Review: Mortal Kombat PlayStation Vita

Geplaatst: 15 mei 2012 14:00

Het is alweer een tijdje geleden, tien jaar om precies te zijn, dat er een goede Mortal Kombat is uitgekomen. Het leek er even op dat we geen nieuw deel meer gingen krijgen toen we in 2009 het bericht kregen dat Midway, de uitgever van Mortal Kombat, kopje onder was gegaan. Niet lang daarna werden we blij gemaakt met de mededeling dat de Mortal Kombat-serie werd overgenomen door Warner Bros. Interactive Entertainment. Alhoewel blij, de fans waren eerste instantie nogal sceptisch, maar nadat vorig jaar de game op de console verscheen deed de game het tot ieders verbazing best wel goed. Nu een klein jaar later komt Mortal Kombat opnieuw uit, maar nu op de PlayStation Vita. De game verscheen afgelopen week op de redactie en nu lees je de review ervan.

Vernieuwing

Sinds het arcadekasten-tijdperk is er niet zo gek veel gesleuteld aan het fighting-genre. De meeste fighting games lijken best wel veel op elkaar en bieden maar weinig verbeteringen in tegenstelling tot andere genres. E'n van de grote innovaties in Mortal Kombat zijn de interactieve omgevingen in de game. Wanneer je bijvoorbeeld door een plasje bloed op de grond loopt, dan blijft het bloed ook een beetje op je zitten. Ook als je rake klappen krijgt, blijven de schrammen en blauwe plekken zitten. De rest van de veranderingen zijn relatief en bieden weinig soeps. De PlayStation Vita heeft ten opzichte van de console-versie wel wat kleine vernieuwingen. Naast het gebruikmaken van de acceleratormeter en het touchpad zijn er ook 150 Challenge Tower-missies, Test Your Slice- en Test Your Balance-opties in deze game gepropt.

Mortal Komkommer-bat

Ik vind dat een fighting-game wel een goed verhaal dient te hebben, omdat je je dan kunt identificeren met het personage waarmee je speelt zonder het idee te hebben dat je doelloos op iemand inhakt. Het verhaal van Mortal Kombat is precies goed en lekker luchtig gehouden. Het gaat terug naar z'n roots en draait weer volledig om het toernooi Mortal Kombat. Enkele personages hebben een dubbele agenda, zoals Sonya Blade, die op zoek is naar haar aartsrivaal Kano. De PlayStation Vita-versie is niet veel anders dan het verhaal van die op de console en wat mij betreft had dat ook niet gehoeven.

Kaakbreker-alert

Altijd al iemand zijn kaak willen breken of de hersenen willen doorboren met een zwaard? Dan is Mortal Kombat echt een game voor jou. De game gaat echt zijn boekje te buiten als het gaat om de brute vechtmoves afsluitend met een bloederige fatality. Dit kan door met je vinger over het touchpad te vegen.
De verschillende combo's hebben ze in deze Mortal Kombat-game gelaten zoals deze waren. Dus vooral de fans van de serie komen hiermee aan hun trekken. De PlayStation Vita brengt enkele nieuwe opties met zich mee die op de console-versie niet mogelijk waren, zoals op de X-ray-meter drukken om een X-ray-aanval uit te delen. Het is wel even mieren om uit te vinden hoe het allemaal werkt. Het werkt en daar gaat het tenslotte om.

Graphics enzo

Mortal Kombat op de PlayStation Vita lijkt heel erg op de PlayStation 3-versie. Je kunt op een paar plekken zien dat het iets anders is. De texturen zijn een stuk zachter, de personages zijn een stukje hoekiger en hier en daar is er wat aan de belichting gedaan. Het draait allemaal op 60 frames per seconde, terwijl ik zou kiezen voor 40-45 fps, want hier en daar laat het wel wat frames vallen. De teksten op je PlayStation Vita hebben mij het meest gestoord van dit alles, want die zijn haast niet te lezen zo wazig. Dit maakt het lastig bij bijvoorbeeld de tutorial, want die teksten zijn bijna onmogelijk om er wat van te maken. Het is alsof de ontwikkelaar er geen rekening mee heeft gehouden dat het scherm van de PlayStation Vita een stukje kleiner is.

Sla je maat voor zijn snufferd

Mortal Kombat heeft ook een multiplayermodus. Het is zo mogelijk om middels een ad-hoc-connectie, of tegen vrienden dichtbij en ver weg met een Wi-Fi-verbinding het tegen elkaar op te nemen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze optie nog niet uitgebreid heb kunnen checken voor je, omdat geen van mijn vrienden Mortal Kombat heeft voor de PlayStation Vita. Wat ik wel weer jammer vind, is dat helaas King of the Hill ontbreekt in de onlinemodus.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Wat mij betreft is Mortal Kombat een geslaagde port. Het had misschien wel wat meer met de PlayStation Vita-functionaliteiten mogen doen, maar de game kent daarnaast voldoende nieuwe opties die alle slechte puntjes wegpoetst. Kortom, ben je een echte vechtliefhebber en heb je een PlayStation Vita of nog geen Mortal Kombat op de console, dan zou ik je deze game zeker aanraden.

• Meer Challenge Tower
  • Meer content, zoals nieuwe karakters, dan de console-versie
  • Voelt over het algemeen als een goede port
  • Te groot verschil in kwaliteit tussen cutscènes en gameplay
  • Niet meer leuk als je de console-versie hebt gespeeld
  • Ontbreken van King of the Hill in online-modus
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Mortal Kombat

Mortal Kombat

Warner Bros. Games