het zijn de aanhoudende effecten die het de moeite waard maken. Je kunt daarmee voor een lange tijd je vijanden verzwakken, maar het brengt enig risico met zich mee, omdat je je energiebalk verbrandt wat ook je primaire methode is om te genezen.

Dolmen Review

Het verschil van Dolmen

Waar Dolmen zich echt onderscheidt van andere souls-like games is het energiesysteem. Alle personageklassen hebben een slagwapen en een vuurwapen, maar sommige zijn meer bedreven in het ene dan het andere. Melee-aanvallen en sprinten gebruiken een staminabalk, terwijl geweeraanvallen de energiebalk gebruiken. Je kunt ook de energiemodus activeren om je melee te versterken en elementaire effecten te geven. Je energie wordt getoond in een blauwe balk die leegloopt wanneer je je geweer en energiemodus gebruikt. De balk laadt snel op wanneer je ze niet gebruikt. Je gebruikt echter ook energie voor genezing en daarmee neemt de maximale capaciteit af. Dat betekent dat je minder gebruik kan maken van je pistool en energiemodus. Je kunt jezelf weer opladen, maar dat kun je maar een paar keer doen, voordat je dit weer moet bijvullen bij een beacon.

Aan de technische kant is het energiesysteem het enige wat echt verschilt met andere souls-like games. Visueel ziet niets er bijzonder gepolijst uit, afgezien van enkele leuke kleurkeuzes in omgevingen. Het ziet er zeker ook niet slecht uit, maar het is geen onderscheidende factor. Het sciencefiction jasje en het verhaal is wat je moet aantrekken. Daar heeft Dolmen wel een bepaalde charme. Een voorbeeld is dat de cutscenes retro aanvoelen met de manier waarop ze afspelen. De eerste grote cutscene deed me bijvoorbeeld denken aan een cutscene uit de eerste Half Life game en dat bedoel ik als compliment.

Dolmen Review3

Het eindoordeel van Kyllian Franken

Als je van souls-like games houdt dan is Dolmen misschien iets voor jou. De game heeft namelijk alle elementen van het subgenre overgenomen. Het zit nu wel in een sciencefiction jasje en heeft zijn eigen charme. Als dit je aanspreekt, kun je ook vooruitkijken naar het energiesysteem in de gevechten. Je zult je daarmee niet vervelen.

• Het energiesysteem
  • De game heeft charme
  • Graphics zijn niet speciaal