Review: Red Dead Redemption Xbox 360

Geplaatst: 29 mei 2010 12:50
Aangepast: 5 augustus 2018 19:05

Het heeft zo'n vijf jaar geduurd (en de ontwikkeling zonder twijfel nog veel langer), maar op 21 mei kon iedereen eindelijk weer eens ouderwets cowboytje spelen. Red Dead Redemption is de game die alle eerdere western-games moet doen vergeten. De vraag is natuurlijk of dat is gelukt en of de GTA sfeer goed naar het Wilde Westen van de vorige eeuw is overgebracht.

Om maar meteen positief te beginnen: Red Dead Redemption (RDR) is enorm uitgebreid. Eigenlijk t' uitgebreid om alles in een relatief korte review samen te vatten. Maar het gaat natuurlijk om de vraag of het de mannen bij Rockstar gelukt is om die geweldige sfeer die ze altijd wisten neer te zetten in de GTA-serie over te hevelen naar een game die zich afspeelt rond een totaal ander thema.

Open en interactief: check

Op dit eerste punt is RDR in ieder geval met vlag en wimpel geslaagd. De speelwereld van de game is misschien niet de grootste ooit, maar de mate van interactiviteit is nog nooit zo hoog geweest. Daardoor is het geweldig om zonder verplichtingen lekker over de prairies te rijden met je ros om op die manier de wereld eens lekker te verkennen. Het sterkte punt van de game is dat deze verkenningstochten nooit hetzelfde zullen zijn. Iedere keer dat je er weer op uit trekt zullen er onverwachte dingen kunnen gebeuren. Denk bijvoorbeeld aan een schatzoeker die in nood is, omdat hij wordt belaagd door een stel bandieten die de schat graag voor zichzelf zouden willen hebben. Of neem het voorbeeld van een zogenaamd zielig figuur die om een lift vraagt en er vervolgens zonder pardon met je paard vandoor gaat. Het zijn van die kleine dingen die bijdragen aan de enorme interactiviteit van RDR. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de levendige situaties in de verschillende dorpjes die de game rijk is.

Goed verhaal: check

Alhoewel je zowat genoeg hebt aan de interactiviteit, zijn er natuurlijk ook de bekende verhaalmissies. In RDR ben jij John Marston, die als doel heeft om zijn voormalig partner Bill Williamson onschadelijk te maken. Natuurlijk maak je, zoals we dat gewend zijn van Rockstar, weer kennis met tal van originele personages, die het toch al leuke en goede verhaal nog wat extra kracht bijzetten. Naast het hoofdverhaal zijn er allerlei korte verhalen. Deze verhalen worden in de vorm van korte zijmissies uit de doeken gedaan. Het originele is dat deze zijmissies niet op een vaste plek beginnen, maar op de interactieve manier waarover je net hebt gelezen. Het is een leuke manier om zijmissies te presenteren en het werkt prima.

Graphics en physics: check

Het goede verhaal en de puike interactiviteit worden afgemaakt met de graphics en physics als aardbei op de slagroom. Het is een prachtig gezicht om af en toe vanaf de hoge bergen over de diepe dalen te koekeloeren om alle pracht in volle glorie te aanschouwen. Maar, in de graphics zit wel 'n van de (of misschien het enige) minpunt van de game: pop-up. Vaker dan je lief is schiet er plotseling ergens een struik uit de weg omhoog of blijkt dat de bergen waar je naartoe rijdt er toch anders uitzien dan je had gedacht. Gelukkig stoort het niet al te veel en valt dit minpunt eigenlijk in het niet bij de rest van de game.

Multiplayer: check

Naast de uitgebreide singleplayer campagne bevat RDR ook nog een leuke multiplayer. Hierin zijn alle ingrediënten die je van een multiplayer kent aanwezig en net even op een andere, Wilde Westen-achtige manier gepresenteerd. Mocht je dus niets meer te doen hebben in de singleplayer, ga dan gerust aan de slag met de multiplayer en laat zien dat je ook online de ultieme cowboy bent.

1 1 1 1 1

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Red Dead Redemption is een game van de hoogste klasse. Het had op voorhand al alles in huis om een geweldige titel te worden en Rockstar heeft ons niet teleurgesteld. Ondanks de lange ontwikkeltijd die de game heeft gekend is er een parel van een product afgeleverd. De geoliede singleplayer en de toffe multiplayer staan garant voor heel wat uurtjes speelplezier. Een aanrader voor iedereen die eindelijk weer eens cowboy wil spelen en een must voor iedere zichzelf respecterende gamer!

• Veel interactiviteit
  • Mooie vergezichten
  • Puik verhaal