Review: Fat Princess Adventures PlayStation 4

Vergeleken met Fat Princess (2009) heeft Sony Computer Entertainment het over een hele andere boeg gegooid. Fat Princess Adventures is een co-op-avontuur, die je met maximaal vier spelers offline en online kan spelen. Mijn interesse was direct gewekt. Een avond met vier vrienden, vier controllers en een chaotisch co-op-avontuur beschouw ik als een ideale avond. Ik pleit voor meer offline co-op-titels. Fat Princess Adventures wist mij (ons) in het begin te vermaken. Echter zakte mijn enthousiasme al snel als een mislukte taart in elkaar.

Hakken tot je een ons weegt

De twee koninkrijken uit het vorige spel hebben de strijdbijl begraven en trekken samen ten strijde tegen de Bitter Queen. Met een eigen vormgegeven karakter besluit je te helpen. Je rent al vechtend van regio naar regio, die mooi zijn neergezet. Dit doe je als Krijger, Magiër, Boogschutter of Werker. Elk karakter heeft zijn eigen set aan wapens en attributen, welke je individueel upgradet. Daarnaast zijn er genoeg zijmissies die je uitnodigen om de gehele kaart af te speuren. De zijmissies lijken zich echter te beperken tot het zoeken van items of aanspreken van personen, maar tijdens deze speurtocht vindt je vele kisten vol goudstukken, wapens en andere items.

Daarmee is de hele essentie van het spel voor je beschreven. Fat Princess Adventures is niets meer dan een hack én slash waarbij het verhaal ondergeschikt is. Je vecht door tal van hordes vijanden, variërend van golems tot piraten en alles er tussenin. De flauwe grappen en opmerkingen vliegen je om de oren, die overigens zeer vermakelijk kunnen zijn. Meer heeft Fat Princess Adventures niet te bieden. Je ramt op knoppen en enige vorm van tactiek is overbodig. Met andere woorden, veel herhaling en weinig uitdaging.

Voor jong en oud? Of voor jong of oud?

Fat Princess Adventures lijkt zich op beide groepen te willen richten. Alleen is de uitwerking voor beide groepen onvoldoende uitgediept. De overdosis aan kleur en schattige karakters zal menig kind aanspreken. In echt gevaar kom je nooit, want er wordt rijkelijk met taarten - hiermee herstel je je leven - gestrooid, die je in rap tempo opsmikkelt. Als je een 'game over' bereikt, start je bij de laatste checkpoint en belandt je midden in de actie. Eén van de pluspunten overigens. Je hoeft slechts een paar stappen te zetten voordat je weer naar hartenlust kan hakken. Ook de laadtijden zijn tot het minimale beperkt, en dat zie je weleens anders.

Tegelijkertijd is het een heel bloederig spel, en daarmee niet kindvriendelijk. Daarnaast gaan jongere spelers de humor en verwijzingen - zoals the cake is a lie en hide yo wife, hide yo kids - niet begrijpen. Echter is het spel dusdanig simpel dat meer ervaren spelers binnen de kortste keren onderuitgezakt op de bank zitten. Ik heb liever dat de ontwikkelaar en uitgever zich richten op én duidelijke doelgroep zodat je alles uit de kast kan halen en geen concessies hoeft te maken.

Concepten en elementen zijn onvoldoende uitgediept

Fat Princess Adventures zet zich enigszins neer als RPG. Het spel heeft in ieder geval RPG-elementen. Er is een (beperkte) open wereld met zijmissies. Daarnaast gaat je karakter levels omhoog, maar het is niet duidelijk welk doel dit dient. Je kunt geen XP inruilen voor bijvoorbeeld nieuwe vaardigheden. Het lijkt meer een feit, een vast gegeven. Je ontgrendelt wel cosmetische items zoals kapsels of accessoires, alleen hebben deze geen invloed op het spel.

Daarnaast maakt het weinig uit of je als Krijger, Magiër, Boogschutter of Werker speelt, want het komt telkens neer op herhaaldelijk op én knop rammen. Ik zocht naar manieren om de vier klassen als puzzelstukken te kunnen gebruiken, maar helaas. Er zijn kisten die je slechts met én klasse kan openen, maar er zijn zoveel kisten dat je er prima én kunt overslaan. Ook zijn er vijanden met bepaalde zwaktes, maar met een beetje springen, blokkeren en vooral rammen op de aanvalsknop baan je je gemakkelijk door de hordes vijanden heen.

Ook met vrienden - of onbekenden - een niet zo episch avontuur

De kracht hoort te liggen in het samenspelen van Fat Princess Adventures. Je kan met maximaal drie andere spelers de verhaallijn afwerken of de individuele hoofdstukken (weer) spelen voor loot. De intensiteit wordt opgeschroefd, maar dit komt vooral doordat er vier spelers als gekken rondrennen in plaats van én. Daarnaast schalen de levels van vijanden niet mee waardoor het er juist makkelijker op wordt. Heel bizar, een gevecht met een eindbaas is opeens een eitje. Uiteraard kan je er met het juiste gezelschap alsnog een vermakelijke avond van maken. Dan fungeert Fat Princess Adventures vooral als een excuus om met zén allen op de bank te ploffen met elk én controller in de hand.

Het eindoordeel van Dewi Welvaart

Fat Princess Adventures is een aanrader als je je brein wil uitzetten of een excuus zoekt om met vrienden te spelen. Weet dan wel dat het een hack-and-slash is, niets meer en niets minder. Even gedachteloos op knoppen rammen? Prima. Tegelijkertijd kan ik een aantal betere titels voor je oplepelen met hetzelfde concept die meer te bieden heeft. Uiteindelijk blijf ik erbij dat Fat Princess Adventures vol potentie zit, die helaas niet of nauwelijks tot zijn recht komt. Zeker voor het aankoopbedrag van twintig euro vind ik het niet waard. Ik grijp dan liever terug op Diablo 3 of TowerFall Ascension, mijn ultieme offline co-op-avontuur.

Aardig
  • Ouderwetse hack-and-slash
  • Mooie en kleurrijke omgevingen