Review: Shadowrun Xbox 360

Geplaatst: 6 november 2007 22:33
Aangepast: 10 januari 2020 20:52

Shadowrun is de nieuwe online-only game voor de Xbox 360. Deze game is zeer speciaal voor Microsoft, want het is de eerste game die de console- en PC-gamers bij elkaar brengt. Ik moet zeggen, Shadowrun doet veel meer dan alleen dat!

"Het gaat om het online knallen!"

Shadowrun gaat over twee organisaties. De RNA Corp en de Lineage. Er is een strijd aan de gang tussen deze twee. Zij willen allebei de zogenaamde Artifacts in bezit krijgen waardoor zij ultieme kracht krijgen. Jouw taak is dus om als RNA of Lineage soldaat te strijden voor deze artifacts. Deze strijd zal lang gaan duren. Dit verhaal is niet echt diep te noemen en hebben we al vaker meegemaakt, maar wat maakt het uit? Het gaat om het online knallen!

En dat online knallen is verschrikkelijk goed uitgewerkt. Je kunt met 16 spelers tegelijk spelen. Dit is al een flink getal en de maps zijn ook groot genoeg zodat je niet dicht op elkaar zit. Je kunt ook verschillende rassen kiezen: Human, Elf, Dwarf en Troll met ieder zijn speciale vaardigheid. Zo is de Elf heel snel en heeft meer magie, maar is de Troll weer heel sterk en gaat minder snel dood. Over magie gesproken, in de game kun je gebruik maken van "essence". Dit is je magie. Hiermee kun je magische krachten gebruiken zoals "teleport", "heal" en "resurrect". Deze moet je wel eerst kopen. Geld verdien je door vijanden af te maken, vrienden te resurrecten en het doel te behalen. Je kunt ook strafpunten krijgen door op je vrienden te schieten. Met geld kun je niet alleen magie kopen, maar ook wapens en tech. De wapens zijn vrij standaard in deze game. Je hebt het gouwe ouwe pistool tot de rocket launcher en alles daartussen tot je beschikking. De tech zijn wel interessant. Tech zijn objecten die je sterker en sneller maken op het veld. Zo heb je een glider waarmee je kunt zweven, maar ook enhanced vision waarmee je door muren kan kijken.

Maar drie modi

De game kent maar drie modi: extraction, raid en attrition. Deze modi lijken veel op elkaar, want ze hebben alle drie met de artifacts te maken. Bij extraction is het de taak aan je team om de artifact veilig naar jouw thuisbasis te brengen, Bij raid moet de Lineage de artifact pakken en moet de RNA de artifact beschermen en attrition is een soort van deathmatch, alleen heeft diegene die de artifact heeft informatie over de vijand. Het hoofddoel is echter de vijand af maken bij deze modus. Drie modi is een beetje schaars, maar het drukt de pret niet. Elke modus is makkelijk te leren en ze vervelen alle drie geen moment.

In balans

Grafisch is deze game wel redelijk gedateerd. Het ziet er nog wel mooi uit, alleen zijn er nu wel mooiere games op de markt te vinden. De omgevingen zijn daarentegen wel heel erg mooi. De tombes die je tegenkomt, de architectuur, het is allemaal óf heel erg modern óf heel ouderwets en dat maakt het mooi. Het is goed uitgebalanceerd en als je denkt dat je een map helemaal kent, blijken er opeens nog veel meer plekken te zijn die je niet hebt ontdekt.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Shadowrun is een hele goede online game met interessante elementen. Dingen zoals essence en tech geven wat meer diepte in wat je nou moet kopen voor je geld. Het is echt kiezen geblazen, want je kunt nooit alles kopen. De rassen zijn heel verschillend, maar toch goed uitgebalanceerd. Het is alleen jammer dat er maar weinig modi zijn, maar dat is dan ook het enige minpunt. Zoek je dus een goede online game, koop dan Shadowrun!

• Ijzersterke online mode
  • Essence krachten
  • Mindere graphics