Review: Mario Tennis Aces Nintendo Switch

Aangepast: 17 maart 2024 20:54

Mario doet nog niet bijzonder veel op de Switch. De loodgieter drukt echter niet zijn snor wanneer het aankomt op een potje honkbal, voetbal of een simpel bordspelletje. Ook tennis staat veelal op zijn repertoire, maar ook deze optie was nog niet beschikbaar op de Nintendo Switch. Totdat Mario Tennis Aces verscheen dan. Nu kan een flink deel van de Nintendo Crew diens agressie uitoefenen op de tennisbaan. Of het ook daadwerkelijk een ace is, is nog maar de vraag.

Simpel tot op het bot

Simplisme is het sleutelwoord dat vooropstaat in Mario Tennis Aces. De game beschikt over een handjevol modi en de besturing van de game is uiterst simpel. Met de vier face buttons geef je de bal diverse effecten die per personage verschillen. Zo heeft Boo bijvoorbeeld een belachelijke curvebal vanwege zijn tricky eigenschap en is Donkey Kong een beest met zijn snoeiharde returns. Met de R-knop activeer je je star meter die ofwel de tijd vertraagd ofwel je opzet voor een flinke smash. Loopt de meter helemaal vol, dan kan je met de L-knop een speciale aanval activeren die vrijwel niet tegen te houden is.

Ieder personage is voorzien van een x aantal rackets. Meestal heb je genoeg aan één racket, maar in deze game is het mogelijk om de rackets te breken. Als je bijvoorbeeld veel smashes net niet goed weet te blocken, dan gaat er wat van de levensduur van het racket af. Als je zo’n speciale aanval niet goed blockt, dan breekt je racket in één keer. Wanneer je rackets op zijn, kan je douchen. De match is dan gewonnen door de tegenstander. Er zit flink wat variatie in de tegenstanders en diens speelstijlen. Er zitten een aantal odd balls tussen, zoals Chain Chomp en Spike, maar ook natuurlijk de favorieten zoals Luigi, Toad, Yoshi, DK en Bowser. Ieder heeft zijn eigen specialisme, zo zijn DK en Bowser uiterst krachtig, maar relatief langzaam, zijn Mario en Luigi all-around, wat wil zeggen dat ze van alles wat hebben en is Toad bijvoorbeeld snel wat weer van pas komt bij het over de baan bewegen. In totaal zijn het zestien speelbare personages. Nintendo is van plan om iedere maand een nieuw personage beschikbaar te stellen. Deze is dan te winnen middels het behalen van een aantal punten in de online toernooien. De volgende die aan beurt is, is bijvoorbeeld Blooper.

Uiterst simpel qua inhoud

Veel om het lijf heeft Mario Tennis Aces helaas niet. De game beschikt over een handjevol modi waar je eigenlijk in een handomdraai doorheen bent. Het avontuur start met de toepasselijke Adventure modus. In deze modus loop je door een redelijk kleinschalig avontuur waarin Wario en Waluigi een behekst tennisracket voor Luigi’s neus houden. Luigi wordt hebberig en is vervolgens bezeten door de mysterieuze krachten van het racket. Wat volgt is een zoektocht naar vijf power stones die her en der verborgen zijn. De uitdagingen die je gepresenteerd krijgt, zijn op zich best leuk. Vooral de uitdagingen voor een nieuwe baan of een nieuw racket kunnen behoorlijk oplopen qua moeilijkheid. Gaandeweg de matches verdient Mario experience die hem bijvoorbeeld sneller of krachtiger maken. Echt grinden is niet nodig, het verschil wordt voornamelijk gemaakt door de rackets. Aan het einde van iedere sectie moet je het opnemen tegen een eindbaas. Veel strategie is hierbij niet nodig en voor je het weet ben je door de singleplayer heen.

Wat resteert zijn drie modi. De online modus heb ik al uitvoerig besproken in de preview van deze game. Je krijgt keuze uit twee verschillende toernooien, de simpele versie waarbij star power niet aanwezig is en de versie waar dat wel mogelijk is. De online verbinding loopt goed en ik heb eigenlijk altijd zo een tegenstander gevonden. Naast de online toernooien, zijn er ook offline toernooien die drie verschillende cups bieden. De echte fun start natuurlijk in de free for all modus waarbij je met spelers op de bank of online een eigen game kunt aanmaken waarin eigen regels gelden. Dit is dan ook de modus waarin Mario Tennis Aces uitblinkt vanwege zijn hoge partymode gehalte. Nodig drie vrienden uit en ga lekker los met een potje dubbelen. Wil je echte chaos, dan is er nog eventueel de Swing modus. Hierbij neemt iedere speler in huis een Joy Con in de hand. Het resulteert in een potje Wii Tennis waarbij iedereen om zich heen staat te maaien. De bewegingen worden niet altijd even goed geregistreerd, maar het is wel lachen, gieren en vooral veel brullen.

Mario Tennis Aces is uiterst vermakelijk met een aantal mensen over de vloer. Ook de online modus doet goed zijn werk, maar het is en blijft een partygame. De singleplayer weet ook goed te vermaken, maar na vier uurtjes heb je letterlijk alles gedaan wat er te doen valt. Daar hoef je de game dan ook niet voor aan te schaffen. Momenteel zitten er zestien personages in de game, maar het lijkt erop dat Nintendo mensen naar de game wil blijven trekken door een maandelijkse release van een personage via de online toernooien. Het is een leuke game, maar weet voor mij bij lange na niet het niveau van bijvoorbeeld Mario Kart te halen. Een ace is het naar mijn menig helaas niet, maar een goede rally is het zeker wel.

• Een genot op de bank met vrienden
  • Controls voelen strak aan
  • Diversiteit in roster