Review: Ghost Squad Nintendo Wii

Geplaatst: 25 februari 2008 12:28

"Reload!" Ik zwiep de crosshair van mijn machinegeweer buiten beeld. Van zowel links als rechts springen twee terroristen achter een tafel weg, om het vuur vol op mij te openen. In nog geen halve seconde tijd lukt het mij om mijn machinegeweer te herladen en beide terroristen uit te schakelen. Eindelijk rust, of toch niet? Vanuit de deuropening word ik opnieuw onder vuur genomen. Twee goedgemikte schoten schakelen ook dit gevaar uit en er verschijnt een tussenfilmpje. Eindelijk even rust, nadat ik me even daarvoor in een achtbaan vol vliegende terroristen en stuiterende kogels bevond.

Spanning op de rails

Ghost Squad is een on-rail-shooter in de meest pure zin van het woord. Dat wil dus zeggen dat jouw personage zich volgens een vooraf vastgestelde route door de levels beweegt. Jij zult als lid van het Ghost Squad onderweg al het criminele gespuis uit de weg moeten ruimen en onschuldige burgers moeten redden. Hoofddoel is uiteindelijk om de president uit handen van een terroristische organisatie te bevrijden. Dat klinkt allemaal spannender dan het is. Toegegeven, het is behoorlijk intens wanneer er van alle kanten op je geschoten wordt. Echter hoef je zelf toch geen dekking te zoeken. Terroristen die jou in het vizier hebben worden aangegeven met een grote rode cirkel en dien je zo snel mogelijk uit te schakelen. De rest kan je eigenlijk weinig schade toebrengen, waardoor je avontuur meer als een verplicht nummertje dan als een echte uitdaging aanvoelt.

Headshot

Dat wil overigens niet zeggen dat Ghost Squad niet uitdagend is. Met name wanneer je een eindbaas bereikt kun je nog wel eens in de fout gaan. Zo zul je op een gegeven moment een terroristenleider met een headshot moeten uitschakelen binnen de aangegeven tijd. Lukt dit niet, dan zul je de hele missie weer overnieuw moeten beginnen. Gelukkig zul je dit hooguit drie keer meemaken. Ghost Squad telt namelijk niet meer dan drie missies. Enige variatie heeft men toegevoegd door je binnen deze missies op sommige punten te laten kiezen in welke richting jij je weg wil vervolgen. Echter voegt deze keuzemogelijkheid weinig toe aan de afwisseling in de gameplay. Het blijft uiteindelijk een kwestie van hersenloos schieten tot je alle drie de missies binnen een klein half uurtje achter de rug hebt.

Stof verzamelen

Elke missie wordt afgesloten door een score met de daarbij behorende beoordeling. Wanneer je alle drie de missies dus achter de rug hebt, rest er weinig anders dan je scores te proberen te verbeteren. Ook hierop was ik zelf vrij snel uitgekeken, waardoor de game inmiddels in de kast is verdwenen om daar dagen, zo niet weken, zo niet maanden, dan wel jaren stof te verzamelen.

Met je vrienden op de bank

Is er dan niets positiefs te vertellen over Ghost Squad? Zeker wel. Trek Ghost Squad snel weer uit de kast en stof hem af wanneer je vrienden op visite komen. Ghost Squad komt namelijk stukken beter uit de verf wanneer je hem met meerdere spelers speelt. Je kunt dezelfde missies doorlopen met maximaal vier spelers, waarbij je aan het eind van elke missie elkaars scores kun vergelijken. Voor deze multiplayermodus geldt echter ook dat je er in een poep en een scheet doorheen bent. Naast de korte speelduur weet Ghost Squad ook grafisch nauwelijks te overtuigen. Zeg maar gerust dat Ghost Squad alles doet behalve overtuigen. Daar waar het er in de arcadehal enkele jaren geleden nog redelijk goed uitzag, heeft het nu meer weg van een titel die uitermate geschikt zou zijn als download voor de Virtual Console.

Het eindoordeel van Klaas Kuipers

Mocht je opzoek zijn naar een on-rail-shooter, dan is Ghost Squad wat mij betreft het geld niet waard. Wil je hem toch per se spelen, koop hem dan op een zaterdagmiddag, speel hem 's avonds alleen uit, nodig zondag je vrienden uit voor een half uurtje multiplayer-plezier en ruil hem maandag weer in voor een game als bijvoorbeeld Resident Evil: The Umbrella Chronicles. Ghost Squad is een schoolvoorbeeld van oude arcademeuk die wordt opgepoetst, om vervolgens tegen de volle prijs in de winkel verkocht te worden.

• Ouderwetse arcadeactie
  • Grafisch gedateerd
  • Korte speelduur