Review: Mario Golf: World Tour Nintendo 3DS

Geplaatst: 1 mei 2014 10:00

Mario houdt van sporten. Het aantal sportgames die er onder zijn naam zijn uitgekomen waarbij hij met zijn kornuiten en rivalen deze sporten met veel passie beoefenen is al niet meer op te sommen in 'n adem. Van tennis tot klappen uitdelen, van voetbal tot racen: de kleine en vreemd genoeg nog altijd dikke loodgieter doet ze allemaal zonder ook maar een digitaal druppeltje zweet af te scheiden. Op de 3DS is er nu weer een nieuw sportavontuur: Mario Golf: World Tour. Pak je kaki broekjes en pastelgekleurde truitjes alvast in, want we gaan de wereld over meppen!

Backswing

Mario Golf heb ik op de GameCube destijds al zeer veel gespeeld, en vind ik vandaag de dag nog steeds 'n van de beste Mario-sportspellen die er is. Tegen mijn verwachting in bleek de game het golfen behoorlijk serieus te nemen en moesten onze Nintendo-helden (lees: ik, de speler) rekening houden met welke slagclub ze moesten gebruiken, windkracht en -richting, grassoorten, glooiing van het landschap, slagkracht en weet ik wat nog meer. Ja, daar staan nu alle lezers die nooit Mario Golf hebben gespeeld vast ook van te kijken. Geen lombrozo in het wilde wegslaan waarbij een weggeslagen kluit aarde in the hole "ook wel telt, want het is toch maar een spelletje".

A Swing and a Hit

Mario Golf begint met het aanbieden van twee spelmodi: Mario Golf, waarbij je speelt met Nintendo-characters, en Castle Club, waarbij je de kleine balletjes de wereld door mag slaan met je Mii. Spelend met je Mii ga je een soort carrièremodus in waarbij je ook alle onlinefuncties hebt van Mario Golf: World Tour, zoals met StreetPass je stats kunnen rondstrooien als een trotse pauw. Je hebt in totaal drie grote "courses" met ieder achttien holes, waarbij je zelfs gave nieuwe holes hebt onder water. Dat is aardig wat, maar daarnaast heb je ook allerlei extra's zoals een online tournament mode en challenge-levels waarbij het gaat om de hole uitspelen binnen bepaalde tijd en andere van dit soort gemeen opgestelde criteria. O ja, multiplayer heeft de game uiteraard ook, waarbij je (verrassend genoeg) tegen elkaar kunt golfen.

A controlled swing

Maar hoe kunnen wij er nu als speler voor zorgen dat die kleine dikke snorrige porn" eh loodgieter dat balletje zo snel mogelijk in die hole krijgt? Je hebt twee basis gameplay-instellingen: auto en manual. Je kunt ten alle tijde switchen tussen deze twee manieren van golfen. Met auto bepaal je zelf welke stok je gebruikt, hoe ver je slaat en waarnaartoe. Met manual komt hier nog bij waar je de golfbal raakt voor effect en moet je nog een extra buttonpush timen voor slagprecisie. Voor de moeilijkere holes en challenges moet je wel manual gebruiken om het kleine pokkeballetje op zijn goeie plek te krijgen. Standaard komt de game per slag met een suggestie aan, die redelijk goed werkt, maar je moet wel opletten. De game is bijvoorbeeld slim genoeg om je een putter te geven zodra je op de green komt (het hele lage ruitjesgras in de buurt van de hole), maar wanneer je aan het begin zit van de green is een andere stok veel beter. Hoe hard je slag is wordt bepaald op de ouderwetse manier van een meter die op en neer gaat, en je moet timen wanneer deze op de naar jouw schatting goeie plek staat. Je kunt van tevoren alvast zien waar dat de bal heen zal gaan, en hoe hard je hiervoor moet slaan.

Er valt eigenlijk niet veel meer te zeggen over Mario Golf: World Tour op de 3DS, behalve dat het een ontzettend vet golfspel is waarbij men naast een vrij goed uitgewerkte, realistische golf-gameplay ook verder heeft durven kijken met supervette fictionele landschappen en coole Mario-style golfmoves, zoals powershots. Het is uiteindelijk geen makkelijke game, maar om het niet gelijk te moeilijk te maken kun je met auto beginnen, en daarnaast kan Toad met zijn kater-krijsstem jou mooi in een aantal tutorials alles haarfijn uitleggen. De toevoeging van je eigen soort van carrière beleven met je Mii is een kers op een al zeer goed smakende taart (al zit er wel veel gras in). Als alle sportgames van Mario dit niveau hebben voortaan, ga ik ze allemaal aanschaffen, ook al hou ik eigenlijk helemaal niet zo van sportgames.

• Erg goed golfspel
  • Groot en vermakelijk
  • Veel verschillende spelmodi