Preview: Ghostrunner 2 - Time to die again and again

Het internet is het er massaal over eens; Ghostrunner is moddervet. De game krijgt hoge scores van zowel de critici als de consument en het is dan ook één van de weinige titels waar de meningen niet over verdeeld zijn. Natuurlijk, het moet maar net je kopje thee zijn, maar als je gek bent op hectische gameplay, veel trial and error en skillbased actie, dan zit je met Ghostrunner goed. Des te vetter is het dat wij op gamescom Ghostrunner 2 al hebben mogen spelen! Is de massa het bij de naderende release van het vervolg wederom eens? Dat valt nog te bezien, maar ik heb goede hoop. Wil jij weten waarom? Lees dan nu verder in deze Ghostrunner 2 preview!

Die, Die some more and then Die Again

Mocht je niet bekend zijn met de franchise, dan hierbij een korte Ghostrunner introductie. Jij speelt in de game als de Ghostrunner, een moordmachine die in het eerste deel zijn 99 gelijkgestemden heeft zien sterven. Ghostrunner is hyper mobiel, waardoor hij in staat is om te wallrunnen, aan ziplines te hangen, zieke jumps te maken en dat allemaal om een kamer zo snel mogelijk te ontdoen van de warme lichamen die tegenover hem komen te staan. Alhoewel de tegenstand veelal is voorzien van een vuurwapen, gigantische hamer of ander grof wapentuig, houdt Ghostrunner het classy. Voorzien van een katana sliced hij door vijanden heen alsof het warme minibotertjes zijn en is hij zelfs in staat om kogels terug te ketsen. Er is echter een nadeel, met een hit ben je dood en dien je de sectie weer van voor af aan te starten.

Afijn, we hebben het over Ghostrunner 2 in deze preview. Tijdens mijn hands-on sessie heb ik twee levels kunnen spelen. Het eerste level dropt je direct in de actie, waarin we het weer opnemen tegen menig crony die op je afstormt. Opgedane skills uit het eerste deel zijn ook dit keer weer aanwezig en zo kon ik bijvoorbeeld middels een soort force push tegenstanders in de afrond duwen. De puzzelelementen zijn echter ook terug en zijn dit keer iets complexer dan zijn voorganger. Zo moest ik met mijn force push een airvent verplaatsen om zo in de lucht met een werpster een switch te raken waardoor een deur zich opende. Ja, onze ninja skills beperken zich dit deel niet enkel tot een katana, maar ook tot dikke werpsterren waarmee je vijanden kunt verdoven of zelfs vermoorden. Dat was echter niet de gigantische vernieuwing. Nee nee, de echte nieuwkomer is groter dan dat. Toch moet even gezegd worden dat ook dit gedeelte weer uitstekend in elkaar zit. Afgezien van wat kleine bugs waardoor je kunt blijven hangen aan bepaalde objecten, speelt het weer heerlijk weg terwijl je luistert naar een opzwepende soundtrack en kijkt naar waanzinnige visuals.

Ghostrunner 2 Preview1

No time to explain, get on the bike

Na een aantal hectische gevechten in het vorige level, waar we over rails grinden, over afronden springen en de dood al wallrunnend moesten ontwijken, eindigen we in een soort opslagplek. De cinematic toont een groot object bedekt met een wit laken. Daaronder schuilt een futuristische motor waarop wij dus moeten zien te ontsnappen. De gameplay gaat in een rap tempo over op een soort speederbike-achtig segment á la Battletoads. Met een noodgang raas je over een soort snelweg waar we allerhande objecten dienen te ontwijken, transformatoren dienen te slopen om zo gesloten deuren te openen en afgronden dienen te overbruggen door van ramps te lanceren. Ook dit segment is high paced, rete lastig en vooral erg leuk om te spelen. En ook hier geldt de regel, een hit en je bent er geweest. Wees dus voorbereid op een flink aantal retries.

Vergis je echter niet, want hoe verder je in het level komt, hoe moeilijker het wordt. Al snel verlaten we bijvoorbeeld de snelweg via een afvoerpijp waarin we volledig rond kunnen draaien terwijl we ventilatoren dienen te ontwijken. Dit is slechts een klein segment en een begin van de gameplay op de motor. De verwachting is dat er veel meer variatie in komt wanneer het aankomt op vijanden bevechten en capriolen die we kunnen uithalen. Opvallend is wel dat de gameplay minder soepel verloopt in het motorsegment dan wanneer we ridder te voet zijn. Het is overduidelijk dat het eerste deel heeft gediend als basis, dus wat dat betreft geen zorgen. Ook de motorsegmenten zijn dik in orde, alhoewel daar wel meer last is van punten waar je bijvoorbeeld opeens kunt blijven steken. Ontwikkelaar One More Level heeft echter gelukkig nog wel even. Het duurt namelijk nog ruim een maand voordat we de volledige game kunnen spelen.

Ghostrunner 2 Preview

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Kijk ik uit naar Ghostrunner 2? Ja, zeker na het schrijven van deze Ghostrunner 2 preview! De gameplay steekt - net zoals in het origineel het geval is – bijzonder goed in elkaar. Het arsenaal wordt verder uitgebreid en er lijkt iets meer complexiteit in de puzzelelementen te zitten. Ook het motorsegment speelt heerlijk weg, alhoewel ik daar toch iets meer bugs tegenkwam dan normaal. Dat gezegd hebbende, ze zijn nooit echt gamebreaking geweest en er is nog tijd om dat eruit te patchen. Mijn hands-on sessie is echter veelbelovend en ik kan dan ook eerlijk gezegd niet wachten om de game weer even te bepotelen!

Lang wachten op Ghostrunner 2 hoeft gelukkig niet meer. Ghostrunner 2 ligt namelijk vanaf 26 oktober 2023 in de winkel voor PlayStation 5, Xbox Series en pc.

Packshot Ghostrunner 2

Ghostrunner