Review: Tropico 5 Pc

Geplaatst: 23 mei 2014 10:00

El Presidente kijkt vol tevredenheid uit over zijn kleine maar machtige eilandrijk. Zijn familie is al bijna twee eeuwen aan de macht en heeft van alles kunnen doorstaan. De tirannieke overheersing van de Engelsen, de dreiging van invasie tijdens de wereldoorlogen, het subtiele machtsspel tijdens de Koude Oorlog en nu is zijn eiland zowel productief als het feit dat het een van de meest gewenste toeristische trekpleisters is geworden van de Cariben. En dat zijn volk nu blij met hem is, is mooi meegenomen. Dit is niet altijd zo geweest, maar zijn uiterst moderne geheime dienst en leger zorgen nu wel voor de tevredenheid. Jawel, het leven is goed voor El Presidente.

Tropico 5

In alweer het vijfde deel van deze city-builder sim met dictatoriale trekjes, ontwikkeld door het Bulgaarse Haemimont Games en uitgegeven door het Duitse Kalypso Media, mag je wederom aan de slag om El Presidente in het zadel te houden. Net als voorgaande delen moet je zorgen voor huisvesting voor je trouwe volk, voedsel en natuurlijk werk en vermaak. Je kunt het over meerdere boegen gooien, maar hier zitten wat haken en ogen aan. Dit heeft vooral te maken met een nieuw iets in Tropico: tijdperken.

El Presidente door de tijd

De tijdperken zijn in vier delen op te splitsen: het koloniale tijdperk, de tijd van de wereldoorlogen, de Koude Oorlog en de moderne tijd. Elke tijdsperiode brengt haar eigen uitdagingen mee. Zo moet je in de koloniale tijd de Engelsen tevreden houden en streven naar onafhankelijkheid. Tijdens de wereldoorlogen moet je zowel de As als de Geallieerden blij houden op straffe van invasie. Je moet tijdens de Koude Oorlog het subtiele machtsspel spelen om invasies/kernaanvallen van de Russen of de Amerikanen voorkomen en in de moderne tijd je eiland welvarend houden door het om te dopen tot een toeristisch paradijs. Elke periode heeft haar eigen technologieën, welke je moet onderzoeken om ze te kunnen gebruiken. Van het uitvinden van de krant tot het ontwikkelen van een ruimtevaartprogramma, je moet alles zelf eerst onderzoeken. Daarnaast sticht El Presidente een familie: de kinderen van El Presidente kunnen zo belangrijke taken vervullen en ervoor zorgen dat als El Presidente iets overkomt er een nieuwe Presidente klaarstaat om het stokje over te nemen. Tevens is het mogelijk om met tot vier spelers in multiplayer te spelen, samen op 'n eiland. Dit kan als vrienden of als vijanden, met alle leuke gevolgen. Dit zijn allemaal gloednieuwe dingen in het arsenaal van El Presidente. En over arsenalen gesproken "

El Presidente heeft een tank!

In Tropico 5 speelt oorlogvoering een veel grotere rol dan in voorgaande delen. In het begin is een leger handig tegen aanvallen van piraten of (als je onafhankelijk wordt) de Engelsen, later kun je tanks ontwikkelen en daarmee binnendringers de deur uitwerken, tot in de moderne tijd toe. In voorgaande delen hoefde je alleen bang te zijn voor rebellen, nu kunnen zelfs buurlanden binnenvallen. Maar de tanks van El Presidente moeten dit kunnen winnen! (Als je er genoeg hebt ")

De zonnebril van El Presidente

Tropico 5 lijkt dezelfde graphics te gebruiken als deel 3 en 4, maar schijn bedriegt. De game heeft een grootschalige facelift ondergaan. De grafische motor draait nu op DirectX 11, wat merkbaar is in de lichteffecten en dynamiek op je scherm. Daarnaast heeft de game een make-over gehad qua artwork en zijn alle gebouwen vernieuwd zonder te breken met de traditionele Tropico-stijl. Er gebeurt meer op je scherm, mensen lopen rond van hun werk naar hun huis, vrachtwagens en auto's cruisen rond over je wegen en toeristen zeuren er een partij op los. Dit alles wordt, zoals we hadden kunnen weten, begeleid door een zeer aanstekelijke salsa/samba soundtrack om de sfeer te versterken.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Tropico 5 weet de serie weer een beetje uit het slop te trekken. Waar deel 4 een stagnatie leek ten opzichte van deel 3, weet deel 5 de serie weer naar een hoger niveau te tillen. De game is niet alleen grafisch vernieuwd, maar weet ook op gameplaygebied te verrassen. De tijdperken houden je op je tenen, waarbij je niet het hele spel op dezelfde manier te werk moet gaan. Je ziet je eilanden groeien, verbeterd worden en rijker worden. Van mij mag El Presidente wel weer de baas zijn, want Tropico 5 is weer een schot in de roos! (Deze review is op geen enkele manier beïnvloed door middel van chantage, de reviewer is niet door de geheime dienst van El Presidente bedreigd. Echt waar!)

• El Presidente is de beste
  • Tijdperken voor extra diepgang
  • Opbouwen van een dynastie