Preview: Killer Klowns from Outer Space: The Game - Schmink of bloed?

Geplaatst: 3 september 2022 15:00
Aangepast: 11 februari 2024 19:42

Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het aan clowns. Niet per se omdat ik ze eng vind, maar meer omdat ik het een beetje achterhaald concept vind. Oké, toegegeven, het is ook weer niet dat ik niet niet bang ben, als je begrijpt wat ik bedoel. Afijn, hoe relaxt is het dan ook dat ik tijdens gamescom 2022 plaats mocht nemen in een afgesloten circustent voor een voorproefje van Killer Klowns from Outer Space: The Game? Benieuwd naar wat ik heb mogen aanschouwen terwijl het angstzweet op mijn rug stond? Lees dan snel verder in deze Killer Klowns from Outer Space: The Game preview!

Killer Klowns from Outer Space

Een foute jaren ‘80 film in een nieuw jasje

Een flink aantal horrorfanaten moeten een sprongetje hebben gemaakt bij de aankondigingstrailer van Killer Klowns from Outer Space: The Game. Het was een van de vele premières die we voorbij hebben zien komen tijdens Opening Night Live en ik had niet verwacht dat ik de game al mocht checken achter gesloten deuren. Killer Klowns from Outer Space is een echte cultclassic in het horrorgenre. De titel van de film verklapt eigenlijk al het hele plot van de film. Er zijn moordlustige buitenaardse clowns op Aarde die flink wat terror zaaien. Een plot dat zich uitstekend leent voor een game natuurlijk. Ontwikkelaar Teravision Games heeft met een schuin oog even goed gekeken naar games zoals Friday the 13th: The Game, want Killer Klowns heeft flink wat gelijkenissen. Op zich niet vreemd, er werken namelijk flink wat ontwikkelaars van Friday the 13th: The Game aan Killer Klowns. Toch is het geen schaamteloze kopie, de game bevat namelijk flink wat elementen die de formule moeten verbeteren.

Voor de mensen die nog niet bekend zijn met Killer Klowns from Outer Space: The Game of Friday the 13th: The Game, zal ik even een korte uitleg van de gameplayloop geven. In deze game zijn er twee teams. Eén speler is de grote moordenaar en de andere spelers moeten het als miezerige mensjes tegen deze grootmacht opnemen. Het doel is natuurlijk om de slachtnacht te overleven om zo als overlevende uit de bus te komen. Een vermakelijk concept, zoals je kunt zien in bijvoorbeeld een Dead by Daylight. Killer Klowns voert het echter flink op. Deze game bevat namelijk niet slechts één moordenaar, maar een drietal. Hierdoor ben je geen lone wolf en dien je als moordenaar dus ook te overleggen met de teamgenoten. Het toevoegen van meer moordenaar lost ook direct een groot probleem op. In andere games (waar je één moordenaar hebt), loop je het risico dat de solospeler de game niet goed begrijpt. De match is veelal afhankelijk van die ene moordenaar en als deze niet presteert, is de match ook niet leuk. Met drie moordenaars pareer je dat, aangezien er een veel grotere kans is dat er ook een goede speler als moordenaar bezig is.

Verbetering van de formule

Terug naar het onderwerp, zo’n match bestaat dus uit twee teams. De moordenaars zijn altijd met z’n drieën en kennen een oneindige respawn. Deze gasten zijn dus wel te verslaan, maar nooit daadwerkelijk te vermoorden. Je kunt kiezen uit diverse clowns die ieder eigen perks en specialiteiten kennen. Zo zijn er verkenners, brawlers, speedsters et cetera. Ook aan de kant van de spelers die moeten zien te overleven zijn er classes te bekennen, zo heb je bikers, tieners, politie agenten en nog vele anderen waar je uit kunt kiezen. Sommige groepen hebben meer hitpoints, terwijl de anderen bijvoorbeeld sneller of vernuftiger zijn. Alhoewel je als één van de daadwerkelijke mensen geen oneindige respawn hebt, ben je niet direct dood wanneer je gepakt wordt. Er lopen namelijk een flink aantal NPC’s rond in de stad. Leg je het loodje als speler, dan keer je terug in de huid van een random NPC. De match loopt op zijn einde wanneer alle overlevenden het niet overleefd hebben of wanneer de groep van mensen het extractieschip van de Klowns weet te verwoesten.

De stad waarin Killer Klowns from Outer Space: The Game zich afspeelt, zal zeer veel easter eggs en verwijzingen naar de film bevatten. Sowieso zitten er enkel locaties en personages in de game die we al kennen uit de film uit 1988. De stad is flink van formaat, beschikt over hoogteverschillen dankzij de betreedbare gebouwen en bevat flink wat plekjes om je te verstoppen. De Klowns staan dus voor een flinke klus om al die NPC’s en fysieke spelers op te sporen. Gelukkig hoeven ze het niet alleen te hebben van de eigen skills, er zijn namelijk voldoende hulpmiddelen beschikbaar voor beide partijen. Zo zijn er bijvoorbeeld een soort mini Klowns die spelers vastgrijpen. Loslaten doen ze niet zomaar en wanneer ze je te pakken hebben, ben je zichtbaar voor alle Klowns, zelfs door muren, gebouwen en gewassen heen. Het zijn kleine quality of life dingetjes die worden toegevoegd aan de formule, maar deze zorgen opstapelend voor grote verbeteringen.

Killer Klowns from Outer Space1

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Of Killer Klowns from Outer Space: The Game een groot succes gaat worden, is nog maar de vraag. Het filmmateriaal leent zich er in ieder geval uitstekend voor en het team dat aan de game werkt, heeft al ervaring met het maken van bijvoorbeeld een Friday the 13th: The Game. De expertise is dus in ieder geval in huis. De game voegt een flink aantal dingen toe die naar mijn mening een grote verbetering aan de formule zijn. Zo zijn er meerdere killers, ben je niet direct af wanneer je gegrepen wordt als overlevende en zijn er dermate veel Klowns beschikbaar dat er echt verschillen zijn tussen de diverse moordenaars. Of de game ook daadwerkelijk lekker gaat spelen blijft natuurlijk vooralsnog de vraag, ik heb immers enkel wat uitleg gekregen van de ontwikkelaars met ondersteuning van wat concept art. Het is in ieder geval een goed begin, nu maar hopen dat dit in de praktijk lekker werkt!

Killer Klowns from Outer Space: The Game staat gepland voor een release in begin 2023 voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S en pc. Meer lezen over deze game? Check dan hier al het Killer Klowns from Outer Space: The Game nieuws!

Packshot Killer Klowns from Outer Space: The Game

-

Illfonic