Review: Pure Pool PlayStation 4

Geplaatst: 2 augustus 2014 17:00

VooFoo Studios omarmde al eerder de poolsport met Hustle Kings, maar met Pure Pool maakt men de al dan niet grote stap naar de PlayStation 4. Dat betekent uiteraard dat iedere bal uitzinnig loopt te glimmen, maar de vraag is natuurlijk of ook de gameplay naar een hoger niveau is getild. Het antwoord daarop is "ja en nee" en dat verklaar ik maar al te graag.

Sfeervolle poolhal

Persoonlijk houd ik wel van een potje pool. Of dit potje nu in een fysieke of digitale poolhal wordt gespeeld, dat is me eigenlijk om het even. Zeker nu er de laatste jaren aardig wat games rondom deze sport op de markt zijn gebracht. Pure Pool is de eerste op de next-gen console van Sony, al verschijnt de game ook op pc en later dit jaar hoogstwaarschijnlijk ook nog op de Xbox One. Door de gehele game te plaatsen in een sfeervolle poolhal, voel je je als speler direct thuis. Tel daar de sfeervolle deuntjes bij op en je bevindt je in een poolwalhalla. Overigens werd ik die deuntjes na verloop van tijd wel een beetje beu, maar gelukkig is er altijd nog de mogelijkheid om het volume hiervan te dempen.

KEUzes

De pooltafel zelf verdwijnt werkelijk geen seconde uit het zicht, ook niet als men door de menu's aan het navigeren is. Deze menu's vergen even wat gewenning, want alle mogelijke modi zitten door elkaar verweven, inclusief de mogelijkheden om off- en online te spelen. Qua speelmodi moet je denken aan 8-ball, 9-ball, killer (waarbij spelers om en om een bal moeten potten en men na drie gemiste pogingen verliest), accumulator (waarbij men ballen op volgorde moet potten en men de daarbij behorende nummers in punten erbij krijgt) en een viertal leuke challenges (waaronder het zo snel mogelijk wegwerken van een bepaald aantal ballen).

Dit klinkt als heel wat modi, maar na verloop van tijd was ik wel toe aan wat anders. Opties om bijvoorbeeld snooker of driebanden te spelen, zouden daarom welkom zijn geweest. Voor een game van slechts een tientje zitten er echter heel wat mogelijkheden in, want naast een zeer lange carrièremodus en online 'n-tegen-'n potjes, zijn er ook nog mogelijkheden om een eigen league op te zetten en tegen je vrienden te spelen, ook als ze offline zijn. Dat gaat middels een zogenaamd DNA-profiel. Dat betekent dat de game iemands speelstijl onthoudt en men hier wanneer men wilt tegen kan spelen. Zo kun je alvast oefenen tegen een van je vrienden, zodat je ze zodra ze online zijn alle hoeken van de pooltafel kunt laten zien.

Pure sport

De sfeer die in Pure Pool hangt en de mogelijkheden die de speler krijgt mogen dan fijn zijn, uiteindelijk draait het toch allemaal om de puurheid van de poolsport. Qua knoppen hoeft de speler eigenlijk amper iets te onthouden. De keu beweeg je door de rechterstick te bewegen en daarnaast is er alleen een knop om heel subtiel de lijn van je schot aan te passen en een knop waarmee men zich rond de tafel kan bewegen om vanuit een andere hoek een blik op het veld te werpen. De mogelijkheid om van bovenaf op het speelveld te kijken, is in Pure Pool niet aanwezig. Dat zal men hoogstwaarschijnlijk bewust hebben gedaan, want de game probeert zich vooral voor te doen als simulator. Doordat een dergelijk camerastandpunt ontbreekt, zal je als speler flink moeten oefenen en zal het tijdens deze lange reis veelvuldig voorkomen dat er lichte frustratie optreedt, doordat men niet goed kan zien waar een bal heengaat. Wanneer je online speelt, dan hebben beide partijen daar natuurlijk last van, maar als men offline speelt, dan voelt het vaak oneerlijk als de AI een bal gemakkelijk maakt, maar het de speler aan enig overzicht ontbreekt om diezelfde bal te potten.

Wanneer er offline tegen de AI wordt gespeeld, dan is het gebrek aan overzicht niet het enige stoorpunt. De AI neemt altijd uitgebreid de tijd om een stoot te plannen, waardoor je vaak veel te lang zit te wachten tot je weer aan de beurt bent. De mogelijkheid om een stoot of de gehele beurt van je tegenstander over te slaan, schittert door afwezigheid. Aangezien ik Pure Pool vooral zie als een game die je lekker tussendoor kunt spelen, kunnen de treuzelende tegenstanders nog wel eens roet in het eten gooien. Zodra de speler zelf weer aan de beurt is en men een ongekende bal weet te verzilveren, dan is er bovendien geen manier om dit prachtige moment nogmaals te beleven. Een replayoptie was zeker leuk geweest en is in veel recente poolgames wel aanwezig, maar hier helaas niet. Alle statistieken worden gelukkig wel netjes bijgehouden, inclusief een world ranking, zodat je uiteindelijk toch aan je vrienden kunt laten zien dat je wel degelijk kennis van zaken hebt.

Shiny shinen

De eerste poolgame op de PlayStation 4 ziet er, zoals men mag verwachten, schitterend uit. Iedere vezel van de pooltafel lijkt zichtbaar en de vele ballen glimmen wanneer ze richting de pockets rollen. Bovendien wordt de winnende stoot altijd in slowmotion weergegeven en wordt zelfs het opspattende krijt van de keu zichtbaar. Pure Pool is dan ook een game die je graag aan andere poolliefhebber laat zien en als je daar dan toch mee bezig bent, dan kun je ze net zo goed even uitdagen. Pure Pool kun je lokaal namelijk met een enkele controller spelen, aangezien de beurt steeds overgegeven wordt. Handig als je nog geen reden hebt gevonden om een tweede PlayStation 4-controller aan te schaffen.

Het eindoordeel van Ruud Oomens

VooFoo Studios zet met Pure Pool een zeer aardige poolervaring neer. Het gevoel een poolhal wordt goed overgebracht en men probeert de poolsport op gepaste wijze te simuleren. Dit zorgt er echter wel voor dat de speler meer dan eens het overzicht zal verliezen en mede door de treuzelende AI enige frustratie zal voelen. Online heeft men daar gelukkig minder last van, maar het ontbreken van meer camerastandpunten vormt wel het grootste probleem van Pure Pool. De lange carrièremodus, de handige DNA-profielen en de mogelijkheid om met een enkele controller tegen een vriend te spelen, zorgen er echter voor dat de enige poolgame op de PlayStation 4 niet alleen de beste is door het ontbreken van alternatieven.

• Sfeervolle poolhal
  • Lange carrièremodus
  • Aangename presentatie