Review: Premier Manager 09 Pc

Geplaatst: 7 oktober 2008 20:45

Droom jij er van om coach te worden van jouw favoriete elftal, maar is je dat tot nu toe nog steeds niet gelukt? Misschien moet je dan maar eens proberen om in de virtuele wereld een coach van betekenis te worden. Met behulp van de game Premier Manager 2009 zou je het nog wel eens ver kunnen schoppen...

Maar wacht eens, Premier Manager (PM), dat klinkt als een voetbalmanagement game. Ja, dat klopt, en als je dat weet zul je meteen de link gaan leggen tussen deze game en bijvoorbeeld Championship Manager (CM) of Football Manager (FM), want dat zijn toch de grote toppers in dit genre? Is Premier Manager 2009 goed genoeg om op te kunnen boxen tegen deze giganten?

Keuze genoeg

In Premier Manager 2009 is het dus de bedoeling dat jij de coach wordt van een club naar keuze. De keuze is echter niet zo uitgebreid als bij de concurrentie, want in deze game kun je kiezen uit maar zes competities, te weten de Engelse, Duitse, Spaanse, Italiaanse, Franse en Schotse (?) competitie. Dat is dus een eerste minpuntje ten opzichte van de concurrentie, want daar moet je een game als deze natuurlijk mee vergelijken.

Lekker uitgebreid

Nadat je jouw coach een naam hebt gegeven (meestal die van jezelf), kun je aan de slag om het beste te bereiken met jouw club. Je hebt uiteraard de basiselementen van een voetbalmanagement-game tot je beschikking, zoals het aanpassen van tactieken, het verbeteren van je opstelling, het scouten van talent en het aanpassen van je stadion. Je stadion kun je bijvoorbeeld uitbreiden met meer zitplaatsen of je kunt, als dat nodig is, reparaties uitvoeren. Op het gebied van scouting is ook niet ontzettend veel te doen. Als je jouw scout vertelt in welk land en op welk gebied hij moet zoeken, is hij al meer dan tevreden en weet hij wat hem te doen staat.

Maar"

Het klinkt alsof PM het onderspit gaat delven tussen de grote toppers van het genre, maar er zijn zeker ook lichtpuntjes in de game. Zo stap je er veel makkelijker in, omdat het allemaal heel simpel en niet ontzettend uitgebreid is. Dit is een voordeel voor mensen die nog nooit een game als deze voor zich hebben gehad, en voor deze groep is het dan ook een leuke game om mee te starten. Daarnaast heeft PM veel meer snelheid dan zijn concurrenten in zich. De wedstrijddagen volgen elkaar in een rap tempo op, zodat je niet verveeld hoeft te raken door het uitgebreide managementwerk tussen de wedstrijden door, zoals we dat van de andere voetbalmanagement games kennen.

Wedstrijdweergave

De 2D wedstrijdweergave is een beetje slecht uitgewerkt. Als je de snelheid op 1x zet, duurt het tergend lang voordat de wedstrijd afgelopen is, maar voer je de snelheid op tot het hoogtepunt, dan zul je merken dat je absoluut niet meer kunt volgen wat er gebeurt. Hiertussen zou een middenweg genomen moeten worden, zoals we dat kennen uit FM.

Pixelmenu's

Grafisch is de game niet zo sterk. Ten eerste wordt de game niet fullscreen weergegeven, maar in een Windows-venster. Ten tweede is er niets in te stellen op dit gebied, waardoor de game er op grotere beeldschermen wat pixelig uit zal zien. Aan deze punten had de ontwikkelaar Zoo toch wel iets meer aandacht mogen besteden, want dit zijn tegenwoordig toch twee grondbeginselen van een game.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Al met al heeft Premier Manager 2009 zowel plus- als minpunten. Aan de ene kant is de game laagdrempelig, waardoor beginnelingen er makkelijk en meteen mee aan de slag kunnen, en aan de andere kant is het de vraag of de game eigenlijk wel voldoende in huis heeft om de toppers op dit gebied te evenaren, laat staan te verslaan. Bij dit laatste heb ik echt mijn twijfels, maar het hangt er dus van af of je kiest voor lekker simpel of heel uitgebreid. De keuze is aan jou.

• Lage moeilijkheidsgraad
  • Goed te doen voor 'beginners'
  • Grafisch niet sterk