Review: Halo Reach Xbox 360

Geplaatst: 22 september 2010 19:00

Voor Bungie is het einde van de Halo serie in zicht. Met Reach neemt de ontwikkelaar afscheid van de franchise. Bungie heeft al een aantal goede Halo games voor ons gemaakt en voor velen is dat de reden om ook deze jongste en laatste creatie te gaan spelen. Is dit afscheidscadeau van Bungie daadwerkelijk zo goed als werd beweerd, of zijn alle hoopvolle verwachtingen te hoog gegrepen?

Noble Team

In Halo: Reach volg je het verhaal van een Noble Team bestaande uit zes man, inclusief jijzelf. Elk van deze teamleden hebben hun eigen specialiteiten. Zo is er natuurlijk een teamleider, genaamd Carter, en heeft het team zijn eigen vrouwelijke computerspecialiste Kat. In het team fungeer jij als een soort zesde wiel. Echt een spectaculaire naam heb je helaas niet. Tenminste, je echte naam ken je eigenlijk niet, aangezien iedereen je simpelweg Noble Six noemt. Natuurlijk is hier verder niet echt wat mis mee, maar het is wel erg jammer dat je daardoor niet echt een uniek personage bent. Hierdoor krijg je soms het gevoel dat je meekijkt door een camera in plaats van door de ogen van een persoon. Gelukkig weet Bungie dit redelijk goed op te vangen door zo nu en dan contact te leggen tussen jouw personage en 'n van de teamleden.

Your Spartan soldier

Ondanks dat jouw personage geen unieke persoonlijkheid heeft, kun je er wel voor zorgen dat hij of zij er naar jouw wensen uitziet. Het is namelijk mogelijk om je eigenlijk Spartan soldier samen te stellen. Zo kun je in het begin van de game kiezen of je een vrouw of een man wilt zijn, welke helm je op wilt, uit welke kleuren je armor bestaat, enzovoort. Vanaf de start kun je echter niet meteen uit alles kiezen, want voor elk nieuw onderdeel moet je betalen. Jezelf een nieuwe naam geven behoort niet tot de mogelijkheden, want zoals ik al eerder vertelde heet je gewoon Noble Six.

Noble Six

Je zult dus als Noble Six door het verhaal lopen. Dit kan alleen of in co-op. Welke modus je ook kiest, de gameplay blijft altijd even sterk. De aliens zijn een stuk slimmer geworden dan in de vorige delen, waardoor het allemaal net ietsje moeilijker is dan voorheen, maar daardoor zeker niet minder leuk. Op deze manier zul je namelijk vaak een andere tactiek moeten bedenken om bepaalde missies tot een goed einde te brengen.
Daarnaast zijn het geluid en de graphics erg goed, al heeft de game af en toe toch een missertje. De filmpjes willen namelijk nog wel eens happeren, waardoor je ruis in beeld krijgt. Dit gebeurt vooral bij hele drukke gevechtsscènes. Gelukkig komt dat niet heel vaak voor, maar het is wel erg jammer. De overige scènes zien er namelijk wel mooi vloeiend uit.

De volgende keer

Met Halo: Reach zul je jezelf niet gauw vervelen. De game bevat namelijk naast een singleplayer mode ook nog verschillende multiplayer modi. Zo zullen de klassieke en bekende modi natuurlijk weer terugkeren, maar je kunt ook aan de slag met nieuwe speltypen. Volgende week zullen we nog wat dieper op deze multiplayer modi in gaan.

Het eindoordeel van Michelle Plantinga

In Halo Reach probeert Bungie overduidelijk het echte ouderwetse Halo gevoel weer over te brengen naar de speler. Als afscheidscadeau is het dan ook zeker geslaagd. Bungie heeft namelijk een goede gameplay en mooie graphics neergezet, zodat we ons zeker niet hoeven te vervelen en kunnen genieten van geweldige beelden. Het is alleen erg jammer dat je geen uniek personage speelt en dat het beeld heel af en toe een keer stottert, maar buiten dat is dit zeker een Halo game die je als fan moet hebben gespeeld.

• Goede gameplay
  • Mooie graphics
  • Meer tactiek