Review: PAC-MAN MUSEUM Xbox 360

Uitgevers en ontwikkelaars die proberen hun slaatje te slaan uit games die jaren geleden al voor het eerst op de markt verschenen, maar later toch nog een keer bij elkaar worden gebundeld en opnieuw worden verkocht "“ al dan niet met verbeterde graphics en een aantal nieuwe features. Makkelijkere manieren om nog een beetje extra geld van de arme consumenten af te troggelen is er waarschijnlijk niet. Ok', ok', dit alles is misschien een beetje kort door de bocht, want als de ontwikkelaar heeft besloten om toch nog de nodige tijd in die opnieuw uitgebrachte games te steken, dan kan het allemaal toch nog wel een beetje wat waard zijn. Of dat ook het geval is met PAC-MAN MUSEUM is na het lezen van deze review hopelijk duidelijk.

Met de sneltrein langs de geschiedenis

PAC-MAN MUSEUM is "“ hoe kan het ook anders "“ een verzameling van PAC-MAN-games en alle varianten daarop die in de loop der jaren op de markt zijn verschenen. Niets meer, maar ook niets minder. Zullen we even in een sneltreinvaart bekijken wat voor speltypes je allemaal kunt verwachten? Ja? Ok', daar gaan we. PAC-MAN MUSEUM bevat de allereerste, originele PAC-MAN-game uit 1980, zoals je die op de arcadekasten kon spelen, Super PAC-MAN, de opgewaardeerde versie van twee jaar later, PAC & PAL, waarbij PAC-MAN een vrouwelijke metgezel krijgt die hem door dik en dun steunt, PAC-LAND, waar elk level eindigde in een tripje naar Fairyland, PAC-MANIA, 'n van de eerste keren dat je in drie dimensies PAC-MAN kon bewonderen, PAC-ATTACK, de game die uiteindelijk meer op Tetris leek dan op PAC-MAN, PAC-MAN Championship Edition, uitgebracht via Xbox LIVE met een hoop nieuwe gameplay-features, PAC-MAN Battle Royale, allereerst uitgebracht voor de klassieke arcadekasten om de dertigste verjaardag van PAC-MAN te vieren, maar nu dus ook te spelen is op de console en pc en ten slotte kan je gratis Ms. PAC-MAN downloaden, een versie van de game die vooral door mannen gespeeld werd. Zo, dat was 'm. Je mag nu even op adem komen voordat je verder gaat met het lezen van de rest van dit stukje.

De grote PAC-MAN-verzameling

Alle hierboven genoemde games zijn in principe gewoon samengebracht in een grote verzameling, waarbij enkele games hier en daar wat vernieuwingen hebben meegekregen. De originele PAC-MAN-game heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om een start-level te kiezen zodra je die heb vrijgespeeld, en in PAC-MANIA kun je nu bijvoorbeeld ook op en neer springen en is de grootte van het speelveld een klein beetje aangepast. Ook de andere games kennen enkele nieuwe elementen, maar veel is het allemaal niet. Je zou kunnen zeggen dat de ontwikkelaars vooral tijd hebben besteed aan het overzetten van de games van de arcadekasten naar de console en de pc - hoewel dat niet eens voor alle eerder genoemde titels geldt, aangezien enkele daarvan sowieso al hun eerste release op 'n van die platformen hadden.

Battle Royale

De meest in het oog springende game van de hele collectie is waarschijnlijk PAC-MAN Battle Royale, aangezien het voor dat spel de eerste keer is dat 'ie is uitgebracht op een ander platform dan de arcadekast. En misschien is die variant van PAC-MAN uiteindelijk ook wel het leukste. In Battle Royale speel je tegen drie andere gamers, die allemaal tegelijkertijd in 'n arena worden gedropt. Vervolgens is niet het doel om alle muntjes (of appels, peren, of wat dan ook) op te eten, maar om al je tegenstanders als ontbijt, lunch en avondeten weg te werken. Dat brengt natuurlijk de nodige competitie in de game, een element dat bij andere PAC-MAN-games waar je je in je eentje moet zien te redden misschien enigszins afwezig is. Battle Royale is in ieder geval 'n van de leukste speltypen van het Museum, en voor de echte fans waarschijnlijk zelfs de reden om het geheel aan te schaffen. Alleen al omdat het dus de eerste keer is dat deze game op de console en de pc verschijnt.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Een verzameling aan oude titels zoals PAC-MAN MUSEUM voornamelijk is, kan de fans van het kleine, gele, happende mannetje natuurlijk altijd bekoren. Ook voor de huidige generatie, die PAC-MAN waarschijnlijk niet of nauwelijks heeft gespeeld, is deze verzameling een leuke manier om te zien waar de oudere generatie altijd zo enthousiast over is als ze over PAC-MAN praten. Ten slotte is PAC-MAN Battle Royale misschien wel de beste reden om het PAC-MAN MUSEUM aan te schaffen, omdat je die game nu eindelijk op de console of pc in plaats van op zo'n kolos van een arcadekast kunt spelen. Conclusie: voor iedere doelgroep is er wel een reden te bedenken waarom PAC-MAN MUSEUM de moeite waard kan zijn om aan te schaffen. Aan jou natuurlijk de uiteindelijke taak om die beslissing te nemen.

• Herinneringen ophalen
  • Veel variatie
  • Leuk om te spelen