Review: Magicka Pc

Geplaatst: 7 maart 2011 20:00

Op een dag is het zover: jij als tovenaarsleerling krijgt een feestje voorgeschoteld waar nog lang over nagepraat zal worden. Vol goede moed loop je de feestzaal binnen, waar al een groot deel van de menigte lekker aan het dansen is op de muziek die wordt verzorgd door een heuse tovenaarsband. Klinkt allemaal leuk en aardig, totdat een van de andere tovenaarsleerlingen het nodig vindt om een nieuw geleerde spreuk uit te proberen. Dat gaat echter niet helemaal goed en precies op de plaats waar jij je op dat moment bevindt zakt de grond onder je voeten vandaan en sta je opeens in de kelder van het kasteel waar je woont. De toon is gezet, we gaan aan de slag met Magicka!

Op pad met Vlad

Veel mensen zullen geen lichtje boven hun hoofd krijgen bij het horen van de titel 'Magicka'. Waarschijnlijk zal die gloeilamp boven je kop niet eens knipperen als iemand er tegen jou over begint. Gezien dit feit zal ik beginnen met het verhaal van Magicka. Je bent, zoals gezegd, een tovenaar in opleiding en je bent uitverkoren om de koning van het land te beschermen tegen het dreigende kwaad. Dit doe je natuurlijk niet alleen, want terwijl je door de wereld reist plopt op verschillende momenten je tovenaarsleraar Vlad af en toe voor je neus, om je te begeleiden op je gevaarlijke pad. Een pad vol gevaren en uitdagingen.

Humor

Zoals je in de inleiding misschien wel hebt gemerkt (zo niet, dan vertel ik het je bij deze), heeft Magicka enorm veel humor. Al in het begin van de game, wanneer je dus door de grond zakt en in een kelder terecht komt (die bedoeld is om je kennis te laten maken met allerlei spreuken die je in het spel kunt gebruiken) begint de humor. Ook later zul je op je pad veel mensen tegenkomen die vrijwel altijd iets onzinnigs (maar daarom niet minder grappigs) te melden hebben. Ik zal niet zeggen dat je continu loopt te schaterlachen (al is het risico dat je stikt in je eigen gelach voor je eigen rekening), maar je zult wel altijd met een glimlach op je gezicht rondlopen, dat staat vast. Een ander voorbeeld zijn de laadschermen tussen de levels, waar eigenlijk altijd een grap in staat (wat dacht je van de tekst 'did you know that tips are shown at the load screen'?).

Spreuken combineren

Genoeg over de humor, tijd voor de gameplay van het spel. Je kunt immers wel gieren van het lachen, maar het is toch ook belangrijk dat je tijdens je lachbuien wat goede gameplay voorgeschoteld krijgt. Ook daarin is Magicka zeker niet de minste. Je bent een tovenaarsleerling, dus het spreekt voor zich dat je de vijanden op je pad uit kunt schakelen door toverspreuken te gebruiken. Deze zijn onderverdeeld in een aantal verschillende categorieën, zoals Earth, Fire, Water en Beam. Deze spreuken zijn op zichzelf al leuk om te gebruiken, maar waar het eigenlijk om gaat is om de spreuken te combineren tot nog krachtigere spreuken. Wat dacht je bijvoorbeeld van de mogelijkheid om de Beam met Fire te combineren, om zo een vuurbal op je tegenstanders af te schieten. Of anders is er altijd nog de combinatie van Ice en Water, waarmee je vlijmscherpe ijspegels op je vijanden af kunt vuren. Zo zijn er nog veel meer combinaties, die je tijdens het spelen van Magicka zelf maar moet ontdekken.

Checkpoint failure

Tot zover is Magicka een ontzettend goed spel en weer eens wat anders dan de gebruikelijke games in dit genre. Er is echter wel een groot minpunt aan het spel, en dat zijn de checkpoints. Vaak krijg je voor grote gevechten een checkpoint die je kunt activeren, om zo niet heel veel over te moeten doen als je tijdens het gevecht onverhoopt mocht sterven. Klinkt goed, maar het probleem zit 'm in het afsluiten van het spel. Doe je dit midden in een bepaald level, dan mag je weer van voor af aan beginnen als je het spel de volgende keer weer opstart. Dat was leuk in het tijdperk dat je eindeloos levels opnieuw moest spelen omdat het niet mogelijk was je spel af en toe op te slaan, maar het is toch niet meer van deze tijd. Een klein puntje dat het plezier in het spelen van Magicka af en toe een beetje in de weg staat.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

E'n ding is zeker: Magicka heeft veel humor. Tijdens het spelen van de game zul je waarschijnlijk vaak met een glimlach op je gezicht lopen, die alleen zou kunnen verdwijnen doordat je een heel level opnieuw moet spelen omdat de mogelijkheid om op te slaan afwezig is. Gelukkig maakt het gevechtssysteem, waarbij je verschillende spreuken met elkaar kunt combineren tot krachtige spektakelstukken weer een hoop goed. Magicka is een geweldige game om even los te komen uit de sleur van het dagelijks leven en even een goed potje te lachen. Hi ha ho!

    Voldoende
  • Humor!
  • Spreuken combineren
  • Aardige omgevingen
  • Geen save functie
Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Magicka

Series

-

Uitgever

Paradox Interactive

Reviewscore

Platforms

Pc

Releasedatum

25 januari 2011

Ontwikkelaar

Arrowhead Studios

Gameliner Awards

-

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord