Preview: Hades II - Maakt een goddelijke eerste indruk

-

Als we het hebben over de beste games die in de afgelopen tien jaar zijn uitgekomen, dan is de kans groot dat Hades de revue passeert. Deze roguelike innoveerde op het gebied van progressie, verhaalvertelling en kunststijl, terwijl het ook zeer solide gameplaysystemen kende om van het gehele pakketje een wervelende ervaring te maken. Hades is een god onder de roguelike-titels en ik beschouw het persoonlijk ook als één van de beste games die het genre te bieden heeft. Ik ben hier niet alleen in en toen tijdens The Game Awards er een vervolg werd aangekondigd, schudde de zaal op zijn grondvesten. Hades II is een titel, waarvan ik simpelweg weet dat het enorm goed wordt, maar ik kamp wel met wat prangende vragen. Wanneer je voorganger al zo goed in elkaar stak, wat ga je precies doen als sequel om jezelf te onderscheiden - en niet door het leven te gaan als Hades 1.5? Ik heb al wat uurtjes in Hades II gepompt en de eerste indruk van een ervaren-Hades speler lees je hier.

Genoeg tijd om te doden

In Hades II volgen we de tijdloze avonturen van Melinoë. De dochter van Hades is haar familie verloren, vanwege de aanval van een titaan. Overigens is het niet zomaar een titaan die roet in het eten gooit. Nee, het is de heerser van de tijd, genaamd Chronos. Hij neemt wraak op de Griekse goden van Olympus, aangezien hij opgesloten werd door Zeus, Poseidon en zijn andere kids. Fijne familiedynamiek, of niet? Afijn, het gevolg is wel dat vader Hades, moeder Persephone en grote broer Zagreus nu nergens meer te bekennen zijn. Melinoë is opgegroeid zonder familie en de heks Hecate heeft gediend als haar mentor. De prinses van de onderwereld is in al die jaren klaargestoomd met maar één doel: wraak. Death to Chronos!

Een vervolg zijn op een titel van wereldklasse is enorm lastig. Er valt zo bizar weinig aan te merken op de eerste Hades-game, dat je kampioen in mierenneuken moet zijn, om er iets negatiefs over te melden. Het is in ieder geval goed om te weten dat Hades II de sterke punten van de voorganger moeiteloos oppikt. Grafisch is het een feestje met een geweldige kunstdirectie aan het roer, terwijl het ondersteund wordt door scherpe visuals, een swingende soundtrack en bijzonder kleurgebruik. Het schrijfwerk en het bijbehorende stemacteerwerk is ook weer uitstekend. Het is enorm makkelijk om jezelf te verliezen in de Griekse onderwereld. Het is een ideale mix van de grootste zaken die op het spel staan gecombineerd met de persoonlijke groei van de diverse en tekortkomende personages. Tot slot arriveren we dan bij de roguelike-gameplayloop die Supergiant Games heeft weten te perfectioneren. Elke run die je doet staat in het teken van zowel narratieve als wezenlijke progressie. In Hades II is dit niet anders - al zijn er wel elementen aanwezig die de ervaring naar een nog hoger niveau proberen te tillen.

Hades II preview Early Access

Groter, sterker, maar is het ook beter?

Hades II heeft als klein zusje genoeg uitstekende artibuten in het DNA zitten, maar waar zit dan precies de vernieuwing? De combat steekt een stukje anders in elkaar. Melinoë is opgeleid door heksen, dus haar speelstijl is iets anders dan de wilde Zagreus uit de eerste game. Waarin de prins van de onderwereld eerder een perfecte soldaat was, is Melinoë wat bedachtzamer. Combat voelt dus in het algemeen iets stroperiger aan, maar het geeft de speler wel meer mogelijkheden. Tuurlijk, je kan enorm agressief op alles lopen timmeren, maar meestal is dat niet de meest efficiënte manier om combat te benaderen. Nee, blijf ditmaal op een afstandje en gebruik je magische vaardigheden om verwoestende combo's aan elkaar te rijgen. Je wapens voelen in Hades II wat eigenaardiger aan, alsof ze zijn ontworpen voor specifieke situaties. Je hebt meer controle over het strijdtoneel en de beweging van je opponenten. Ondanks dat er veel is om van te houden, mis ik soms wel de rapheid en de damage output van de voorganger. Maar goed, wellicht begin je weer borderline onstuitbaar te worden, wanneer je de vele upgrades tot in de puntjes hebt vrijgespeeld. Daarvoor moeten er eerst tientallen uurtjes meer op de teller komen te staan.

Naast de combat is progressie altijd een bouwsteen geweest in Hades en in het vervolg hoopt Supergiant Games verder te kunnen klussen. Dankzij een grote toverpot in het midden van de HUB kan Melinoë diverse upgrades toepassen. Je merkt dat er in het vervolg meer gekeken is naar de uitbreiding van het progressiesysteem, in plaats van het omgooien daarvan. Er zijn dus meer soorten craftingmaterialen aanwezig, maar ook geheel nieuwe elementen waar de speler mee aan de slag kan. Denk hierbij aan een klein moestuintje, waarbij je je gevonden zaadjes kan planten. Zo kun je nadat je terugkomt van je run weer progressie boeken - en dat op een relatief passieve wijze.

Hades II preview Early Access1

Voorlopig oordeel van Bram Noteboom

De eerste indruk van Hades II is - niet geheel verrassend - zeer positief. Het is indrukwekkend hoe Supergiant Games consistent hun kwaliteit van ongekend niveau weet door te drukken en vooralsnog weet te innoveren. Ik heb gekozen voor het previewformaat, niet omdat Hades II te weinig te bieden heeft qua content. Integendeel, het is één van de meest complete Early Access-games die ik ooit gezien heb. Nee, ik zit gewoon in een drukke periode en ik kan niet met een gerust hart een review schrijven, wanneer ik weet dat ik nog heel veel uren in deze titel ga pompen, maar dat wordt een langdurig proces. En het is de tijd die ik nodig heb om accuraat en gedisciplineerd alle nieuwe onderdelen van Hades II uitgebreid onder de loep te nemen. Reken op onze toekomstige coverage van Hades II - van de aankomende updates tot de review van de 1.0-versie. Om nu nog je dringende vraag te beantwoorden: is Hades II in Early Access de moeite waard? Ja, dus sta die gouden muntjes maar af aan Charon.

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Hades II

Supergiant Games

Supergiant Games