Review: Zeno Clash Pc

Geplaatst: 21 oktober 2009 07:24

Vechtgames zijn er tegenwoordig in allerlei soorten en maten. Op vrijwel elke manier is het vechten als sport al in een game gestopt, dus wat moet je doen om toch origineel te blijven tijdens het maken van een vechtgame? Gamers willen namelijk wel iets nieuws te zien krijgen. ACE is in ieder geval geslaagd wat betreft de originaliteit van Zeno Clash.

Vragen

Zeno Clash is een fighter en een shooter in 'n, die je speelt in eerste persoon. Je neemt de rol op je van Ghat, die moet vluchten voor zijn familie, omdat hij de moord van Father-Mother op zijn geweten heeft. Gelukkig hoef je niet alleen te hollen, maar rent je vrouwelijke buddy Deadra vrolijk met je mee. Maar wacht eens even, wie is nu eigenlijk die Father-Mother die je hebt vermoord? En waarom heb je dat gedaan; wat was de reden daarvoor?

Geen antwoord

Dat soort vragen zijn natuurlijk bedoeld voor het verhaal van de game, maar hier zit toch een knelpunt. Nadat je alle achttien levels van de game helemaal hebt doorgespeeld, weet je nog steeds niet waarom je de moord hebt gepleegd, en wie die Father-Mother nu eigenlijk is. Alles zit op een rare manier in elkaar, en van de dialogen die de game opvoert word je ook niet echt veel wijzer. Het moge duidelijk zijn dat het in het spel niet echt draait om een verhaal, maar dat het meer gaat om de vecht- en schietgameplay.

Simpel slaan en schoppen

Goed, we hebben geen verhaal, maar hebben we dan wel een goede gameplay die het verhaal sowieso zou doen vergeten? Zoals gezegd speel je Zeno Clash in first person en zijn er in totaal achttien levels waar je jezelf een weg doorheen moet zien te banen. In elk level kom je een aantal vijanden tegen. Als het uitdraait op een gevecht, worden alle personages die daaraan meedoen eerst gepresenteerd, zoals je dat ook gewend bent van vechtgames. De gevechten die daarna losbreken, de gameplay waar het dus allemaal om gaat, zijn helaas niet echt heel hoogdravend. Met verschillende simpele knoppencombinaties kun je klappen en schoppen uitdelen. Natuurlijk kom je niet ver als je alleen maar wild om je heen schopt. Daarom zijn er ook moves waarmee je jouw tegenstander kunt ontwijken, om daarna te counteren met een harde klap. Het klinkt allemaal vrij basic, en als je de game speelt kom je erachter dat het ook echt vrij simpel is om je tegenstanders knock-out te slaan. Toch hangt het af van de moeilijkheidsgraad waarop je speelt of het écht heel simpel is.

Toch nog origineel

De logica van het verhaal is compleet zoek, de gameplay is niet heel uitgebreid maar eerder standaard, maar hoe zit het dan met de graphics? Het moet gezegd, de ontwikkelaar heeft flink zijn best gedaan om een originele grafische setting te creëren, en dat is ze nog aardig gelukt ook. De wereld van Zeno Clash ziet er uit als een echte fantasiewereld, met toch wel oogstrelende graphics met veel kleuren en een goed oog voor detail. Het is een genot om door de wereld te lopen en om alle wezens te ontdekken die er stuk voor stuk prachtig uit zien. Je moet het zien om het zelf te ervaren, maar de grafische kwaliteit van de game is echt origineel en geeft de sfeer fantastisch weer.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Het is jammer dat het verhaal zo'n kleine rol speelt en de gevechten niet wat meer zijn uitgebreid, want de graphics van de game hadden dat toch wel verdiend. De basiselementen zoals je die kent uit andere gevechtsgames zitten namelijk wel verwerkt in Zeno Clash, maar daar blijft het dan ook bij; er wordt niet verder gegraven om echt gedetailleerde gevechten aan te bieden. Gelukkig maakt de grafische stijl een hoop goed, en is Zeno Clash toch nog een game die, vooral gezien de lage prijs, veel te bieden heeft en min of meer geslaagd is in zijn originele opzet.

• Grafisch op en top
  • Gedetailleerde wereld en karakters
  • Geen verhaal