De Rondvraag: Wie is jouw idool in de game-industrie?

De gamewereld kent vele grote namen in veel gebieden, want een game bestaat uit verschillende belangrijke facetten. Zo zijn er onder andere bekende ontwikkelaars, designers, stemacteurs of componisten. Voor sommige fans zijn dit de belangrijke spelers. Zo is de stemacteur van Mario (Charles Martinet) heel populair onder de fans en was ik verbaasd over de lange rijen voor zijn handtekening. Soms gaat de verering zo ver dat alle kritiek wordt afgeschreven als haat voor het idool. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld helemaal idolaat van Hideo Kojima en zij dulden geen negatieve uitingen over de goede man. Zelfs als het redelijk en goed onderbouwd is. Persoonlijk vind ik dat een beetje te ver gaan, want niemand heeft een onaantastbare status. Kojima is een zeer innovatieve ontwikkelaar, maar heeft natuurlijk ook zijn fouten. Gelukkig zorgt dit ook voor interessante discussies en daarom vroeg ik aan de redactieleden wie hun idool in de game-industrie is.

Nils heeft enorm veel respect voor Satoru Iwata

Om heel eerlijk te zijn, vind ik het een beetje apart om iemand uit de game-industrie als idool aan te wijzen. Toch is er één persoon die ik altijd enorm gerespecteerd heb in de gamewereld: de in 2015 overleden oud-Nintendo-president Satoru Iwata. Het nieuws van zijn overlijden sloeg destijds in als een bom. Iwata was een enorm bijzonder persoon. Hij gaf Nintendo als traditioneel Japans bedrijf een menselijk en vrolijk gezicht, stond aan de wieg van innovatieve platformen als de DS, Wii en Switch en zette altijd de mens binnen de organisatie voorop. Het bekendste voorbeeld daarvan was toen Iwata als gevolg van de geflopte Wii U-console zichzelf een salarisverlaging van vijftig procent gaf om te voorkomen dat er massale ontslagen moesten vallen. Eerder dit jaar heb ik het enorm liefdevolle managementboek ‘Ask Iwata’ gelezen, waarin er allerlei wijsheden van de beste man worden gedeeld. Ik had al een hoop respect voor Iwata voordat ik begon met lezen, maar na het omslaan van de laatste bladzijde is mijn bewondering voor hem alleen maar toegenomen.

Satoru Iwata5

Anita had vroeger Mod Osborne van RuneScape als idool

Wie is mijn idool in de game-industrie? Ik vind het woord idool nogal sterk overkomen en kan momenteel eigenlijk niemand uit de game-industrie bedenken. Er zijn een aantal casters en professionele gamers waar ik veel respect voor heb en die inspirerend zijn, maar een idool zou ik ze niet noemen. Een flink aantal jaren geleden had ik wel degelijk een idool die werkte in de game-industrie. Als tiener speelde ik nogal veel RuneScape en de ontwikkelaar genaamd Mod Osborne was al gauw mijn favoriet. Hij was verantwoordelijk voor de lore en de quests van RuneScape. Elke video en livestream die hij deed waren fantastisch om naar te kijken. Hij kwam niet alleen vriendelijk en humoristisch over, maar was ook altijd enthousiast. Hierdoor gebeurde het nog wel eens dat hij per ongeluk iets verklapte. Dat je zoveel kunt geven om de lore en quests van een game vond ik ontzettend inspirerend. Sindsdien ben ik het achtergrondverhaal en de quests van een game veel meer gaan waarderen. Door het kijken van al zijn video’s was mijn interesse in concept art en de ontwikkeling van een game ook gewekt. Sowieso toonde hij aan dat je ontzettend enthousiast kunt zijn over je werk en wie wil dat nu niet? Je kunt je dan ook voorstellen dat ik in de zevende hemel was toen ik Mod Osborne ontmoette tijdens RuneFest, het jaarlijkse RuneScape festival. Ondertussen is hij geen idool meer, maar moest ik toch even slikken toen ik hem mocht interviewen over de Archeologie skill in RuneScape.

Anita met Idool Mod Osborne

Bram is fan van Phil Spencer

In mijn opinion over de Xbox Series X had ik het al aangekaart: ik ben fan van Phil Spencer. De Xbox One had een waardeloze start. Zo waardeloos, dat ze per direct de strijd hadden verloren van de PlayStation 4 en zichzelf klemzette op de gamemarkt. Het merk had verandering nodig en vlug. Gelukkig werd in 2014 Phil Spencer aangewezen tot het hoofd van Xbox, die tot de dag van vandaag verantwoordelijk is voor een aantal geweldige progressiestapjes. Kijk maar naar Xbox nu. We hebben Game Pass, nieuwe ontwikkelaars, nieuwe IP’s en de Xbox Series-consoles doen het goed. Wat erg verfrissend is, is dat de beste man zelf ook houdt van een spelletje zo nu en dan. Vaak zie ik zijn achievements via mijn feed voorbijkomen. Phil Spencer is sympathiek en in touch met de doelgroep. Ik ben blij dat hij aan het hoofd staat bij Xbox.

Eilish wil meer van Hideo Kojima

Het zal geen verrassing zijn voor de mensen die weten dat ik een groot fan ben van de Silent Hill franchise, maar mijn idool in de game-industrie is Hideo Kojima. Zijn games zijn gewoon super goed en hij heeft altijd originele ideeën, iets dat ik vandaag de dag voor de rest erg mis in de gamewereld. Ik vind het nog steeds jammer dat hij weg is bij Konami, want daar heeft hij natuurlijk wel zijn beste games gemaakt, zoals een aantal Silent Hill games en de laatste Metal Gear. Ik heb nog steeds een beetje hoop dat hij ooit nog een game gaat maken die vergelijkbaar is met Silent Hill, de game die hij zou gaan maken met Norman Reedus als hoofdpersonage voordat hij ontslagen werd bij Konami. Ik weet nog dat ik P.T. echt verschrikkelijk eng vond en niet kon wachten op de hele game. Maar ja, die hoop lijkt wel steeds meer vergeefs te worden. Hopelijk komt hij binnenkort met een nieuw horrorproject, ik ben benieuwd!

Hideo Kojima

Heb jij ook een sterke binding met een idool uit de game-industrie of begrijp je niet waarom mensen zich zo druk maken? Laat het ons weten en deel het in de comments.

Over auteur Philip Zeldenthuis

Philip Zeldenthuis Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?