Review: Venetica Pc

Geplaatst: 12 februari 2010 16:12

Men had bij DTP Entertainment AG (ohhh, wat een mooie naam!) de ballen om in dezelfde periode waarin Mass Effect 2 uitkwam ook met een RPG op de proppen te komen. Venetica heet de game, en deze verscheen ook nog eens voor dezelfde platformen, de pc en de Xbox 360. Slim? Nee, waarschijnlijk niet, maar het belangrijkste is natuurlijk: Is Venetica een goeie RPG? Nou, ga er maar eens goed voor zitten en lees maar eens wat ik erover te zeggen heb. Deze doorgewinterde reviewer kwam namelijk voor een verrassing te staan.

PC-ter

Degenen die mijn reviews en reacties de afgelopen paar jaar bij Gameliner een beetje hebben gevolgd, zullen vast gemerkt hebben dat Peter niet bepaald een pc gamer (meer) is. Maar nu test ik dan toch weer voor het eerst sinds The Orange Box een pc game. Om welke reden? Heeft Peter volgens de 'Hardcore 1337 pc gamer4life' community 'het licht' gezien, of ben ik volgens de 'serious elite console gamer community for shizzle' in verval geraakt als een ware PSP Go? Of zou Venetica even tof zijn als The Orange Box, en was Peter zelfs bereid om deze titel voor de pc te testen? Dan bij deze maar even de ontnuchterende waarheid dames en heren: Niemand anders kon de game testen, dus sprong Peter met zijn pimp werk laptop (kreupel nog dankzij Vista) in de bres in naam van Gameliner. Dank u hartelijk, en een beetje graag gedaan.

Role Playing Girl

Het eerste wat mij opviel aan Venetica is dat men eens een vrouw de hoofdpersoon heeft laten zijn van een RPG. "Dat is toch niet zo origineel?", zullen veel van jullie nu denken, maar denk er maar eens goed over na. Als je eens alle RPG's die je kent afgaat, zul je merken dat je, naast de enkele uitzondering als bijvoorbeeld FF X-2, eigenlijk nooit een vrouwelijke hoofdpersoon hebt, tenzij het een game is waarbij je je character volledig zelf in elkaar zet. Het hele verhaal heeft daardoor gelijk meer originaliteit, en je speelt de gehele game door de ogen van onze heldin. Hoe heet ze dan? Scarlett, en het is een dame die er mag wezen, sowieso qua uiterlijk, maar uiteindelijk ook qua karakter.

Scharlaken buste

Venetica is een RPG waarbij je aan het begin al gelijk merkt dat het niet door een grote studio is gemaakt. Even dus door de matige lipsync en minder realistische animatie heen gamen allemaal, want verder is het echt de moeite waard. Dit tegen alle verwachting in, kan ik jullie eerlijk zeggen. Het intro filmpje kwam echt over alsof het in de jaren 90 was gemaakt, en alles in het begin leek onafgewerkt. Wat wist mij dan toch over te halen dat ik Venetica een tof spel vind? "Tieten!", denkt Klaas waarschijnlijk, maar nee, daarmee alleen redt een game het niet. "Mooie tieten dan?" Ja, nou ja, daar heb je me, eh" Een beetje dan. Maar ho, even serieus weer. Ten eerste is Venetica een RPG die speelt als een action adventure, waarbij je dus actievol knokwerk te doen hebt en alles dus ook wat vlotter gaat. Daarnaast is het verhaal echt boeiend, met originele plots, en dit in combinatie met een innemende en toffe heldin. Dat het juist ook weer eens echt om 'n persoon draait, vond ik ook fijn ter afwisseling.

Italiaanse gladjakkers

Zoals de titel al doet vermoeden, is de game in een zeer Italiaanse stijl en setting. Je dus bevindend in een wereld van patserige 'Ezio' haantjes, maakt het vertolken van een vrouwelijke hoofdpersoon nog grappiger. De game zit verder in een soort zelfverzonnen fantasy setting en heeft daarnaast een beetje een cartoony stijl, wat me erg deed denken aan Fable. Ik heb geen zin om hier heel het verhaal aan jullie te gaan vertellen, want daarvoor moet je het zelf maar spelen. Neem maar lekker van mij aan dat het een interessant en leuk verhaal is. Met Scarlett krijg je ook hele unieke krachten die bovendien te tof zijn om te handhaven, en kun je ook ontzettend veel abilities vrijspelen.

Venetica mag dan misschien niet zo goed zijn als sommige andere super RPG's van Bioware op dit moment, en mag dan nog hier en daar wat bugs hebben, toch is het een hele leuke, goede titel. Wat ik vooral een zeer knappe prestatie vind is dat Venetica ondanks veel ogenschijnlijke clich's erg origineel en vernieuwend doet aanvoelen in verhaalvertelling en setting, juist door het allemaal niet te complex te maken, maar gewoon te zorgen voor een boeiend verhaal. Zeker voor een onbekende studio met waarschijnlijk een klein budget heeft men met Venetica echt topwerk geleverd en de tijd en moeite weten te steken in datgene wat er echt toe doet: Goede sfeer, verhaal, karakters en gameplay. Heb je geen zin in Dragon Age en Mass Effect (of ben je er bij beide al geheel doorheen), maar wil je wel een RPG spelen, dan is Venetica naar mijn mening een aanrader. Dat het dan hier en daar nog iets meer gepolijst had mogen zijn, compenseert men met de mooie Scarlett, die zorgt voor een andere vorm van 'polijsten'.

• Origineel verhaal
  • Innemende heldin
  • Sterke balans in actie en missies