Review: Fairytale Fights Xbox 360

Geplaatst: 3 november 2009 18:25

Er was eens een klein meisje met een rood kapje op haar hoofd, vandaar de naam Roodkapje. Op een dag ging ze naar haar oma, diep in het bos. Eenmaal aangekomen bij haar grootmoeder klopte ze op de deur en hoorde ze van haar oma dat ze natuurlijk binnen mocht komen. Haar oma lag in bed om wat uit te zieken, maar er klopte iets niet helemaal. "Oma, wat heeft u een grote ogen", zei Roodkapje. "Dan kan ik je beter zien, liefje", antwoordde oma. "Maar oma, wat heeft u eeiiiiiiiiuuuuuuunngggggg!".

Zagend Roodkapje

Ik kan me voorstellen dat je het sprookje 'Roodkapje' jaren geleden op een totaal andere manier hebt aangehoord van je ouders of grootouders. De makers van Fairytale Fights ongetwijfeld ook, maar als je ouder wordt heb je wel eens de neiging om bepaalde sprookjes naar je eigen hand te zetten en het verhaal anders af te laten lopen. En zo geschiedde het, Fairytale Fights was geboren, en plots stond daar Roodkapje met een kettingzaag in haar handen.

Bloederige sprookjes

In Fairytale Fights maak je kennis met een aantal sprookjesfiguren, die hun beste tijd in het oorspronkelijke verhaal wel gehad hebben en op zoek zijn naar een nieuw avontuur. Je kunt aan de slag met onder andere Roodkapje, Sneeuwwitje en de Keizer Zonder Kleren (weet je wel, uit dat sprookje van die naakte Keizer die dacht dat" dat lees je zelf nog maar een keer na). Het nieuwe avontuur is zoals gezegd totaal iets anders dan hun oude vertrouwde verhalen en er komt dit keer een hoop bloed en geweld bij kijken. Niks onschuldige kinderverhalen, maar keiharde actie!

Moderne sprookjes

Het draait in Fairytale Fights eigenlijk altijd om hetzelfde principe. Je hebt een level waar je jezelf doorheen moet zien te krijgen. Onderweg kom je allerlei (al dan niet sprookjesachtige) vijanden tegen die je zonder medelijden om zeep moet helpen. Hiervoor heb je heel wat wapens tot je beschikking, van simpele boomtakjes tot complete cirkelzagen en hakbijlen, waarmee je een flink aantal hoofden over de grond kan doen rollen. Bij een spectaculaire moordpartij krijg je via een soort pop-up te zien op welke manier je vijanden in stukjes uiteen worden gereten. Hallo moderne sprookjes!

Hakken en hakken en"

Tot nu toe is Fairytale Fights een leuke en ook zeer originele hack 'n slash game, maar er zitten wat kleine addertjes onder het gras verborgen. De grootste daarvan is de mate van herhaling die je ongetwijfeld zelf zult meemaken als je lang bezig bent met de game. Je doet namelijk continu hetzelfde, van het begin tot het eind van het level ben je bezig om andere sprookjesachtige figuren het leven zuur te maken door ze in mootjes te hakken, en op een gegeven moment kan dat natuurlijk vrij saai worden. Gelukkig biedt de game nog een multiplayer optie, waardoor je jouw vrienden uit kunt nodigen om samen met jouw op een moordtocht te gaan, maar ook dit komt neer op steeds maar weer hakken. Je gaat de game daardoor meer zien als een spel wat je eventjes tussendoor speelt om even alles van je af te hakken en dat is misschien ook wel de bedoeling van de ontwikkelaars.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Met Fairytale Fights levert Playlogic een echt origineel werkje af, dat je nog niet eerder in een videogame hebt gezien. Het bloed spat van je scherm af en laat je de andere kant van enkele sprookjesfiguren zien (al is het misschien een denkbeeldige kant). In je eentje is de game al leuk, maar het wordt nog leuker als je een stel vrienden uitnodigt die samen met jou door de levels heen kunnen struinen. Want ja, samen spelen is toch altijd leuker dan in je eentje, of niet?

• Originele setting
  • Hakkende sprookjesfiguren
  • Bloederig spektakel