Preview: MultiVersus - Smash Bros. krijgt concurrentie

Geplaatst: 29 juli 2022 18:00

Veel games hebben al een poging gedaan om Super Smash Bros. van de brawler-troon te stoten. Veel games zijn daar ook direct verschrikkelijk in tekort gekomen. Nickelodeon All Star Brawl, Brawlhalla, PlayStation All-Stars Battle Royale, allemaal hebben ze in zeker zin niet weten te doen waar ze op uit waren. Nu komt Warner Bros. met een nieuwe speler op de proppen en ik denk dat Nintendo in de achteruitkijkspiegel gevaar op de loer ziet liggen. MultiVersus heeft namelijk alles in zich om (tijdelijk) op de troon te zitten. Maar wat maakt MultiVersus een legitieme uitdager en waar schiet de game momenteel nog tekort? Wij zoeken het voor je uit in de MultiVersus preview!

MultiVersus Preview6

De ultieme melting pot

MultiVersus is een ultiem what if-scenario waarin meerdere universums met elkaar clashen. De lijst van Warner Bros.-IP’s is aanzienlijk en deze game introduceert dan ook de mogelijkheid om al deze eigendommen in één game met elkaar te vermengen. Het roster is behoorlijk divers en kent een aantal grote namen. Zo zien we bijvoorbeeld personages zoals: Velma en Shaggy uit Scooby Doo, Finn en Jake uit Adventure Time, en Batman, Superman en Wonder Woman uit het DC Universum het tegen elkaar opnemen. Dit zijn wel een beetje de namen die je zou verwachten, maar het roster gaat verder dan dat. Zo zien we een aantal Looney Tunes, mogen we LeBron James uit Space Jam zien schitteren en krijgen we zelfs te maken met Arya Stark uit Game of Thrones. De toevoer van potentiële nieuwe personages uit de Warner Bros.-catalogus is vrijwel eindeloos wat kan betekenen dat de game een lange adem kan hebben met een continue toevoer van DLC. De eerste stap is in ieder geval alvast gemaakt, Rick en Morty staan namelijk al genoteerd als eerste DLC!

MultiVersus wordt een Super Smash Bros.-kloon genoemd, en in de essentie is dat natuurlijk waar. De game kent veel elementen uit de welkende Super Smash Bros.-serie van Nintendo. Zo kent ieder personage een eigen moveset die je kunt inzetten met een simpele druk op de knop. Combineer je hier de linkerstick bij, dan voer je een andere aanval uit. Zo heb je upward-, downward-, sideward- en neutral special. Daarnaast beschikt ieder personage over een neutrale moveset, een dubbeljump en een dodge move. Vechten wordt gedaan in traditionele arena’s waarvan de zijkanten bestaan uit afgronden. Het doel is, evenals dat dat het geval is in Smash, om de tegenstander uit de map te slaan. Dat kan in een afgrond, aan de zijkant of aan de bovenzijde van de map. Weet je in totaal vier ringouts te behalen dan heb je de match gewonnen. Ringouts behaal je niet zomaar, tegenstanders gaan namelijk niet zonder slag of stoot ten onder. Je dient deze eerste te verzwakken met aanvallen. Loopt de damage meter hoog genoeg op, dan lanceer je ze zonder moeite naar de rand van de map.

MultiVersus Preview1

Meer focus op het teamverband

Alhoewel mijn beschrijving hierboven klinkt alsof MultiVersus een één-op-één kopie van de Nintendo-game is, is dat allesbehalve waar. Deze game kent namelijk ook zijn eigen unieke systeem wat de game toch wat anders maakt. In deze bèta konden we kiezen uit drie verschillende modi, bestaande uit: 1 vs. 1, 2 vs., 2 en free-for-all. Daarin konden we los met zeventien personages. Die personages kennen ieder een eigen klasse. Zo heb je bijvoorbeeld Finn en Arya die tot de Assassin-klasse behoren. Deze Assassin’s delen flink wat schade uit en zijn razendsnel, echter hebben ze wel de negatieve perk "Glasscanon" met zich mee. Hierdoor lopen ze bij iedere aanval die ze moeten incasseren meer schade op. Verder heb je tanks die andere spelers shields geven zoals Wonder Woman, Bruisers die als allrounders dienen zoals Batman, supports zoals Reindog en mages zoals Bugs Bunny. Iedere klasse kent zijn eigen specialiteit en zwakte en spelers die hier gebruik van maken, kunnen hier zeker hun voordeel mee doen. Zo speel je voor ieder personage bijvoorbeeld additionele perks vrij. Stem je deze perks af op je medespeler, dan krijgt de actieve perk een boost. Perks en classes kunnen echter ook zo hun negatieve dingen met zich meenemen…

Teamspel pakt voordelig uit en het afstemmen van de personages kan dan ook ten gunste van jouw team spelen. Support personages voegen echt iets toe, maar twee van de drie modi zijn dus solo modi. Teamverband speelt hier geen rol en daardoor verliezen de personages die buffs en debuffs verschaffen hun waarde. Zonde, want dit beperkt de meta voor solomatches aanzienlijk. Ook het perksysteem brengt de nodige ongemakken met zich mee. Deze perks ontgrendel je namelijk op bepaalde levels van ieder personage. De perks maken daadwerkelijk het verschil en daardoor ben je in het nadeel wanneer je met een nieuw personage wil spelen. Ik hoop dan ook dat de definitieve game een no-perk modus met zich meebrengt.

MultiVersus Preview2

Free-to-play, feel free-to-pay

Wanneer iets volkomen free-to-play is, begint mijn Spider Sense als een bezetene te tintelen. Free-to-play betekent namelijk veelal een bizarre hoeveelheid aan micro transacties. Het is dat, of een eindeloze grind voor de felbegeerde in-game currency. Alhoewel beide aanwezig zijn, valt het mij nog best mee. Er zijn twee soorten in-game currency, goud en Gleamium. Goud verdien je met het voltooien van diverse challenges en door iedere dag bijvoorbeeld een match te spelen. Met goud ontgrendel je weer personages die ongeveer twee- tot drieduizend goud per stuk kosten. Het is geen torenhoog bedrag en voor je het weet ontgrendel je twee nieuwe personages. Deze personages kan je vooraf uittesten in het Lab, waar je toegang krijgt tot het volledige roster. Gleamium is echter enkel beschikbaar tegen betaling. Je ontgrendelt er niets speciaals mee, het is namelijk voornamelijk bedoeld voor cosmetische items. Het helpt je dus om wat dingen te ontgrendelen, maar is dus niet noodzakelijk om alles uit de game te kunnen halen (qua gameplay dan).

Overigens wil ik het nog wel even hebben over de zogeheten Founder Packs. Deze pakketjes geven je tegen betaling wat Gleamium en een aantal andere bijkomstigheden zoals een banner. De goedkoopste start op dertig euro en de duurste kost je zo’n honderd piek. Koop deze a.u.b. niet… Je krijgt er namelijk bijzonder weinig voor terug. Mocht je willen investeren in de game, doe dat dan in de vorm van een Battle Pass of losse Gleamium, dan krijg je namelijk veel meer waar voor je geld. De premium Battle Pass (er is ook een gratis versie) bevat namelijk best wat leuke dingen naarmate je het einde van de pass weet te bereiken.

MultiVersus Preview3

Komt er een titelgevecht aan?

Dan rest ons nog een aantal puntjes, hoe voelt en speelt MultiVersus nou eigenlijk? De controls zijn op momenten nog een beetje floaty, maar het knokt eigenlijk bijzonder lekker weg. De personages voelen uniek aan en het duurt niet lang voordat je een favoriet gevonden hebt. De graphics en animaties knallen van het scherm en ook de soundtrack doet zijn werk prima. Wel zijn de levels een beetje ondermaats. Er zitten een aantal leuke tussen, maar over het algemeen zijn ze een beetje klein en voelen ze ietwat ongeïnspireerd aan. MultiVersus beschikt momenteel nog niet over dat dynamische gevoel dat Super Smash Bros. Ultimate bijvoorbeeld wel heeft, maar ik zie dat nog best goed komen. Overigens is de game online only. Ja, zelfs als je het tegen bots op wil nemen, dien je online te zijn. Dat online aspect werkt aardig lekker met zijn rollback netcode, maar het is jammer dat je altijd dient in te loggen om ook daadwerkelijk te kunnen spelen. Een offline trainingsruimte zou bijvoorbeeld niet misstaan.

Het meest storende in de game is wellicht de UI, want die lijkt voornamelijk te zijn ingericht op pc-gebruik. Je dient alles met een cursor aan te wijzen en het ziet er over het algemeen niet erg aangenaam uit. Daarnaast is het bijzonder eenvoudig om een misclick te maken en zo je zuurverdiende goud te verkwisten. Zo kocht ik bijvoorbeeld tijdens het doordrukken van de endscreens een aantal “Toasts” zonder dat ik het doorhad. Deze Toasts kan je aan online spelers geven zodat die erkenning krijgen voor de prestatie van de afgelopen match. Zonde, wat dat koste mij in no-time onbedoeld een paar honderd gold coins!

MultiVersus Preview

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Ik heb het al een keer tijdens de Gameliner Game Over Podcast gezegd, maar MultiVersus heeft het echt wel in zich om Super Smash Bros. van de troon te stoten. De game beschikt over een divers roster met eindeloze mogelijkheden en een getalenteerd ontwikkelingsteam. Daarnaast is de game op een breed scala aan devices te spelen en is cross play ook nog eens mogelijk. Hierdoor is de playerbase vele malen groter, zeker in combinatie met het free-to-play aspect. De game kan echter nog wel wat werk gebruiken. De levels zijn nog niet helemaal daar waar ze moeten zijn en vooral de UI kan nog wel wat liefde en aandacht gebruiken. Ook richt de game zich heel erg op samenspel, maar de modi zijn daar momenteel nog onvoldoende op ingericht. Daarnaast kan het perk-systeem oneerlijk aanvoelen, hierdoor hebben hogere levels een voorsprong en dat motiveert niet om eens een nieuw personage uit te proberen. Dat gezegd hebbende, MultiVersus doet het visueel erg goed en is een genot om mee te spelen. Nu maar hopen dat de game voldoende ondersteuning krijgt en dat de initiële release succesvol verloopt. Dan kan MultiVersus op de lange termijn zeker een uitdager zijn voor de gigant van Nintendo!

Een officiële releasedatum van MultiVersus is er helaas nog niet. Wij verwachten dat de game spoedig na deze bèta vrijgegeven wordt. De game is dan speelbaar op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S en pc. Meer lezen over MultiVersus? Check dan nu onze MultiVersus nieuws-pagina!

Packshot MultiVersus

-

Warner Bros. Games