Opinion: Nintendo’s ongenaakbare eigenwijsheid

-

Je kunt zeggen wat je wilt van Nintendo, maar het is misschien wel ‘s werelds enige uitgever die recht van spreken heeft als we al hun acties, ook al is het vaak achteraf, mogen beoordelen. Respect is het juiste woord voor dit inmiddels eeuwenoud bedrijf, die de Japanse filosofie van nijverheid combineert met trots en traditie. Het is juist deze werkwijze wat hen zo stabiel en toch succesvol heeft gemaakt, ondanks de pieken en dalen die de reus heeft meegemaakt. Afgelopen week is het bericht hoogstpersoonlijk door Shinya Takahashi in een development update kenbaar gemaakt, dat de ontwikkeling van Metroid Prime 4 is gestaakt en men opnieuw begint. Simpelweg omdat het niet aan de kwaliteit leek te voldoen. Daarbij is er ook nog eens een switch (ha!) gemaakt van ontwikkelaar. Retro Studios krijgt hun petekind weer in de schoot geworpen, nadat het op de GameCube zo liefdevol volwassen heeft gemaakt. Deze houding van Nintendo is compleet tegendraads met wat we de afgelopen tijd op de markt zien gebeuren en dat verdient niets minder dan respect.

We kunnen eigenlijk best wel wat klagen over Nintendo als we willen. Waar blijven games als een nieuwe F-Zero, een echt nieuwe Donkey Kong of goede sportgames als 1080 Snowboarding en Wave Race? Het is hoogst opmerkelijk dat men geen nieuwe Star Fox maakt, maar er wel voor kiest om dit verhaal te integreren in Starlink: Battle for Atlas. Iedereen op E3 in 2017 juichte als een malle. Maar helaas, het was eigenwijze Nintendo die toch geen nieuw volwaardig deel van Star Fox toonde. Of wat te denken van de demo van een realistisch ogend gevecht tussen Ganon en Link op Spaceworld 2000? Helaas (subjectief dan), want we kregen de cartoony Wind Waker. De nogal cringe-waardige drumsolo op E3 2008 van Wii Music zullen we ook maar vergeten. Het is deze houding die zo vaak voor gefronste wenkbrauwen zorgt. Qua hardware maakt het ook opmerkelijke keuzes, hoewel deze beter te verklaren zijn. Maar in hetzelfde perspectief van successen van de Gameboy, NES, SNES, Wii en Switch, staan matige successen tot zekere flops als de Virtual Boy, Nintendo 64, GameCube en WiiU.

Om de vraag nog te beantwoorden: focus op kwaliteit en niet op geld. Uiteraard is Nintendo geen filantropische instelling. Het heeft aandeelhouders tevreden te houden die flink veel geld investeren in deze Japanse reus. Het is juist hun vertrouwen dat er voor zorgt dat Nintendo hun ding kan doen. Uiteraard helpt de enorm dikke bankrekening van Nintendo daarbij. Desalniettemin is deze houding uniek. Kijk naar de recente gebeurtenissen bij Activision-Blizzard, Bioware, EA of zelfs Konami afgelopen jaren. Bethesda kan je misschien ook wel hieronder scharen, maar daar zijn nog geen koppen gerold. Studio's die meer en meer hun belangrijkste doelgroep lijken te vergeten; de gamers. Het is niet meer de vraag ‘hoe kunnen wij de vetste game afleveren die zichzelf verkoopt’, maar de vraag hoe ze het meest geld kunnen verdienen over de rug van gamers. En begrijp me niet verkeerd, want geld mag echt wel verdiend worden. Dus wat wil ik hier eigenlijk nu mee zeggen?

Hoe nostalgisch mijn respect voor Nintendo ook mag zijn of hoe subjectief deze praatpaal uiteindelijk is, zeg ik tegen Nintendo: ga vooral zo door. Ik hoef niet iedere titel te kopen die ze wel uitbrengen in plaats van die dikke titels. Ik heb immers Kirby en Pokémon vrijwel volledig links laten liggen. Als er één ding is wat Nintendo goed begrijpt, dan is dat omdat ze weten hoe ze een goede game moeten maken. Games waar gameplay voorop staat en waar de intrinsieke motivatie om iets vernieuwends te bieden of een uniek thema te verbinden aan game prioriteit moet zijn. Schijt hebben aan trends. Dit moet toch genoeg zijn? Ja, mijn honger gaat echt niet gestild worden als het gaat om F-Zero bijvoorbeeld. Het nieuws van Metroid Prime’s vertraging is eveneens waardeloos, maar het bericht dat Retro weer aan het roer staat, is voor mij voldoende. De Switch loopt tegen die tijd op zijn laatste loodjes, maar dat mag de pret niet drukken. Het is Nintendo die echter de ballen heeft om het te doen. EA had de game alsnog uitgebracht. Activision had een onafgemaakte game uitgebracht en er prijzige DLC aan toegevoegd. Bethesda had hem gewoon uitgebracht met een excuusbrief. Nintendo niet. Nintendo volgt niet, maar leidt.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Metroid Prime 4: Beyond

Ontwikkelaar:

Nintendo

Uitgever:

Nintendo

Release:

2025

Reviewscore:

-

Platforms:

NSW
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord