Hoe OVERPOWERED zijn PowerA's controllers?

-

Ben jij op zoek naar een game controller en zie je door de controller-gevormde bomen het bos niet meer? Dan kan ik maar al te goed begrijpen. Want naast de console fabrikanten die er een hele reeks first-party controllers op na houden, zijn er miriaden aan third-party fabrikanten die met een alternatief op de proppen komen. Zo ook PowerA. Maar PowerA hoopt dat je toch net eventjes wat meer naar hun controller kijkt en dat doen ze door één specifieke controller nogal OP te maken.

PowerA OVERPOWEREDPowerA

It's all in the name


Hoe dat dan? Nou, door er een naam aan te hangen die dat al behoorlijk insinueert. Met de OVERPOWERED-serie tracht PowerA de prijsbewuste gamer aan te trekken die op zoek is naar een controller die net even dat beetje meer kan, zonder daar gelijk Xboxe Elite-geld voor te moeten aftikken. Tijdens gamescom mocht ik even aanschuiven bij de vertegenwoordiger van PowerA, die mij vol enthousiasme uitlegde waar de roots PowerA liggen en wat hun visie is. Het beperkt aantal vierkante meters stond veelal volgestampt met licenced controllers - waarin menig Nintendo IP goed vertegenwoordigd werd - maar achter de gesloten deuren lag het échte spul. Waaronder de OVERPOWERED controllers.

Nu ben ik zelf de semi-trotse eigenaar van twee Elite controllers. Ik zeg semi-trots, want bij de eerste generatie van Microsofts peperdure controller lieten de rubbers sneller los dan bij de banden van Max Verstappens RB20. En dat voor een controller van over de €150. Maar het grootste selling point van de Elite controller was voor mij de premium feel van een gewichtige controller. Dat is misschien iets psychologisch, maar het heeft destijds velen met mij weten te overtuigen. Je kunt je dus voorstellen dat voor iemand die van een Elite controller afkomt, lichtgewicht een issue kan zijn. Dus dat was wel een dingetje tijdens mijn hands-on met de OVERPOWERED controllers, die niet bepaald gewichtig zijn. Toch deed men moeite om mij ervan te overtuigen dat kwaliteit niet louter te quantificeren valt in grammen, maar ook in functies.

PowerA OPS 1
PowerA OPS 2
PowerA OPS 3
PowerA OPS 4

PowerA

K(n)oppie-k(n)oppie

Om dat te demonstreren duwde men mij dan ook direct de OPS v3 in de knuisten, een draadloze controller voor pc en cloud gaming, vol RGB effecten en meer knoppen dan mijn vingers aankunnen. Van de standaard knoppen aan de voorkant tot de extra knoppen en schakelaars (trigger locks) aan de achterzijde en textured grips, de OPS v3 heeft het gelijk. Maar goed, de concurrentie ook. Dus hoe wil men bij PowerA die concurrentie overtreffen? Het antwoord: tactile mechanische knoppen en in hoogte verstelbare Hall Effect thumbsticks.

Nu is PowerA niet de pionier wanneer het om tactile mechanische knoppen gaat, maar veel concurrentie heeft het daarin niet. De clicky knoppen zijn bij veel pc gamers favoriet wanneer het om toetsenborden gaat, maar in het geval van controllers zie je ze niet heel frequent. De OPS v3 zit er dus vol mee. Want de tactile klikjes zitten niet louter verscholen onder de ABXY knoppen, maar ook onder de D-pad en de schouderknoppen. Toch vond ik de verstelbare Quick-Twist thumbsticks - welke in hoogte te verstellen zijn door ze te draaien - een interessantere vondst. Niet dat casual gamers om de haverklap hun thumbsticks verwisselen om daar per genre/game voordeel uit te halen, maar wie wel verschillende setups prefereert, hoeft nu dus niet met een range aan losse thumbsticks rond te lopen. Gewoon even twisten en klaar. Dat is best koppie-koppie. En dat allemaal voor nog geen honderd Amerikaanse dollar.

Te OVERPOWERED?

Vind je dat allemaal te veel van het goede en houd je het liever ietsjes simpeler, dan is de OPS v1 misschien een betere keuze. Ook deze draadloze Bluetooth controller - die je overigens ook bekabeld via USB-C of over een low-latency 2.4GHz verbinding kunt bedienen - zit tjokvol mappable knoppen, zij het dat deze geen tactile switches bevatten en de thumbsticks ook niet zijn uitgerust met het vernuftige Quick-Twist systeem. Maar betekent het dan meteen dat de v1 een prul is? Verre van! Voor een krappe vijf tientjes krijg je namelijk een oerdegelijke controller waar ook gewoon Hall Effect triggers en thumbstick in zitten.

En mocht je hellemaal into Fortnite zitten, dan heb je helemaal geluk. De PowerA OPS v1 is namelijk ook verkrijgbaar in een Fortnite uitvoering. Dat is misschien wel zo leuk voor eenieder die wat sjeu in de tent wil hebben en niet louter matzwarte controllers door het huis wil zien slingeren. Je betaalt hier misschien wel een paar centen meer voor, maar men gooit er dan ook nog een cosmetisch item tegenaan wanneer je deze controller veriest, namelijk een Assault Bomber Glider. Zo zo, doe maar sjiek heur.

PowerA OPS v1 FortnitePowerA

PSU?

Maar dan nu de hamvraag: waar vind ik mijn dichtsbijzijnde PowerA Supply Unit (oftewel retailer)? Dat was wel mijn grootste vraag tijdens mijn rendez-vous met PowerA. Een snelle Google Search laat namelijk al snel zien dat PowerA niet bepaald sterk vertegenwoordigd wordt in het Hollandse retail landschap, welke ook nog eens aardig slinkende is sinds het faillisement van Game Mania. Men komt dus al snel uit bij partijen als Amazon, Coolshop en Proshop, maar daar valt de OPS line-up tot op heden nog niet te reserveren. Een definitieve retail prijs in euro's is dan ook nog lastig te bepalen.

Toch beloofde de vertegenwoordiger me plechtig dat de OVERPOWERED serie ook ons koude kikkerlandje zullen aandoen, zoals menig andere PowerA controller dat al heeft gedaan. Wellicht dat je de OPS v3 en v1 dus wat vaker gaat tegenkomen zodra deze lanceren, wat eind september zou moeten gebeuren. Mochten we bij Gameliner de kans krijgen om er eentje te testen - puur om te zien of mijn eerste impressies een beetje stroken met de werkelijkheid - dan laten we het uiteraard aan je weten.

Patrick Meurs Columnist

Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord