Opinion: Gametitels

Geplaatst: 30 maart 2012 16:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Iedereen denkt er wel eens aan. Hoe ga ik in vredesnaam dat kind van mij noemen wanneer 'ie er uitkruipt? Ga het niet ontkennen, daar heb je over nagedacht. Inderdaad, dat bedoel ik. Je wil hem/haar niet de eerste de beste visnaam als 'Jan' of 'Pim' verkopen. Je snapt het al: iets of iemand een naam geven die het zijn of haar hele leven nog zal meedragen, ook in zijn graf, is geen gemakkelijke opgave. Nou, je hebt dus ook studio's (en uitgevers) die ergens een verkoopnaam aan moeten geven. Aan een game, dan. Je hebt de bekende Call of Duty's, die zonder enig teken van creativiteit zijn verzonnen. Maar je hebt ook andere titels die wel barsten van originaliteit. Gelukkig maar, want het moge duidelijk zijn dat een naam ontzettend belangrijk is voor een game.

Tja, die ga je niet lang onthouden.

Verkopen zul je, kreng!
Het is niet alleen hoe leuk het op de kaft staat, die titel van je game. Het is ook belangrijk dat het blijft hangen bij de mensen. Een 'The Legend of Kongo: The Orignal story of Grandfather Kay and his Army of Monkeys' blijft natuurlijk niet zo lang hangen als een 'Battlefield 3'. Simpel. Geen bijtitel, geen onzinnige wannabe naam die je na een stukje hardlopen alweer vergeten bent. De verkoopnaam dus. Het moet ook een naam zijn die gewoonweg awesome klinkt. Iedereen wordt spontaan vrolijk (elke gamer althans), als je 'Call of Duty' zegt. Dan weten ze precies wat je bedoelt, het ligt lekker in de mond en ze willen het spelen. En als ze het niet kennen, worden ze benieuwd. Oftewel: niet origineel, maar wel pakkend. Typisch een 'Jannetje' of een 'Pimmetje'. Duidelijk.

Trots en schaamte
Maar wat als je titel juist niet zo gaaf is? Wat als je aankomt met een 'My Little Pony: Love is Friendship'? Ja, jammer dan, dat staat dus wel mooi op je cv en met een beetje pech ook op je IMDb. Daar mag je je als creatief brein wel even voor schamen. Niet omdat het My Little Pony is, maar omdat die bijtitel gewoon zuigt aan alles wat maar enigszins massa heeft. Het is (naar mijn mening) inwisselbaar, inspiratieloos en boven alles ben je het waarschijnlijk zo weer vergeten. Wat dan weer een stuk interessanter klinkt, is een 'Uncharted: Drake's Deception'. Kort, het maakt je nieuwsgierig naar die zogenaamde deception en het blijft hangen. Het staat buiten dat ook super strak op de kaft, zo'n compacte naam. Kudo's dus. Net als een God of War 3. That's it. Alleen een 3 erachter. Je ziet hem al aankomen: die blijft hangen. Niet origineel, maar het blijft wel in je gedachten rondspoken. Zodat je, wanneer je de titel weer hoort, denkt: Godver zeg, die naam heb ik ergens eerder gehoord!. Kijk, en dan werkt het plan van al die geniepige uitgevers.

Een titel die iedereen herkent. Ieder-fucking-een.

Titels dus
Je ziet dus dat er een hele soap achter een titel zit. Studio's en ontwikkelaars moeten gewoon bij zichzelf blijven. Niet te lang, niet te saai en vooral niet te duur. Je moet ook geen woorden als 'amazing' of 'time' in de naam van je game rammen. Waarom? Omdat het bij de laatstgenoemde al snel een 'been there, done that' idee wordt. Veel titels gebruiken woorden die je al honderden keren uit je neus hebt gehaald, laat staan in een game hebt gezien. Overigens, de beste namen van de afgelopen tijd vind ik persoonlijk toch wel Rayman: Origins of LittleBigPlanet 2. Oh, en we mogen Red Dead Redemption natuurlijk niet vergeten. Tip: zet geen uitroeptekens in je titel.

What's your favourite?

Lees meer