Review: Tour de France 2022 - Rijdt achteraan in het peloton PlayStation 5

Geplaatst: 29 juni 2022 14:00

Wielrennen is een sport van het volk. Enorm populair in België en Nederland. Zo houdt de wielersport veel van mijn familieleden aan het scherm gekluisterd. Die passie voor het wielrennen heb ik zelf nooit gehad. Ik juich wel mee wanneer landgenoten Wout van Aert en Remco Evenepoel de concurrentie weer naar huis rijden, maar verder dan dat gaat het eigenlijk nooit. Vreemd genoeg is de Ronde van Frankrijk daar een uitzondering op, want de lange en uitputtende strijd om de gele trui volg ik wel op de voet. De 2022-editie gaat van start op 1 juli en natuurlijk hoort daar ook weer een officiële game bij. Die virtuele kilometers voel je gelukkig minder in de netjes geschoren benen, maar is het ook plezierig om te spelen?

Tour de France 2022 screenshot

Visueel op het niveau van een kermiskoers

Nog voor ik mij met mijn beperkte wielerkennis op de verschillende spelmodi en gameplay kon smijten, viel al meteen de gedateerde presentatie op. Visueel fietst Tour de France 2022 echt hopeloos achteraan in een kermiskoers voor amateurs. Je zou het zelfs geloven wanneer iemand zegt dat deze game uit de periode komt dat Lance Armstrong de boel nog aan het belazeren was. De omgevingen ogen leeg en dezelfde lelijke assets worden voortdurend hergebruikt. De renners zijn net zo verschrikkelijk als het landschap. Van op een afstand lijk je ze nog te herkennen, vooral door hun truitje, maar van dichtbij merk je dat ze allemaal toch sterk op elkaar lijken. Ze hebben zelfs allemaal hetzelfde gezicht. De animaties van de renners, maar ook van de toeschouwers langs de weg, zijn ook verouderd. Vorig jaar schreven we al dat dit al jaren een issue is, dus ja.

Wielerliefhebbers hebben sowieso weinig keuze op de gamemarkt, maar dat betekent niet dat je ze jaar na jaar moet opzadelen met een game die ergens onderweg een paar generatiesprongen heeft gemist. Gelukkig beschikt de game over de juiste (maar niet alle) licenties. Kans is groot dat je met je favoriete coureur en de echte teams alle 21 officiële etappes van de Tour van dit jaar kunt rijden, maar je kunt onder meer ook aan de start staan van klassiekers zoals Parijs-Nice of je wagen aan de zware kasseistroken uit Parijs-Roubaix. De Primavera Classic is nieuw in het rijtje. Geïnspireerd door een grote Italiaanse race is dit vrijwel zeker een licentieloze Giro d’Italia.

Tour de France 2022 screenshot 2

Liefdevolle recreatie van de sport?

Wie verder kijkt dan de technische tekortkomingen ontdekt toch een liefdevolle simulatie van de sport met alle essentiële aspecten van het professionele wielrennen. Knap, want een duursport is niet altijd gemakkelijk te vertalen naar een videogame-ervaring. Die tutorials die mij door de belangrijkste principes leiden, van bochtenwerk tot communiceren met je teamgenoten om aanvallen te coördineren of tegen te gaan, kon ik als leek echt wel gebruiken. Toch kostte het daarna nog wat tijd om te begrijpen wat de beste manier was om al deze aspecten toe te passen in een etappe, al hoeft de fanbase zich daar wellicht geen zorgen meer over te maken.

Het lijkt er wel op dat Tour de France 2022 opnieuw een minimale update is van de vorige editie. Wielerliefhebbers kunnen dus weer rekenen op lange etappes (er is gelukkig ook een doorspoelfunctie!), waarbij beklimmingen voor een totaal andere ervaring zorgen dan vlakke ritten met een massasprint op het eind. Er zitten ook tijdritten in de game die gameplaygewijs net iets anders spelen. Een etappe wordt langzaam opgebouwd en je moet je acties zorgvuldig plannen om koers te houden. Energiebesparing is erg belangrijk, maar ook teamwork is een grote factor als je op zoek gaat naar een mooie prestatie. Excuus dat ik dit net als in het echt wat droog en saai vond. Deze editie voegt men daar ook wat incidenten aan toe, zoals valpartijen of renners die ziek worden. Bij het rijden op kasseistroken schudt nu heel de interface mee. Dit zou het gevoel veel realistischer moeten maken, maar ik vond het vooral erg vervelend.

Tour de France 2022 Screenshot 3

Race of the Moment

Naast de Ronde van Frankrijk en de klassiekeretappes zelf, is ook de optie om je eigen koers samen te stellen uiteraard weer van de partij. Dat geldt ook voor de spelmodus waarin je een eigen renner naar de top hoopt te brengen. Kies je profiel (ben je een klimmer, sprinter of eerder een veelzijdig type) en probeer dan een grote rondewinnaar of klassiekerspecialist te worden. Het is ook nog altijd mogelijk om een wielerteam te managen. Minder uitgebreid dan in de Pro Cycling Manager-games, die gelijktijdig uitkomen, maar in deze light-variant moet je evenzeer je eigen team opbouwen en naar de top brengen.

Naast het knip- en plakwerk uit Tour de France 2021 vind je in deze 2022-versie met ‘Race of the Moment’ toch ook een volledig nieuwe spelmodus in het menu. In deze spelmodus staat concurrentie tegen andere spelers centraal. De belofte is om het hele jaar door wekelijks (en tijdens de Tour de France nog vaker) een nieuwe wedstrijd aan te bieden die voor een beperkte tijd beschikbaar is. Je moet dan een goede prestatie leveren in een race tegen AI-tegenstanders om je op de verschillende leaderboards te krijgen. Een modus die in de reviewperiode nog moeilijk in te schatten was, maar wel heel veel potentieel heeft. Het is ook een eerste stap in de richting van een echte online modi en toch ook een beetje de innovatie die deze serie over de gehele lijn nodig heeft.

Tour de France 2022 Screenshot 4

Het eindoordeel van Davy De Rauw

De gemakzuchtige houding waarmee ontwikkelaar Cyanide Studios deze jaarlijkse releases uitbrengt, valt echt niet meer goed te praten. Visueel zit deze reeks al jaren in de staart van de koers en die dodelijk saaie en achterhaalde vormgeving heeft echt een negatieve invloed op al de rest. De basis van vorig jaar wordt weer lekker gekopieerd en her en der lichtjes uitgebreid. De Race of the Moment-modus is verreweg de grootste toevoeging en heeft heel veel potentieel, al is het de komende weken en maanden uitkijken of dat volledig benut wordt.

Aardig
  • Voldoende licenties
  • Race of the Moment heeft veel potentieel