Review: Killzone HD PlayStation 3

Geplaatst: 30 oktober 2012 18:00

De originele Killzone heb ik vroeger grijs gespeeld bij een vriend van me op de PlayStation 2. Zelf had ik toen nog geen PlayStation 2, dus ging ik altijd naar hem toe om in splitscreen een potje tegen bots te spelen. Toen ik hoorde dat de game na acht jaar eindelijk een remake gaat krijgen voor de PlayStation 3, sprong ik een gat in de lucht. Afgelopen week is deze remake verschenen en ik ben er gelijk mee aan de slag gegaan. Is een game van acht jaar oud nog steeds interessant om te spelen?

Roei de Helghast uit!

De campaign van de game kan je met vier verschillende karakters spelen, namelijk met Templar, Luger, Hakha en Rico. Ze hebben allemaal hun eigen wapens. Echter zullen ze ook altijd bij elkaar blijven, waardoor de variatie tussen de karakters klein blijft.
In de game wordt de planeet Vekta aangevallen door de Helghast. De ISA krijgt de taak om een einde aan deze invasie te maken. Onderweg kom je op verschillende locaties terecht, zoals jungles, bergen, sneeuwgebieden en nog veel meer.

Killzone 'HD'

Bij een HD-remake draait het natuurlijk om de graphics. Je kan niet verwachten dat een game van acht jaar oud opeens kan meedraaien met de graphics van nu. Echter vind ik alsnog dat de graphics erg tegenvallen. Het voelt gewoon nog steeds aan als een PlayStation 2-game. Ik heb de twee versies met elkaar vergeleken en het enige wat me opviel, is dat de HD-versie niet zo wazig is. Voor de rest is het precies hetzelfde: pop-up vindt op dezelfde afstand plaatst, textures zien er bijna net zo goed uit, de cutscènes zijn exact hetzelfde en ga zo maar door. Het lijkt wel alsof er bijna geen aandacht is gegeven om de game er echt beter uit te laten zien dan acht jaar geleden. En dat is toch wel het belangrijkste van een remake.

Verbeteringen

Grafisch ziet de game er dus niet veel beter uit dan eerst, maar waar heeft de ontwikkelaar dan wel moeite in gestoken? De controls zijn in ieder geval aangepast. De sensitivity lijkt nu bijvoorbeeld meer op die van de shooters van tegenwoordig en de knoppen zitten nu op een andere plek. Mocht je de layout van de knoppen niet fijn vinden, dan kan je dit per knop aanpassen. Wat ik nog wel vervelend vind, is dat je de sprintknop de hele tijd ingedrukt moet houden om te rennen. In de meeste shooters hoef je de linker analoge stick maar 'n keer in te klikken om te blijven rennen, maar hier moet je deze dus ingedrukt houden.
Ook heeft de ontwikkelaar een aantal bugs gefixt die aanwezig waren in de originele Killzone. Zo was er een level waar je door pilaren heen kon lopen. Dit is nu niet meer mogelijk.

Knallen met bots

Killzone heb ik vroeger veel gespeeld vanwege de multiplayer, dus ben ik uiteraard ook in deze versie ermee aan de slag gegaan. Alles voelde nog heel vertrouwd aan en ik wist nog precies waar alle wapens lagen. Maar na al die jaren moet ik zeggen dat de intelligentie van de bots behoorlijk laag is. Zo was ik in een 'n-op-'n-gevecht aan het vechten met een bot, waarop die besloot om zich om te draaien en stil te gaan staan. Dan maar online spelen, zou je zeggen. Maar helaas is er besloten om Killzone HD geen online-functionaliteit te geven. Jammer, want dat had de game nog een beetje kunnen redden.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Killzone HD is voor mij een enorme teleurstelling geworden. De game ziet er gewoon niet al te best meer uit, waardoor mijn speelsessies niet langer dan een paar uur konden duren. Het is gelukkig wel wat scherper, maar de textures lijken precies hetzelfde als op de PlayStation 2. De multiplayer van de game is voor mij pure nostalgie, zeker in splitscreen. Het is dan weer jammer dat de intelligentie van de bots zo laag is en er ook geen online multiplayer meer is. De game voelt gewoon aan als een luie remake waar niet al te veel tijd in is gestopt. Erg jammer.

Aardig
  • Nostalgie
  • Verbeterde controls