Review: Ghost Trick: Phantom Detective - Gruwelijk genot Pc

Shu Takumi is een levende legende. De beste man heeft niet alleen een repertoire waar je u tegen zegt, maar is ook gewoon een ontzettend leuke vent die we ten koste wat het kost moeten beschermen. Voor de aankondiging van de Ghost Trick demo heeft hij zelfs twee weken lang zijn Engelse speech geoefend, alleen maar zodat zijn segment beter verstaanbaar zou zijn voor de Engelssprekende fans. Takumi was op gamegebied onder andere verantwoordelijk voor Dino Crisis, maar is het bekendst geworden door zijn grote rol bij de Ace Attorney-serie. En laat dat nu net één van mijn favoriete gameseries aller tijden zijn. Als groot Ace Attorney-fan kon ik dan ook niet om Ghost Trick: Phantom Detective heen, maar door de hoge prijs van de fysieke exemplaren moest ik de game al die jaren links laten liggen. Door de release van Ghost Trick: Phantom Detective op moderne platformen is de game eindelijk weer betaalbaar en kon ik een verbeterde versie van het gehele avontuur voor het eerst doorspelen. Mijn conclusie? Shu Takumi flikt het weer. Je leest mijn bevindingen in detail in deze Ghost Trick: Phantom Detective review!

Ghost Trick Phantom Detective review

Dood hangt in de lucht

Het is twee minuten over zeven op een normale avond. Op een verlaten vuilnisbelt staat een onbekende jongedame met haar handen omhoog tegenover een man met een jachtgeweer. Een moord lijkt imminent. Je ziet alles met eigen ogen gebeuren en wilt ingrijpen, maar er is één probleem. Je bent namelijk zelf al dood. Met dit briljante scenario opent Ghost Trick: Phantom Detective. Het is een introductie die gelijk al je aandacht opeist en de nodige vragen oproept. Je bent als speler namelijk niet alleen je leven kwijt, maar ook je geheugen. Wie was je? Wat deed je op de vuilnisbelt? En waarom ben jij op deze avond van het leven beroofd?

Waar vragen zijn, zijn er gelukkig ook antwoorden. Op deze noodlottige avond vertrekt er namelijk nog iemand anders op de vuilnisbelt naar het hiernamaals, waardoor er gek genoeg een straaltje hoop neersijpelt op deze dodelijke locatie. Een andere, derde geest op de vuilnisbelt weet je namelijk in te lichten over het feit dat jij als spook beschikt over speciale superkrachten die ook wel 'ghost tricks' genoemd worden. Hiermee kun je objecten beïnvloeden, via telefoonverbindingen naar andere plekken reizen en teruggaan naar de vier minuten voor iemands dood om het noodlot te voorkomen.

Hoewel deze nobele gedachte je aanspreekt, is je tijd op deze aarde beperkt. De andere fantoom op de vuilnisbelt vertelt je namelijk dat jouw geest bij zonsopkomst voorgoed naar het hiernamaals vertrekt. Je hebt dus slechts beperkt de tijd om uit te vogelen wie je bent en wat jouw verhaal is. Om alle benodigde informatie te verkrijgen, ga je jouw ghost tricks absoluut nodig hebben. Je moet immers de mensen die de informatie over jouw leven hebben zo goed mogelijk zien te beschermen - en dat gaat niet zonder slag of stoot. Zo begint jouw avontuur; een belevenis die gerekend mag worden tot één van Shu Takumi's beste verhalen ooit.

Review Ghost Trick Phantom Detective

Fantoomfratsen

Wanneer je een nieuwe locatie bezoekt gedurende je zoektocht naar informatie, heeft het noodlot meestal al toegeslagen. Het enige dat er op je wacht, is een lijk. Gelukkig kun je de ziel van de zojuist overleden persoon in bezit nemen en de tijd terugspoelen naar de vier minuten voor iemands dood. Andere mensen redden is misschien niet je eerste ingeving wanneer je net bent overleden, maar het is in dit geval de enige manier om achter de reden van je eigen dood te komen. Eenmaal terug in de tijd gereisd, probeer je met behulp van je ghost tricks het noodlot te voorkomen en wissel je tussen de Ghost World en The Land of the Living. In The Land of the Living heeft de tijd zijn natuurlijke verloop, maar in de Ghost World staat de tijd stil. In deze spookachtige wereld heb je tevens de mogelijkheid om je van object naar object te verplaatsen.

Veel van de objecten waarmee je je verplaatst, zijn vervolgens in The Land of the Living te beïnvloeden. Je kunt bijvoorbeeld een gitaar bespelen om iemand te laten schrikken en zo zijn of haar gedrag te beïnvloeden, of objecten laten vallen om nieuwe routes te creëren. Alleen door die handelingen in een logische volgorde te verrichten, kun je ervoor zorgen dat een persoon niet sterft. Dat kan in eerste instantie erg complex klinken. Gelukkig weet Ghost Trick de perfecte balans te creëren tussen trial en error en het bevredigend benutten van je hersenen door het aantal objecten dat je kunt beïnvloeden te beperken. Omdat je opties te allen tijde beperkt zijn, wordt je brein continu geprikkeld en is het aantal 'aha!'-momenten hoog, zonder dat de game te eenvoudig wordt. De zorgen die onze Philip in zijn preview van Ghost Trick had, kan ik hierbij dus compleet wegnemen.

De gameplay in Ghost Trick was al uniek toen de game verscheen in 2011, maar zelfs anno 2023 wist de creativiteit van de ontwikkelaars mij constant te verrassen. Er gaat niets boven het moment waarop je uitvogelt hoe en wanneer je een complexe opvolging aan handelingen het beste kunt uitvoeren om een dood te voorkomen. Deze ingenieuze puzzelsegmenten worden afgewisseld door visual novel-achtige delen waarin de personages met elkaar communiceren en het verhaal werkelijk zijn vleugels spreidt. Op dit soort momenten merk je pas echt dat Ghost Trick het kindje van Shu Takumi is. De game voelt op alle fronten als een extensie van de Ace Attorney-serie; zonder de advocaten, maar met de briljante schrijfstijl, de kleurrijke personages en de kleine dingetjes die de rechtbankdrama zo fantastisch maakten. Zelfs Missile, Shu Takumi's oude hond, heeft opnieuw een rol in de game - en wat voor één. Ja, Ghost Trick vinkt alle juiste vakjes aan.

Ghost Trick recensie

Opgepoetste grafsteen

Dat Ghost Trick: Phantom Detective een fenomenale game is, hoef ik je vast niet meer te vertellen. Maar dat de remaster ook nog eens perfect is uitgevoerd, is misschien nog wel belangrijker voor deze Ghost Trick review. De verbeterde versie geeft de game namelijk een langverwachte HD-facelift en zet andere elementen van de game opnieuw in de verf. Het avontuur verscheen oorspronkelijk op de Nintendo DS, waardoor de game over een vierkante aspectratio en tweeschermige gameplay beschikte. Met de remaster wordt alle gameplay vanzelfsprekend op slechts één scherm afgebeeld, zonder verlies van essentiële informatie. Wel blijft de vierkante aspectratio van de hoofdgameplay voornamelijk behouden. De vrijgekomen ruimte wordt echter benut door andere UI-elementen die nu netjes naar de zijkanten van het scherm verplaatst zijn, wat een elegante oplossing is. Daarmee wordt de charme van de Nintendo DS ook enigszins behouden, waar ondergetekende zeker niet vies van is.

Door de vernieuwde graphics zien de uitstekende karakterportretten en levendige animaties er nóg beter uit dan in het origineel. De animaties waren in 2011 hun tijd al ver vooruit voor een game van zijn soort, waardoor ze zich uitstekend doorvertalen naar het moderne tijdperk. Ook de achtergrondmuziek in de game, gecreëerd door Ace Attorney-componist Yasumasa Kitagawa is opgepoetst en klinkt beter dan ooit tevoren. De originele muziek was al erg goed, maar met de nieuwe arrangementen is de soundtrack nog net wat moderner en voller. De remaster voegt tevens vrijspeelbare opties toe, zoals illustraties en additionele nummers voor in de muziekspeler. Natuurlijk is de Steam-versie van de game ook voorzien van de nodige achievements, welke tevens in-game te behalen zijn. Zelfs in 2023 is Ghost Trick: Phantom Detective absoluut je dertig euro waard.

Recensie Ghost Trick Phantom Detective pc

Het gebruikte beeldmateriaal is opgenomen tijdens onze eigen speelsessie op de pc.

Het eindoordeel van Nils Hoogervorst

Ghost Trick: Phantom Detective is Shu Takumi's magnum opus. Het concept van de game spreekt je vanaf de eerste minuut aan en wordt uitstekend uitgewerkt gedurende de looptijd van het verhaal. Ghost Trick weet de speler telkens te verrassen met slimme puzzels die je hersenen doen kraken. Aan het einde van de rit ga je van de personages houden en sta je versteld van waar de grijze massa van Shu Takumi allemaal tot in staat is. De remaster doet alles wat het moet doen, maar vervult bovenal een cruciale taak: hij maakt Shu Takumi's beste game toegankelijk voor een hele nieuwe generatie aan spelers. Als je dit leest, twijfel dan geen seconde en speel Ghost Trick. Je gaat er geen spijt van krijgen.

• Eén van Takumi's beste verhalen ooit
  • Uniek concept, zelfs nu nog
  • Bevredigende gameplay