Nieuws
Ghost of Yōtei verschijnt na 1 april 2025
vandaagSIE topman Hiroki Totoki geeft aan dat ze het volgende fiscale jaar weer PlayStation 5-exclusieve games gaan uitbrengen. Dit heeft gevolgen voor Ghost...
Behaviour Interactive heeft bekendgemaakt de Rotterdamse ontwikkelaar Codeglue over te nemen. Behaviour Interactive kennen we natuurlijk als de Canadese studio achter games als Dead by Daylight. Sinds een aantal jaar probeert het bedrijf ook voet aan Europese grond te krijgen en de overname van Codeglue is hiervoor een belangrijke stap. Codeglue wordt omgedoopt tot Behaviour Rotterdam en wordt voornamelijk ingezet als het gaat om het ondersteunen van de Services-divisie. Wij zijn afgereisd naar Rotterdam om te praten over de overname met Behaviour Interactive's CEO Remi Racine en EVP Wayne Meazza en met de oprichters van Codeglue Peter de Jong en Maurice Sibrandi.
Team Behaviour Rotterdam
Remi: "Behaviour Interactive is een groot Canadees bedrijf en wij hebben altijd oog voor bedrijven die goed bij ons passen. Enkele jaren geleden hebben we besloten om ook vanuit Europa te gaan werken en dat resulteert er nu in dat Codeglue onderdeel is geworden van Behaviour Interactive. Met deze stap kunnen we ook vanuit Europa meer doen."
Remi: "Het is niet zo dat we direct bij Codeglue zijn uitgekomen, daar ging een heel traject aan vooraf. We hebben zo'n 200 studio's bekeken en daarvan voldeden slechts twintig aan onze eisen. Codeglue was daar één van, evenals de twee studio's in het Verenigd Koninkrijk die eerder dit jaar door Behaviour Interactive zijn overgenomen (red. respectievelijk SockMonkey Studios en Antimatter Games). Met het inlijven van Codeglue verbreden wij onze horizon."
Wayne: "Eén van de eisen zijn de werknemers. Het moet goed geregeld zijn voor hen. Als zij niet blij zijn met de overname door Behaviour Interactive dan heeft het geen kans van slagen. Daarnaast kijken wij ook heel erg naar de cultuur die binnen een bedrijf heerst. Hoe gaat met elkaar om?, Wie werken er allemaal?, Wat zijn de normen, waarden en idealen van een bedrijf?. Dat zijn allemaal elementen die belangrijk zijn voor Behaviour Interactive."
Wayne: "Als we kijken naar het overnemen van andere bedrijven dan zijn er een aantal aspecten die wij daarbij essentieel vinden voor een succesvolle deal. Het welzijn van de werknemers staat bij ons bijvoorbeeld hoog in het vaandel. Er zijn dus voorafgaand aan deze bekendmaking heel wat gesprekken gevoerd. We wilden er zeker van zijn dat iedereen tevreden is met deze stap, anders zou de deal niet doorgaan. Het is belangrijk dat beide partijen goed bij elkaar passen om zo'n ingrijpende verandering te laten werken."
Wayne: "Dat komt omdat onze normen en waarden redelijk gelijk zijn aan elkaar, maar het heeft ook alles te maken met potentieel talent. In Europa zijn er op dit gebied ontzettend veel talentvolle mensen. Ook daar kijken we naar. In alle eerlijkheid zouden we ook geen Nederlandse studio overnemen die bijvoorbeeld als enige ontwikkelaar in een kleine stad gevestigd is. Ook het feit dat Codeglue in Rotterdam gevestigd is, is dus één van de doorslaggevende factoren geweest."
Wayne: "In principe niet. Ieder behoudt gewoon zijn baan en functie, ook Peter de Jong en Maurice Sibrandi blijven betrokken bij het bedrijf. Alle lopende projecten en relaties blijven ook bestaan. De verandering die Codeglue zal ondervinden is - naast de rebranding naar Behaviour Rotterdam - dat het team in kortere tijd een stuk harder gaat groeien. Binnen een aantal jaar zal het aantal werknemers van ruim dertig naar zo'n honderd werknemers gaan."
Peter: "Dat denk ik zeker. Codeglue is opgericht in het jaar 2000. Maurice en ik kennen elkaar van de middelbare school. Inmiddels is dit gegroeid tot een bedrijf met 34 werknemers. Doordat we nu onderdeel worden van Behaviour Interactive is er opeens veel meer mogelijk. Waar we normaal gesproken waarschijnlijk gestaag verder waren gegroeid, is het nu zo dat we binnen afzienbare tijd gaan verdriedubbelen met het personeelsbestand. Er gaan nieuwe deuren open die normaal gesproken gesloten waren gebleven."
Peter: "Nee, zo'n beslissing gaat niet over één nacht ijs. Daar gaat een heel traject aan vooraf. Dan heb ik het niet zozeer over het financiële plaatje, maar je wil wel het beste voor je werknemers. Daarom is het belangrijk om langdurig af te stemmen of beide partijen daar hetzelfde in staan en of dit ook voor hen een goede ontwikkeling is. Als dat niet zo zou zijn, dan hadden we deze stap niet gezet."
Wayne: "Ja, dat is zeker denkbaar. Voorlopig zal de focus liggen op het voortzetten van projecten die al lopen en op het verzorgen van updates voor games. Dat betekent niet dat het in de toekomst uitgesloten is dat Behaviour Rotterdam ook zelfstandig games gaat ontwikkelen. Immers deed Codeglue dat ook. Daarnaast heeft Codeglue ook naam gemaakt bij het mede-ontwikkelen van games en ook daar kunnen zij opnieuw voor worden ingezet. Daar ligt immers één van hun expertises."
Remi: "We zijn zeer kieskeurig met de bedrijven die wij overnemen. We willen echt alleen bedrijven binnen onze groep die dezelfde cultuur hebben als wij. Op dit moment zijn er geen concrete studio's meer die wij over gaan nemen, maar zeg nooit nooit. We hebben als Behaviour Interactive altijd oog voor bedrijven die goed bij ons passen. Het is dus zeker niet uitgesloten dat er in de toekomst nog meer bedrijven over worden genomen. Alleen het gaat erom dat het past, dat er een klik is. Als die er niet is, dan doen we het niet. Je moet geen bedrijven overnemen om het overnemen."
Het Nederlandse bedrijf Codeglue zal dus vanaf nu verdergaan als Behaviour Rotterdam met een behoorlijke groei in het vooruitzicht. De naamsverandering wordt direct in gang gezet. Het uitbreiden van de team zal de komende jaren nog voortduren.
Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.
Nieuws
SIE topman Hiroki Totoki geeft aan dat ze het volgende fiscale jaar weer PlayStation 5-exclusieve games gaan uitbrengen. Dit heeft gevolgen voor Ghost...
Nieuws
De gamestrategie van Warner Bros. Games gaat op de schop. Voorlopig gaat de gamedivisie zich focussen op Hogwarts Legacy, Mortal Kombat, Game of Thrones...
Nieuws
SEGA heeft ontwikkelaar Amplitude Studios (Endless Dungeon, Humankind) verkocht. De gamemaker in kwestie gaat nu verder als een onafhankelijke organisatie.
Nieuws
Op de 18e verjaardag van Gears of War kregen de fans een leuk nieuwtje voorgeschoteld. John DiMaggio en Carlos Ferro keren terug in Gears of War: E-Day!