Review: Letter Quest Remastered Nintendo Wii U

Geplaatst: 7 augustus 2016 14:00

Vroeger speelde je Scrabble aan de keukentafel met fysieke steentjes op een bord. Als échte 'grammar nazi' is het spelen van dit soort gezelschapsspellen een fantastische invulling van de vrije tijd. Echter, tijden veranderen, zo blijkt met Letter Quest Remastered. Het is eigenlijk een digitale versie van mijn favoriete spelling-spel, met een achterliggend avontuur. Alles draait om het vormen van woorden. Hoe beter je de Engelse taal beheerst, hoe sneller je tegenstanders verdwijnen! De populaire voorganger, Letter Quest Grimm's Journey, kwam in november 2014 op de markt. Ik heb dit eerdere deel nooit gespeeld, dus helaas valt er voor mij weinig te vergelijken. Toch is er genoeg te vertellen over Grimm's avonturen in dit nieuw vormgegeven deel.

Een woordenschat aan kennis

Deze puzzelgame begint met Grimm, de hoofdrolspeler met een duistere uitstraling. Hij is een schattige versie van Magere Hein, vandaar zijn naam. Het spel is eigenlijk een mengeling van verschillende genres. Vooral RPG en puzzel komen hierbij sterk naar voren. Je moet je een weg zien te banen door verschillende levels en opdrachten, met elk diverse doelen. Zo bestaat elk niveau uit vier sterren, welke staan voor de moeilijkheidsgraad. Drie van deze sterren zijn normale, gele sterretjes. De vierde en tevens laatste ster is gemaakt van kristal, wat aangeeft dat dit level bijna niet te kraken is. Dit is tevens het moeilijkste deel van het level, dus alle sterren verzamelen is een hele klus! Er zijn in totaal 120 gele sterren te behalen, wat betekent dat er veertig levels zijn om te voltooien.

De vele levels zijn onderdeel van de verhaalmodus. Er bestaat echter ook een 'Endless mode', waar je eindeloos kunt spellen. Er komt geen pauze aan te pas, dus je moet zorgen dat je telkens genoeg gezondheid overhoudt voor de volgende tegenstander. Deze modus is extreem lastig, maar gelukkig is er de mogelijkheid om tussentijds toverdrankjes te kopen om de gezondheid weer aan te vullen. Je kunt eveneens upgrades kopen, zodat je bijvoorbeeld meer schade aanricht per aanval.

Vijanden hebben allemaal verschillende afweringsmechanismen. Sommigen veranderen de beschikbare letters door middel van een wervelwind, anderen verstenen de letters zodat je deze niet meer kunt gebruiken. Dit maakt het spel best lastig, want vaak kun je worden verwond door deze aparte tegeltjes. Het is dus zeer belangrijk dat je al jouw keuzes goed overdenkt. Dit is trouwens niet de enige manier van tegenwerking: de eerder genoemde sterren bevatten namelijk allemaal een aparte uitdaging. Zo is er de 'time trial', waar je zo snel mogelijk woorden moet vormen om de tegenstanders weg te vagen. Lukt dit niet binnen de gegeven tijd, dan moet het level opnieuw worden gespeeld.

Word een echte woordenmeester

Naast de vele uitdagingen zijn er ook genoeg opties om het spel makkelijker te maken. Zo is het mogelijk om upgrades te kopen voor Grimm, of zelfs van wapen te veranderen. Tijdens het spelen van een level kunnen er tevens extraatjes gekocht worden, zoals gezondheids- en aanvalboosts. Deze spullen kunnen gekocht worden met edelstenen, welke je verzamelt tijdens de vele levels. Hoe meer vijanden je verslaat, hoe meer edelstenen je krijgt. Bovendien is het mogelijk een ander personage te kiezen, genaamd Rose. Dit is de vrouwelijke tegenhanger van onze Grimm. Qua snelheid en uitstraling blijft alles hetzelfde, alleen speel je nu met een roze Magere Hein. Een leuke toevoeging, vooral omdat ik me kan voorstellen dat kleinere kinderen de keuze willen hebben tussen een jongen en een meisje.

Naast de normale levels bestaan er ook zogenaamde 'Special stages'. Deze levels zijn 'xtra moeilijk, maar je kunt ook veel meer edelstenen verdienen dan in de normale niveaus. Vaak bevatten deze levels een bijzondere uitdaging. Je moet namelijk een woord proberen te raden, iets wat eigenlijk best op het spelletje Galgje lijkt. Je hebt tien pogingen om het goede woord te vormen en de schatkist te kraken. Er bestaan eveneens achievements, deze worden in dit spel aangeduid als 'Quests'. Op het begin zijn dit nog redelijk haalbare opties, zoals het gebruiken van twintig klinkers. Dit heb je na een paar woorden natuurlijk al voor elkaar. Ook dit zijn leuke toevoegingen, want je blijft gemotiveerd om alles uit de kast te halen.

Het eindoordeel van Hannah van Geffen

Letter Quest Remastered is een spel voor jong én oud. Het simpele onderwerp, vaak iets negatiefs, maakt het spel juist erg overzichtelijk en vermakelijk. Grimm en Rose zijn echte avonturiers en zorgen voor urenlang spel-plezier. Ondanks het ontbreken van de Nederlandse taal is deze game zeer geschikt voor ons Nederlanders. Tevens is het erg handig dat de game speelbaar is op de Wii U-gamepad zónder dat de TV aan moet. Zo hoef je je maar op én scherm te concentreren. Het enige minpuntje wat ik kan bedenken is dat het soms best saai kan worden. Je doet namelijk steeds hetzelfde, iets wat natuurlijk nooit goed is voor de motivatie. Toch zorgen de vele vijanden en tegenslagen er voor dat je alert blijft. Al met al is dit nieuwe avontuur van Grimm, met een prijs van slechts 7,99 euro, een echte aanrader!

• Goed voor de beheersing van de Engelse taal
  • Interessant voor jong én oud
  • Simpel concept, leuke uitwerking