Preview: Evil West - Bruut, lineair en verdomd vermakelijk

Howdy, partners. De afgelopen jaren hebben wij mogen genieten van een flinke hoeveelheid Wilde Westen-games. Denk maar aan Weird West, Hard West, West of Dead, enzovoorts. Wat hebben deze titels gemeen? Het Wilde Westen? Het woord 'West' in de titel? Ja, stelletje wijsneuzen dat allemaal. Maar ze combineren ook het bovennatuurlijke met de klassieke cowboy setting. Evil West voldoet aan alle drie eisen om in het rijtje te mogen staan. Gelukkig maar, want deze game is puur plezier. Het deed mij denken aan simpelere tijden, maar dan met brute en moderne gameplay.

It's dark noon

Wat is Evil West? Fijn dat je het vraagt, hypothetische lezer. Ik verklapte het net al een beetje, maar in Evil West is de mix van het Wilde Westen en gothic horror. Je speelt als één van de laatste geheime agenten onderdeel van een nog geheimere organisatie. Zij staan tussen de gewone burger en totale vernietiging. Ergens diep onder de grond is namelijk een nest aan monsters zichzelf aan het uitbroeien. Wanneer zij los komen, dan is de wereld naar de klote. Het is aan jou om de Verenigde Staten te redden. Je speelt als Jesse, een Wilde Westen superheld. Met de meest explosieve gadgets ga je aan de slag. Je kunt jezelf zowat Van Helsing gaan noemen.

Evil West is ouderwest. Ik bedoel ouderwets. In welk opzicht? Bedankt voor de tweede vraag. Evil West heeft een klassiek design qua inhoud. Het heeft een campaign van zestien missies en die speel je stuk voor stuk af. De actiegame is zo lineair als het maar zijn kan en ik kan dit zeker aanmoedigen. Het voelt zo verfrissend om een game te spelen, die je een specifiek pad aanbiedt. Je kunt echter nog steeds de omgevingen verkennen hoor, wees maar niet bang. Zo vond ik geheime schatkisten en collectibles in no-time. Maar het is fijn om een game te spelen die zelf het tempo bepaalt. Ik hoef geen tientallen kilometers te lopen, voordat ik bij de volgende dungeon ben. Binnen een vingerknip ben ik mij al weer aan het vermaken met het volgende scenario.

Evil West gamescom preview1

Flying Wild Hog specialiteit

Evil West is boem, in your face. Flying Wild Hog heeft natuurlijk een reputatie om waar te maken. Shadow Warrior, Trek to Yomi en andere titels verklappen het eigenlijk al. Ze zijn niet vies van viezigheid. In Evil West vliegen het bloed en de ingewanden dan ook om je oren. De monsters die je tegenkomt zijn bruut qua design. Alles in de game schreeuwt die term eigenlijk: bruut. Je wapens zijn bruut, de monsters zijn bruut - de gehele bedoeling is bruut. Hoe overleef je al deze brutaliteit? Evil West geeft je health als je bruut terugdoet. Mocht je echter even in de penarie zitten, dan heb je een gelimiteerd aantal heals die je kunt inzetten of je kunt wegrollen. Het is maar net waar je zin in hebt.

Het hoogtepunt tijdens mijn speelsessie van Evil West, was de combat. Ik kan moeilijk beschrijven wat er zo goed aan is. Het werkt allemaal gewoon écht heel goed. De guns voelen goed aan om te gebruiken en hebben impact. Een uitstekende keuze trouwens, dat ze je ongelimiteerde ammunitie geven. Hierdoor heb je een bepaalde flow die niet wordt stilgelegd door het herladen van je blaffers. Gelukkig kan Jesse veel meer dan alleen schieten - hij kan namelijk ook meppen. De controls voelen uitstekend. De combo's die je kunt maken zijn top. Je uppercut iemand de lucht in, vult zijn onderbuik met wat kogels en stoot hem daarna een ravijn in. Waren deze stappen noodzakelijk? Nee, maar het was veel te bruut om niet te doen.

Evil West gamescom preview2

Voorlopig oordeel van Bram de van Helsing-man

Evil West is precies wat ik nodig heb. Na een lange dag wil ik mijn Xbox kunnen aanslingeren en genieten van een game die vermaak biedt zonder kopzorgen. Evil West is precies dat. De actiegame doet mij denken aan simpelere tijden, toen games niet altijd groter, langer en beter moesten zijn. Ironisch genoeg is Evil West misschien wel beter dan wat de huidige markt nu te bieden heeft, als we het hebben over het actiegenre. De combat is bruut en de controls voelen uitstekend. Het is nog even de vraag of het verhaal interessant blijft, maar ik kan je garanderen dat Evil West vanaf dag één bij mij in de kast ligt.

Bron: gamescom
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Evil West

-

Focus Entertainment