Review: Geometry Wars 3: Dimensions PlayStation 4

-

Ik had niet verwacht ooit nog een nieuw deel van Geometry Wars te zien. Ruim zes jaar geleden verscheen het laatste deel op de Xbox 360, genaamd Geometry Wars: Retro Evolved 2. De game werd ontwikkeld door Bizarre Creations, die helaas zijn deuren in 2011 heeft moeten sluiten. Afgelopen gamescom was ik dan ook aangenaam verrast dat er een derde deel werd gemaakt door het vrij onbekende Lucid Games in samenwerking met Sierra. Inmiddels is de game verschenen, en niet alleen op de Xbox-platformen, maar voor het eerst ook op de PlayStation-consoles en de pc. Heeft Lucid Games net zoén vette game neer kunnen zetten als Bizarre Creations?

Particle shooter

Aangezien Geometry Wars 3: Dimensions multiplatform is, kan het een veel groter publiek aantrekken. Ik kan me dan ook voorstellen dat een groot gedeelte van dat publiek niet eerder een deel in de serie heeft aangeraakt. Daarom zal ik de game nog even in het kort uitleggen. Simpel gezegd komt het er op neer dat het een twin-stick shooter is waarbij je op alles wat beweegt aan het knallen bent. Dit gaat er behoorlijk chaotisch aan toe, zeker door alle particles die in de rondte vliegen. Je hebt een aantal verschillende enemies in de game, waaronder enemies die razendsnel op je af komen en je kogels proberen te ontwijken, vliegtuigjes die heen en weer gaan en enemies die alle kanten op vliegen. Daarnaast heeft de game lekkere muziek die in je hoofd blijft hangen, waardoor je de game snel weer op wilt pakken.

Extra dimensie

De grootste vernieuwing in dit deel ten opzichte van voorgaande delen, is dat alles in 3D is. De levels zijn dus niet meer een plat vlak, maar kunnen een kromming erin hebben of een bepaalde vorm waar je helemaal rondom kunt, bijvoorbeeld een bol of een cilinder. De bollevels doen een beetje denken aan Super Stardust, aangezien je in die game rondom planeten kan. De platte levels zijn ook nog aanwezig, maar ook die hebben een beetje een 3D-effect doordat de camera een beetje meedraait als je de randen van het level benadert. Ik vind dit een zeer leuke toevoeging en door de verschillende levels zorgt dit ook voor wat variatie.

Geometrische avonturen

Geometry Wars 3: Dimensions heeft nu ook een Adventure Mode. In deze modus krijg je vijftig verschillende levels voorgeschoteld in verschillende modi. In de Deadline-levels moet je bijvoorbeeld zo veel mogelijk punten halen binnen een bepaalde tijd met oneindige respawns, terwijl je Evolved het met een bepaald aantal levens en oneindig veel tijd moet doen. Ook zijn er modi met een twist, zoals King, waarbij je alleen kan schieten vanuit safe zones die na verloop van tijd verdwijnen, en Pacifism, waarbij je helemaal niet kan schieten en je je vijanden moet uitschakelen door jezelf door een exploderend poortje te manoeuvreren. Daarnaast zijn er nieuwe modi aanwezig. In de modus Rainbow moet je voorkomen dat bepaalde enemies het level inkleuren en heb je maar én leven, en in de modus Sniper moet je het met én leven en een beperkt aantal kogels doen. Door de verschillende levels en modi weet de game voor mij voor genoeg afwisseling te zorgen.

In elk level kan je maximaal drie sterren halen. Je moet minimaal én ster behalen wil je het volgende level kunnen spelen, wat voor nieuwkomers nog behoorlijk lastig kan zijn. Dan heb je ook nog eindbazen in de game, waarvoor je een bepaald aantal sterren moet hebben wil je deze levels kunnen spelen. Hiervoor zal je dus regelmatig levels opnieuw moeten spelen om de gemiste sterren te verdienen. Deze eindbazen bestaan uit meerdere rondes waarbij de eindbaas telkens andere enemies spawnt. Als je de levensbalk van de eindbaas leeg hebt, kom je in de volgende ronde terecht, totdat je de eindbaas dood hebt en je een flinke bonus krijgt.

Je doet de levels niet helemaal alleen, want je kan namelijk ondersteuning krijgen van een drone. Er zijn verschillende drones aanwezig, zoals een drone die met je meeschiet, een drone die de multiplierpunten verzamelt en een drone die automatisch op vijanden in de buurt schiet. De drones kan je ook nog eens een andere Super geven, bijvoorbeeld een Super die mijnen dropt en een Super die homing missiles afvuurt. De drones en de Supers zijn ook nog te upgraden door je multiplierpunten uit te geven.

Coöperatieve chaos

Geometry Wars vond ik altijd erg leuk vanwege de co-op. Met vier spelers wordt alles gewoon nog een stuk chaotischer en leuker om te spelen. In Geometry Wars 3: Dimensions kan je niet meer direct een mode selecteren, maar moet je alles doen vanuit de coöperatieve Adventure Mode. Dit is hetzelfde als de Adventure Mode voor in je eentje, maar dan met andere levels en kan je niet nog een extra drone bij je hebben. Deze modus heeft alleen maar platte levels, want je kan moeilijk 3D-levels hebben als je met zijn allen hetzelfde scherm moet delen. Deze co-opmodus bevat ook een competitief elementje, want je ziet ook de scores per speler. Als co-opmodus valt deze modus mij wel een beetje tegen, want de balans is niet zo goed. Je krijgt met twee spelers net zo veel enemies op je af als met vier spelers, waardoor het met zijn vieren veel makkelijker is. Daarnaast heb je dan ook nog eens meer levens. Ook is de co-opmodus een beetje kort, want er zijn maar tien levels die je zo hebt uitgespeeld.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Ik ben erg blij dat Lucid Games Geometry Wars heeft opgepakt en er weer een ontzettend vet deel van heeft weten te maken! De particles zien er in deze next-genversie nog veel vetter uit dan voorheen en ook de muziek klinkt weer lekker. De toevoeging van de 3D-levels is een goede en zorgen samen met de verschillende modi voor meer afwisseling in de game. De co-opmodus valt me wel een klein beetje tegen, maar als multiplayermodus voor met vrienden is het wel een leuke modus. Geometry Wars is uit het graf opgestaan!

  • Uitmuntend
  • Vette particles
  • Chaos
  • Muziek
  • 3D-levels
  • Adventure Mode
  • Co-op valt tegen

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Geometry Wars 3: Dimensions

Ontwikkelaar:

Lucid Games

Uitgever:

Sierra

Release:

26 november 2014

Reviewscore:

Platforms:

PC
X360
PS3
PS4
XONE
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord