Preview: High on Life - Het werkt gewoon

-

Soms weet je gewoon even niet wat je met een game aan moet. Bij het zien van de High on Life aankondigingstrailer was ik bijvoorbeeld in dubio. Wat moet je nou vinden van een game waarin cartooneske pistolen en messen tegen je praten? Achter gesloten deuren ben ik er tijdens gamescom 2022 achter gekomen. High on Life gaat een moddervette game worden! Sterker nog, het is mijn absolute nummer één game van gamescom 2022. Meer weten? Check dan snel deze High on Life preview!

High on Life Hands on Preview

Rick & Morty to the max

Het zal je vast niet zijn ontgaan dat High on Life een dik laagje vernis van de bedenker van Rick & Morty, Justin Roiland, bevat. De humor is grof, erg grof. Wij zijn het avontuur in het huis van onze protagonist begonnen. Dit is een relatief normaal huis, met uitzondering van de alien op de bank en je moeder die net uit haar trip begint te komen. Jij bent een miezerige tiener die als premiejager bepaalde doelwitten dient om te leggen. Normaliter reis je met een soort portaal naar de plaats van bestemming, maar helaas is deze precies nu kaduuk. Op zich al een vreemde situatie, maar wanneer je de voordeur opendoet, word het alleen maar vreemder. De kleurrijke wereld ontvouwt zich en je hebt haast het idee dat je in een soort koortsdroom bent beland. Het pratende pistool (met de stem van Morty, ingesproken door Roiland zelf) helpt daar zeker niet bij. De planeet is overgenomen door aliens die de mensheid gebruikt als een drug. Door de levensenergie uit de mens te zuigen worden ze high en dat is natuurlijk een grote no-no.

High on Life speelt zich volledig in de first person view af. In je beeld is altijd een pistool (met gezicht en al) in het zicht. Dit pistool praat vrijwel altijd tegen je. Niet op een vervelende manier, de grappen en opmerkingen zijn namelijk aardig gevat. Afijn, wij dienen ons eerste doelwit om te leggen, een bendebaas die zich in de sloppenwijk van de stad bevindt. Onderweg kom je allerlei obstakels tegen, variërend van bijvoorbeeld een blauwe en rode poortwacht die zich afvragen wie er sexyer is en een klein kind dat je de toegang ontzegt tot de wijk zelf. Er zijn meerdere wegen om te bewandelen, ik koos er uiteindelijk voor om rood bijvoorbeeld te verkiezen als knapste van de twee en om het kind na flink wat wikken en wegen neer te schieten. Ja, zo’n game is High on Life. Het neemt geen blad voor de mond en gaat er volledig voor. Wel op een humoristische wijze uiteraard want je pistool is het er bijvoorbeeld absoluut niet mee eens en keurt jouw actie dan ook ten zeerste af.

De goo shooter

Als bounty hunter zijnde is er natuurlijk ook veel actie te beleven. Eenmaal aangekomen in de sloppenwijk word je direct geconfronteerd met de onderdanen van 9-Torg (het doelwit). Deze insecten zijn zeer zelfbewust van hoe squishy ze nou eigenlijk zijn. Uiteraard worden hier de nodige grappen over gemaakt die op zichzelf of op papier super cringy zouden zijn, maar in de wereld van High on Life past het gewoon. Afijn, je krijgt de kans om eens flink los te gaan met jouw Morty-gun, die regelmatig commentaar geeft over de doelwitten die je omlegt of dat je ze bijvoorbeeld even lekker moet jugglen. Het pistool kent twee verschillende schoten, gewoon schieten en een speciaal lob shot. Deze laatste schiet een dikke klodder slijm af waarmee je meerdere doelwitten kunt raken of waarmee je bepaalde platformen kunt omslaan zodat je verder kunt platformen. Maak je overigens geen zorgen om het feit dat je met een pistool speelt dat de stem van Morty heeft. Er zijn namelijk zat andere wapens in de game te vinden die allemaal uitstekende ge-voiced zijn.

Iets verder in de demo stuit je bijvoorbeeld op een bloeddorstig mes. Dit wapen smeekt je continu om vijanden neer te steken zodat hij het bloed op zijn heft voelt stromen. Het is intens en af en toe een beetje much, maar nogmaals, het werkt gewoon. Ook dit wapen kent een leuk side-effect. Je kunt het mes namelijk ook gebruiken als een soort lasso waarmee je objecten kunt grapplen. Zo vlieg je al snel door de lucht terwijl je vijanden van bovenaf bestookt met goo lobs. De gunplay is snel, werkt goed en valt eigenlijk vrijwel nooit tegen. Aan het einde van de rit was het 9-Torg die nog omgelegd moest worden. Dit is een typische boss fight waarin je in meerdere fases schade dient toe te dienen. De arena was helaas het minste stuk van allemaal, maar het gevecht zelf is zeer intens en plaatst je direct op het puntje van je stoel.

High on Life Hands on Preview1

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Als we High on Life zouden bestempelen als “die ene Rick & Morty-game” zouden we de developers bij Squanch Games een groot onrecht aandoen. High on Life is namelijk veel meer dan dat. Uiteraard kent de game grote overeenkomsten wat betreft humor, maar de game speelt uitstekend weg en bevat genoeg unieke elementen om goed op zichzelf te staan. De humor kan een hit and miss zijn, maar past uitstekend in de wereld waarin je je op dat moment bevindt. Daarnaast focust de game zich puur op het verhaal en zou deze in zo’n tien uur uit te spelen moeten zijn. Precies genoeg om niet in de valkuil van “overstaying its welcome” te vallen als je het mij vraagt. Ik had voor het spelen van de demo in ieder geval grote vraagtekens bij deze game, maar na mijn hands-on kan ik zeggen dat ik volledig om ben. Ik kan dan ook niet wachten om mij volledig in High on Life te storten!

High on Life verschijnt op 13 december voor Xbox One, Xbox Series X|S en pc. Meer lezen en zien over High on Life? Check dan hier onze High on Life gamescom 2022 videopreview of lees hier al het High on Life nieuws!

Rudy Wijnberg Mede-eigenaar en Head of Media

Packshot High On Life

Squanch Games