Review: Sherlock Holmes Chapter One - Waardige Sherlock game Pc

Geplaatst: 16 november 2021 12:45

Sherlock Holmes is altijd een populair figuur geweest in zowel films, series en games. Het is een tijdje wat minder geweest, maar na het succes van de serie ‘Sherlock’ was de detective weer helemaal terug in het oog. In Sherlock Holmes Chapter One nemen we een kijkje in de jongere jaren van de bekwame detective en in deze review ga ik je vertellen hoe dat is.

Sherlock heeft een duidelijke voorkeur

Sherlock Holmes Chapter One zuigt je meteen vanaf het begin helemaal in de sfeer van Sherlock Holmes met Britse accenten, vioolmuziek en bijdehante opmerkingen van de meesterdetective. Dat bevalt me meteen erg goed. Sherlock is onderweg naar Cordona om het graf van zijn moeder te bezoeken, die overleed toen hij nog een kind was. De enige die hem gezelschap houdt, is zijn denkbeeldige vriend Jon. Zodra hij bij het hotel arriveert waar hij verblijft, begrijp ik de uitgebreide disclaimer die je voor de start van de game te zien krijgt over het tijdsbeeld dat de ontwikkelaar heeft gevolgd in de game. Alle bedienden in het hotel zijn mensen van kleur.

Dit past inderdaad in het tijdsbeeld van de Sherlock Holmes, maar het is in deze tijd toch een moedig besluit van een ontwikkelaar om dit ook echt door te voeren. Persoonlijk vind ik het een goede keuze, omdat ze hier geen geforceerde ‘wokeheid’ mee creëren. Ze blijven trouw aan de verhalen van Sherlock Holmes en het tijdsbeeld dat hier nu eenmaal bij hoort. Wat me wel opvalt – en toch wel een wat riskantere keuze is geweest van Frogwares – zijn de ‘persoonlijke voorkeuren’ van Sherlock. Als je in de speciale concentratie modus gaat, waarmee Sherlock een snelle beschrijving kan geven van mensen die je op straat tegenkomt, komt er duidelijk een patroon naar voren. Namelijk dat blanke mensen meestal de beschrijving ‘friendly’ krijgen en gekleurde mensen altijd ‘unfriendly’ of zelfs ‘despising’. Ja, past inderdaad ook bij het tijdsbeeld en de klasse waar Sherlock in valt, maar is misschien wel een beetje op het randje.

In vrouwenkleding op de vuist met criminelen

De eerste zaak die je in de game mag oplossen sluit naadloos aan op de Sherlock Holmes sfeer. Er is een diamant gestolen van een rijke Engelsman en hij beschuldigt de Medium hiervan. De Medium zou tijdens de seance de diamant hebben weggekaapt. Rationaliteit versus het bovennatuurlijke, een thema dat vaak terugkomt in verhalen van Sherlock. Het verzamelen van aanwijzingen en ze aan elkaar koppelen is geweldig opgezet, echt in klassieke Sherlock stijl. Ik heb me er erg mee vermaakt. Ook de filmische scènes tussendoor sluiten goed aan op de populaire serie, met de camera aanzichten, slow-motion en ingezoomde scènes. Dit is allemaal erg goed gedaan.

Ook de absurde elementen die we gewend zijn van de films en series over Sherlock Holmes komen duidelijk terug in Sherlock Holmes Chapter One. Zo kan Sherlock zich bijvoorbeeld verkleden als vrouw of ijscoman en kun je in die outfits op de vuist gaan met criminelen. Ook Jon, de denkbeeldige vriend van Sherlock die hem aanspreekt als ‘Sherry’, zorgt voor leuke momenten in de game. Jon speelt een veel grotere rol dan je zou verwachten van een denkbeeldig figuur. Hij heeft zelfs een dagboek waarin je kunt lezen hoe hij over je denkt en wat hij vindt van jouw keuzes en acties in de game. Dit maakt het dus ook belangrijk om de relatie tussen hem en Sherlock goed te onderhouden.

Toch een paar puntjes van ergernis

Zoals je tot nu toe vast hebt gemerkt, ben ik erg positief over Sherlock Holmes Chapter One. Toch kan ik de game zeker geen perfecte score geven. Er zijn namelijk wel twee grote punten van ergernis. Het eerste punt is dat het enorm lang duurt om de mindmap, het casebook en de kaart van Cordona te laden. Daarnaast heb je geen mini-map, waardoor je vaak op de kaart moet kijken en hier dus veel tijd aan kwijt bent. Dit begon me toch al erg snel te irriteren. In veel gevallen duurt het laden van de kaart namelijk één tot twee minuten. Dat klinkt misschien niet al te heftig, maar als je de kaart op sommige stukken van de game iedere tien seconden even nodig hebt, wordt het toch vervelend.

Het tweede punt ligt bij het renderen van de omgeving. Sherlock Holmes Chapter One is een open world game. Dit is redelijk nieuw voor games uit dit genre en daarom ook een mooie toevoeging. Het is echter nog niet helemaal goed geïmplementeerd op dit moment. Op sommige momenten liep ik bijvoorbeeld een straat in die blijkbaar nog niet helemaal was geladen en zat ik ineens vast, omdat er een poort was verschenen die er tien seconden eerder nog niet was. Ook kom je soms mensen tegen die er een beetje uitzien als die saaie grijze blobjes in die ene aflevering van Fairly Odd Parents die je vast kent als je oud genoeg bent. Het zijn eigenlijk gewoon grijze modelfiguren, die dus nog niet helemaal geladen zijn. Dit soort taferelen kwam ik best vaak tegen en dat vind ik jammer, omdat het afdoet aan het open world karakter van de game.

Het eindoordeel van Eilish Janssen

Sherlock Holmes Chapter One is een heerlijke game. Een echte ouderwetse detective. Alles klopt en is helemaal in Sherlock Holmes stijl. Ook de bekende absurde elementen ontbreken niet. De ontwikkelaar heeft een risico genomen om te voldoen aan het tijdsbeeld van de Sherlock Holmes verhalen. Iets dat tegenwoordig niet altijd meer wordt gewaardeerd. Persoonlijk vind ik het feit dat ze hier trouw aan zijn gebleven echt een pluspunt en een moedige beslissing. Daarom is het ook zo jammer dat het laden van de kaart en de mindmap zo verschrikkelijk lang duren en het renderen van de wereld niet altijd even goed gaat. Als Frogwares dit nog weet op te lossen, wat toch echt wel te doen moet zijn, dan zou ik deze game echt een perfecte score geven. Dus Frogwares, als je dit leest: fix het alsjeblieft!

• Trouw gebleven aan het tijdsbeeld
  • Echte Sherlock Holmes stijl
  • Echt ouderwets speuren
  • Leuke humor
  • Het renderen van de wereld laat aan de wensen over
  • Het laden van de kaart en mindmap duurt veel te lang

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot Sherlock Holmes Chapter One

-

Frogwares